Hej!
Min tur att ställa den klassiska frågan om väggar i källare: bärande eller inte.
Huset är byggt 1935 och ligger i Västmanland, nära Mälaren. Jag överväger att riva väggen som syns på bilderna. Den finns inte med i originalritningarnas planlösning, vilket antyder att den kan ha tillkommit senare.
Samtidigt stämmer ritningarna inte helt med hur huset faktiskt ser ut idag. Bland annat är flera källarfönster placerade på andra ställen än i ritningen, och rumsindelningen i ritningen och verkligheten skiljer sig ganska markant. Det kan mycket väl bero på att källaren byggts om någon gång under årens lopp kanske.
Bör jag kontakta en byggnadsingenjör eller annan fackman innan jag eventuellt börjar riva väggen? Eller räcker det, som en hantverkare som tittat på väggen sa, att helt enkelt stämpa upp kring väggen innan rivningen påbörjas?
Om mig: bott i hyreslägenhet hela livet tills nyligen. Okunnig men angelägen att lära mig förstå hus.
Min tur att ställa den klassiska frågan om väggar i källare: bärande eller inte.
Huset är byggt 1935 och ligger i Västmanland, nära Mälaren. Jag överväger att riva väggen som syns på bilderna. Den finns inte med i originalritningarnas planlösning, vilket antyder att den kan ha tillkommit senare.
Samtidigt stämmer ritningarna inte helt med hur huset faktiskt ser ut idag. Bland annat är flera källarfönster placerade på andra ställen än i ritningen, och rumsindelningen i ritningen och verkligheten skiljer sig ganska markant. Det kan mycket väl bero på att källaren byggts om någon gång under årens lopp kanske.
Bör jag kontakta en byggnadsingenjör eller annan fackman innan jag eventuellt börjar riva väggen? Eller räcker det, som en hantverkare som tittat på väggen sa, att helt enkelt stämpa upp kring väggen innan rivningen påbörjas?
Om mig: bott i hyreslägenhet hela livet tills nyligen. Okunnig men angelägen att lära mig förstå hus.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Ser inte ut att vara en bärande konstruktion med tanke på ritningen, eller placeringen (mellan fönstren), då är det nog snarare den mellan pannrum och tvättstuga som är bärande
Nej, precis, jag håller med dig. Jag bara vill känna mig lite mer säker på saken innan jag börjar riva väggen. Har en Einhell demoleringshammare på ingång för att ffa bila golvet inför kommande avloppsrörsbyte i källaren. Kan jag riva en del av väggen med den för att prova på lite eller bör jag först vara hundra på att väggen inte är bärande? Jag vill helst undvika att få huset på mig.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Även om en sådan vägg skulle ha ngn bärande funktion så tror jag inte hela huset rasar, möjligen att du får sättningar över tid, men sätt ett par stämp om du är orolig.L LexLux skrev:Nej, precis, jag håller med dig. Jag bara vill känna mig lite mer säker på saken innan jag börjar riva väggen. Har en Einhell demoleringshammare på ingång för att ffa bila golvet inför kommande avloppsrörsbyte i källaren. Kan jag riva en del av väggen med den för att prova på lite eller bör jag först vara hundra på att väggen inte är bärande? Jag vill helst undvika att få huset på mig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta en bärande pelare vid trappen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det bärande väggar i min kattvind?
Lösvirke & Timmerhus -
Är det en bärande vägg - osäker!
Lösvirke & Timmerhus -
Går det lista ut om det är Bärande vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan vi ta bort räcket? Eller har det någon bärande funktion?
Byggmaterial & Byggteknik