Hej!
Vi bor i ett radhus som är byggt på 1940-talet, nu vill vi göra om vinden till ett förråd och sätta in en ny vindstrappa. Givetvis så går det ett ventilationsrör precis där vi behöver sätta vindstrappan.

1. Är det eternitrör?
2. Om vi tar bort detta, hur kan man på ett bra sätt täta?

• Ventilationsrör på vindgolv med text "Hur täta här?" markerat i rött, omgiven av byggmaterial och träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju inte lätt att se genom isoleringen 😀
Är rören fyrkantiga och ser ut som cement, är det eternit.
De monterar du med lätthet isär då de bara är inskjutna i varandra.

Tack för snabbt svar, kan flytta loss isoleringen imorgon och skicka en uppdaterad bild. Jag tror att det är eternit och att de putsat in dem. Har du någon idé hur man kan täta efter vi tagit bort dem? :)

N niklaslarsson85478 skrev:
Om vi tar bort detta, hur kan man på ett bra sätt täta?
Hur ska ni lösa ventilationen utan rören?

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
N niklaslarsson85478 skrev:
Tack för snabbt svar, kan flytta loss isoleringen imorgon och skicka en uppdaterad bild. Jag tror att det är eternit och att de putsat in dem. Har du någon idé hur man kan täta efter vi tagit bort dem? :)
Vad är poängen med att putsa in rör som ska vara tåliga i sig själva i ett utrymme där se aldrig ses? Är det något som var brukligt att göra med eternitrör i något sammanhang?
Jag bara undrar för att det i mina öron låter så ologiskt att vänta sig det...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T
Ser lite för smalt ut, och "för krokigt" så tror inte det är eternitkanaler för självdrag. Och som räknenisse skrev, man putsar inte in dem.

Killgissningen är väl att man använt någon annan sorts rör i korta bitar och gjutit runt, men varför kan man ju undra.
Om du inte vill börja knacka i gjutningen så kankse det går att se inifrån rummet in i kanalen vad det är för material?

T trycklös skrev:
Ser lite för smalt ut, och "för krokigt" så tror inte det är eternitkanaler för självdrag. Och som räknenisse skrev, man putsar inte in dem.

Killgissningen är väl att man använt någon annan sorts rör i korta bitar och gjutit runt, men varför kan man ju undra.
Om du inte vill börja knacka i gjutningen så kankse det går att se inifrån rummet in i kanalen vad det är för material?
Jag tycker det ser lite ut som man tänkt "skorsten i miniformat". Skulle det kunna vara murat med någon sorts rörmoduler i tegel?

Det är ju hyfsat tidigt för att ha ett självständigt system av ventilationskanaler i småhus, som inte ligger antingen i en skorstensstock eller går lokalt ut genom vägg. Kan man gissa att värmen kom från en central panna för hela radhuslängan och därför fanns ingen skorsten? Då kan man ha löst det utifrån att man var kvar i tankeboxen "ersätta skorsten".

T
R Räknenisse skrev:
Jag tycker det ser lite ut som man tänkt "skorsten i miniformat". Skulle det kunna vara murat med någon sorts rörmoduler i tegel?

Det är ju hyfsat tidigt för att ha ett självständigt system av ventilationskanaler i småhus, som inte ligger antingen i en skorstensstock eller går lokalt ut genom vägg. Kan man gissa att värmen kom från en central panna för hela radhuslängan och därför fanns ingen skorsten? Då kan man ha löst det utifrån att man var kvar i tankeboxen "ersätta skorsten".
Eftersom det är radhus så försviner ju ett par väggar tänker jag, så att mura ihop ventilation från badrum och kök till ett gemensamt utlopp genom taket känns inte helt orimligt. Det blir ju bättre drag med en skorsten i någon form.

Såna där tunnväggiga tegelrör skulle ju kunna vara en möjlighet.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
T trycklös skrev:
ventilation från badrum och kök
Om det är det och inte från bostadsrum så tänker jag mer och mer på detta:
useless useless skrev:
Hur ska ni lösa ventilationen utan rören?
@niklaslarsson85478 Vad är det för ventilation och vad är det ni ska göra med den? Känns som en viktigare fråga än vad rören är gjorda av...

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.