Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Citat från regler för forumet: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?goto=newpost&t=59769

Skriv en tydlig rubrik. Undvik generella rubriker som ”En liten fråga” eller ”Hjälp”. Rubriken ska säga något om frågan t ex ”Svarta fläckar på väggen” eller ”Hitta garagetillverkare?”.

Det stör mig MER med rubriker utan antydan till innehållet, än att en del måste skriva ett nytt inlägg i hemsidestråden när de spikat i en till spik.

MathiasS skrev:
Jag vill istället se projekttrådar på forumet.
Nu är ju problemet att ALLA blogg/hemsideläsare INTE återfinns inom forumet på byggahus.se (om ens en liten del, det flesta är ju kanske vänner, nyfikna släktingar, kolleger som undrar varför man är så trött på jobbet eller snokande entrepenörer) :)

En hemsida/blogg sköter man ju skälv och då är det väl rimligt att den inte måste passa in i form/innehåll uppsatta av byggahus.se eller forumet här.

För egen del (en av de som läcker igenom en del privatliv...) är det också trevligt att kunna ge lite mer kött på benen och BLOD till en husbyggarsida än bara kextorra mått och mängder samt bilder på torkande vit färg ;)

Jag kan inget annat än att hålla med viltfjäll, det skulle vara ytterst tråkigt att bara läsa om hur många spikar det gått åt.

Jag förstår varför många väljer att göra en hemsida istället för en projtråd i forumet. Jag ser också poängen med att ha en tråd i rätt avdelning där vi kan samla länkar till alla dessa hemsidor.

Jag personligen ser dock inte nyttan med att göra ett inlägg i sagda tråd så snart ett nytt inlägg gjorts i bloggen eller en liten bild lagts till. Den som är intresserad av att följa respektive bygge går ju direkt till hemsidan och njuter av det ständigt uppdaterade innehållet. Nyttan med tråden som ett länkarkiv är nu helt borta eftersom tråden är spammad med "nu har jag uppdaterat..."-inlägg. :rolleyes:

Eller så väljer man att ha två trådar. En där man bara finner beskriningar av aktiva byggsidor (det finns iofs redan på sidan "andra som bygger) och en där man medelar uppdatering. Kan detta vara en gyllene medelväg kanske?

MathiasS skrev:
Nyttan med tråden som ett länkarkiv är nu helt borta eftersom tråden är spammad med "nu har jag uppdaterat..."-inlägg. :rolleyes:
Ser klart behov av egentligen TVÅ trådar; en där man annonserar att DETTA är min blogg/hemsida och en annan tråd där alla uppdateringar annonseras. Den sista tråden är ju som hemsidesträngen funkat ett tag nu (kanske lite olyckligt) men för min del är det perfekt att se när andra uppdaterar så slipper jag testa att ladda ned 50 sidor och just försöka hitta det NYA :) :)

RobertMaria hann såklart före mig... ;)

FRÅGA: Någon som tar på sig att skriva det ultimata inlägget med länkar till alla sidor i Hemsidesträngen på EN post?

På tal om hur vi ska meddela uppdateringar på egna hemsidan så har jag klistrat ett inlägg om det under "Socialt & projekt".

Jag tycker att Hemsidesträngen blir svårläst om alla ska skriva ett inlägg varenda gång man uppdaterat sin hemsida. Därför meddelar vi en enda gång att vi har en egen hemsida, gärna med introduktion om vem man är och var man bygger eller renoverar.

Vill man sedan kontinuerligt berätta vad som händer i bygget får man skapa en egen tråd. Boende i ett område kan ju med fördel dela en tråd som vissa gör.

Jag tycker att det är att använda forumet på fel sätt när man bara skriver "nu har jag uppdaterat min hemsida". Inlägg i forumet ska ha ett värde för läsaren och inte bara driva trafik till externa sidor.

Marlene Eskilsson skrev:
Inlägg i forumet ska ha ett värde för läsaren och inte bara driva trafik till externa sidor.
YES!
tackar!
gaia

Marlene Eskilsson skrev:
På tal om hur vi ska meddela uppdateringar på egna hemsidan så har jag klistrat ett inlägg om det under "Socialt & projekt".

Jag tycker att Hemsidesträngen blir svårläst om alla ska skriva ett inlägg varenda gång man uppdaterat sin hemsida. Därför meddelar vi en enda gång att vi har en egen hemsida, gärna med introduktion om vem man är och var man bygger eller renoverar.

Vill man sedan kontinuerligt berätta vad som händer i bygget får man skapa en egen tråd. Boende i ett område kan ju med fördel dela en tråd som vissa gör.

Jag tycker att det är att använda forumet på fel sätt när man bara skriver "nu har jag uppdaterat min hemsida". Inlägg i forumet ska ha ett värde för läsaren och inte bara driva trafik till externa sidor.

TACK Marlene!

Va skönt att det händer nåt med detta. Jag var såååå trött på alla "onödiga" inlägg. Jag finns på detta forum för att inspireras, lära mig, få se nya saker inom HUSBYGGNATION och inte dvs andra saker. Har man tex uppdaterat ang Telefon alt berdband, då kan man ju skriva om den uppdateringen på Teknik eller liknande...

Thewhitehouse skrev:
Verkar ju inte bättre än att de bara vill ha många besökare på sina sidor!!! Eller?
Tyvärr så verkar det inte bättre... Är det någon slags tävling om hur många besökare man kan "locka in" eller vad?

"Den som har haft mest besök på sin blogg/hemsida när den dör vinner" ;)

styrman1 skrev:
Är det bara jag som är trött på rubriker som denna tråd har? säger inte mycket om innehållet. lika bra som rubriken: "en liten fråga bara". på andra forum raderas trådar med intetsägande rubrik. visst, man kan låta bli att läsa dem men vad är då meningen?
Jag håller med här också. Naturligtvis skall man i rubriken kunna utläsa VAD tråden handlar om. Som läsare måste man kunna sålla bland trådarna utan att "luras in" i - för en själv - ointressanta trådar.

Kan väl även tycka att LITE personliga kommentarer eller information kan krydda en hemsida eller blogg. Men om hemsidan/bloggen handlar om t.ex. ett husbygge så är det väl just själva byggnationen som skall vara huvudämnet!
Själv har jag slutat följa länkar till bloggar.

Marlene Eskilsson skrev:

Väl talat Marlene! Jag hoppas att "ofoget" efter dessa ord nu upphör.

Robert_Maria skrev:
Det är ingen som tvingar dig att surfa in på våra bloggar. ;)
Absoluit inte, vilket vi tackar för. men snälla sluta skriv inlägg i stil med "precis det har vi skrivit om i vår blogg...gå in och titta....".
När vi ser uppdaterade inlägg i de trådar vi följer så känner man sig lite lurad när man möts av detta.

Som hemsidessträngen tidigare var definierad så var det så att man skulle meddela när man uppdaterat sin egen sida. I sak en sund lösning att i EN tråd bli meddelad när husbyggarsidor/bloggar är uppdaterade. Om det nu var en blogg/sida som man gillade att läsa kunde man enkelt klicka på länken och läsa.

Det har sedemera skett en hel del förändringar. Hemsides-strängen skall endast upplysa om att en hemsida/blogg finns (den infon finns delvis i länksamlingen också) och har man en egen sida så ska man starta en egen tråd. Denna tråd får dock inte innehålla meddelande om uppdatering utan endast något med innehåll.

Tycka vad man tycka vill om olika sätt att lösa det på men jag tycker att det nya sättet gör att forumet förlorar på affären. Ställer man för höga krav på dem som ofta skriver samtidigt som de bygger kanske de slutar skriva överhuvudtaget, iaf på forumet.

Vad man tycker är bäst är ju väldigt subjektivt och har man för avsikt att bli forumgud borde man väl vara mer objektiv? Samtidigt så är du väl inne på forumet och bevakar de flesta ämnena ändå så argumentet med att någon lurar dig tycker jag inte riktigt håller.

Hur som helst så har Marlene nu valt ett sätt att ha det, nu tycker jag att det är bäst att låta tiden utvisa huruvida det är bra eller inte.

Robert_Maria skrev:
Vad man tycker är bäst är ju väldigt subjektivt och har man för avsikt att bli forumgud borde man väl vara mer objektiv?

Som "Nykomling" måste jag då fråga:

- Som du ovan skriver verkar det vara ett prov man avlägger för att bli/upphöjas till Forumgud.
Att man hos Marlene skall dokumentera sina kunskaper samt avlägga någon slags "objektivitetsed"?

Stämmer det?

Svaret finns under Feedback - tråd: hur blir man fullvärdig medlem.
Endast antal frågor räknas men ska det bli ett bra forum är det ju viktigt att det som skrivs har informationsvärde.

Anfall är bästa försvar...

Jag tror man blir forumgud om man har skickat en massa inlägg, så enkelt kan det vara. Dock osäker på det. Kanske har jag också skrivit det lite ironiskt?
Men kan människan ha som högsta önskan att få vara med i Big Brother, så kan han även sukta efter att vara forumgud.

Jag anser att Byggahus-siten används som reklampelare av vissa. Dessa "vissa" skulle utan Byggahus inte ha några besökare på sina sidor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.