B
Hej!!

Håller på riva lite väggar, jag har fått ett utlåtande från en besiktningsman att väggarna inte är bärande och takstolarna är självbärande men jag hittade en 90x45 regel och blir lite nojig. Nån som kan komma med ett utlåtande?

• Planskiss med markerad vägg i orange, potentiell 90x45 regel, diskussion om bärande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vindsutrymme med synliga takstolar och diverse förvarat material, inklusive en träkärra och en kartong med texten "lilla Normal-blöja".
    Skapa konto
  • En hög med träreglar i taket på en byggarbetsplats, med utspridda byggmaterial och en elektrisk sladd.
    Skapa konto
  • Interiör av ett rum under renovering med delvis rivna väggar och synliga träreglar.
    Skapa konto
Sektionsritning?

B
K Kane skrev:
Sektionsritning?
Ända jag har

• Arkitektritning med bottenplan och höjdsektion med detaljerad vy över våtenhet, inkluderar måttangivelser och installationsdetaljer. Skala 1:100 och 1:10.
    Skapa konto
Knappast bärande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B
K Kane skrev:
Knappast bärande.
Ok! Tack

Hur tolkar man den sektionsritningen? Kan man utifrån detta veta ytterväggarna bärande på ovanvåningen? (Och ytterväggarna + en vägg i mitten på nedervåningen)?

R Röksvamp skrev:
Hur tolkar man den sektionsritningen? Kan man utifrån detta veta ytterväggarna bärande på ovanvåningen? (Och ytterväggarna + en vägg i mitten på nedervåningen)?
Ytterväggarna och hjärtväggen i källaren.

• Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.