Jag hade tänkt halvkakla badrummet och måla resten. Det blir en hel del i duschhörna målade väggar och enligt Caparol har dem vattenavvisande färg.

MEN en hantverkare sa till mig det är sämsta idén någonsin och att jag är ett skämt. Vad tycker ni?

Om det finns ett tätskikt bakom färgen så ser jag inget större problem.

janwide
Jag tycker att hantverkaren du pratat med är ett skämt :rofl:

• Gilla
nissebrun och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det ska duschas rakt mot de målade väggarna så är jag skeptiskt. Kanske har akrylatfärgerna blivit något bättre med åren men en målad yta med våtrumsfärg har en struktur där rester från tvål, schampo och kalk kan fastna. Och dessa fettrika produkter trivs på akrylatens yta och där göder de påväxt. Blir svårt att hålla rent, man kan ju inte ta till det där gnuggandet som kakel tillåter på en målad yta.

janwide
Har motsatt erfarenhet. Vårt ena badrum är kaklat. Där har vi jobbigt och svårt att hålla rent i fogarna. Vårt andra målade badrum är mycket lätt att hålla rent.

• Gilla
  • Wow
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
Vid målning skiljer man på vattenavvisande och vattentäta system. I våtzon 1, där duschutrymmet ingår, bör man måla med ett vattentätt system. Se även MVK:s branschregler.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
janwide
Vårt badrum målade vi med Timantti (Teknos) system. De har en godkänd väv som är helt slät och som ger en mycket fin yta. Det kanske är tack vare den släta väven som våra vägar är så lätta att hålla rena?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Vårt badrum målade vi med Timantti (Teknos) system. De har en godkänd väv som är helt slät och som ger en mycket fin yta. Det kanske är tack vare den släta väven som våra vägar är så lätta att hålla rena?
Kan du utveckla? Ska man alltså ha någon slags väv/duk som man placerar på väggen och därefter målar man med vattenavvisade färg. Kan jag iså fall använda Timantti och sen Caparol färg? För jag vill ha en slät och mycket fin yta.

Fråga till allmänheten: Tolkar jag det rätt att målade väggar eller kakel är lika bra på skydda mot mögel?

janwide
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kan du utveckla? Ska man alltså ha någon slags väv/duk som man placerar på väggen och därefter målar man med vattenavvisade färg. Kan jag iså fall använda Timantti och sen Caparol färg? För jag vill ha en slät och mycket fin yta.

Fråga till allmänheten: Tolkar jag det rätt att målade väggar eller kakel är lika bra på skydda mot mögel?
Om du vill ha en godkänd lösning kan du inte blanda olika system. Teknos tillverkar Timantti produkterna. Allt finns att läsa här...
https://www.teknos.com/globalassets/inriver/resources/teknos-utforandeanvisning-vatrum.pdf

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag hade tänkt halvkakla badrummet och måla resten. Det blir en hel del i duschhörna målade väggar och enligt Caparol har dem vattenavvisande färg.

MEN en hantverkare sa till mig det är sämsta idén någonsin och att jag är ett skämt. Vad tycker ni?
Ingen dålig idé, Jotun har en matt variant. Snyggast tycker jag, lätt att det ser plastigt ut annars.
https://www.jotun.com/se/se/decorative/interior/products/lady-aqua

janwide
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ingen dålig idé, Jotun har en matt variant. Snyggast tycker jag, lätt att det ser plastigt ut annars.
[länk]
Håller med, deras matta yta är mycket snygg. Tyvärr har de ingen slät väv som är godkänd vad jag vet.

Tolkar det som att TS ska ha helkaklat i duschen och målat utanför. Det går att lösa men kanske inte till 100% enligt alla kissnödiga "branschregler". Frågan är bara vem som får vattenskada långt ifrån en dusch uppe på en vägg??!?!?!?!

• Gilla
Bjor
  • Laddar…
Tadelak eller åggoljetämpra med linoljevax är 2 bra alternativ. Sen beror det på hur väggarna är uppbyggd, om de kan hantera fukt eller inte.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tolkar det som att TS ska ha helkaklat i duschen och målat utanför. Det går att lösa men kanske inte till 100% enligt alla kissnödiga "branschregler". Frågan är bara vem som får vattenskada långt ifrån en dusch uppe på en vägg??!?!?!?!
Nej målat i duschutrymmet men alla säger det ska funka så ska göra det :)

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.