Hej. Har anlitat en firma för att byta tak.

Noterar att två avslut av tegelpannor är kapade med en dal, där även vindskiveplåtarna inte slutar i en dal.

Den första bilden har vi redan påpekat detta och de bytte ut till en bredare plåt, men även nu efter täcker den inte helt högst upp.

Efter den "korrigeringen" så började jag kolla på de andra, och märker att det är ett annat med kapat avslut med en dal där plåtarna inte heller täcker bra. Samt en tredje där iallafall änden har en uppåtgående topp men där täcker inte plåten heller men det kanske inte är lika viktigt då...

Hur viktigt är det att början/slutet på en sida av taket inte är kapade till en dal?
Hur viktigt är det att plåten går ner i en dal?

När plåten inte går ner i en dal blir der ju en glipa/mellanrum där vatten kan blåsa in. Och om det också är kapade pannor med en dal så kan ju det rinna ner på pappen.

Detta måste väl vara påfrestande för papp, vindskivor och trekantslisten?

Hur allvarligt ser detta ut? Ska vi be dom komma hit ytterligare en gång och göra om dessa tre plåtar, varav en de redan "har fixat"?

Tack!

• Tegeltak med vindskiveplåt som avslutas i en dal, där plåtarna inte täcker hela kanten på tegelpannorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelbelagt tak med kapade pannavslut vid en dal; plåten täcker inte helt. Vindskiveplåtens ände syns. Problem med tätning och vatteninträngning.
    Skapa konto
  • 1000001869.jpg
    Skapa konto
  • Vit villa med nygjort tak i tegelpannor, fotad i skymning. Staplat byggmaterial i förgrunden, upplysta fönster och omgivande träd i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
S
Vad är den sista bilden för något? Varför har de satt en typ vindskiva där istället för ett helt takfall?

S sinuslinus skrev:
Vad är den sista bilden för något? Varför har de satt en typ vindskiva där istället för ett helt takfall?
Entretaket går ut där, därför en vindskiva. Har ingen bättre bild just nu. Om du menar det andra ser det ut som någon typ av beklädnad vid övergång av tegelpannor till vindskiveplåt. Här kommer en annan bild på hur den "åtgärdade" sidan såg ut innan byte till ny bredare plåt. Plus lite mer bilder på det andra stället som avslutas med en dal.

• Svart vindskiveplåt över takpannor, som övergår från tegelpannor. Plåten är monterad ovanpå vågformade takpannor.
    Skapa konto
  • Bilden visar ett tak med svarta tegelpannor där vindskiveplåt övergår från takkant till beklädnad. Plåten är monterad med skruvar.
    Skapa konto
  • Detalj av tak med mörka tegelpannor och vindskiveplåt som möts vid kanter.
    Skapa konto
  • Takfot med regndroppar på vindskiveplåt och tegelpannor, visar övergången mellan materialen.
    Skapa konto
  • Svart tak med vågformade tegelpannor och vindskiva. Entretakets avslutning vid övergången mellan tegel och plåt syns.
    Skapa konto
S
Det mesta ser lustigt ut men jag tänkte på det här:

Svart tak med vågig takpanna, synliga hängrännor och vitt träpanelhus; bilden visar detaljer av taket.
Skapa konto

Jag skulle ta dit en besiktningsman så du får på papper vad som behöver åtgärdas. Och betala inte fakturan än.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:

[bild]

Jag skulle ta dit en besiktningsman så du får på papper vad som behöver åtgärdas. Och betala inte fakturan än.
Tack för din åsikt. Vad mer anser du ser lustigt ut? Entren ser bra ut med vindskivan, så såg huset även ut innan takbytet. Jag hade bara en lite dålig känsla med kapade tegelpannor som avslutas med en dal, samt då plåten inte täcker och går ner i nästföljande dal. Hur viktigt är det?

Företaget ska vara seriöst, och jag tycker de har gjort riktiga snygga genomföringar med nya isolerade rör för avloppsluftning, badrumsventilation, köksventilation genom vinden.

S sinuslinus skrev:

[bild]

Här är en bättre bild på husets utförande så ser du hur det är gjort. Personligen tycker jag taket ser ut att vara väldigt snyggt lagt. Jag är som sagt bara orolig för kapade pannorna o vindskiveplåtarna.

• En vit enplansvilla på kvällen med stiligt lagt tak, nummer 40, och byggmaterial staplat framför huset.
    Skapa konto
S
Den sista bilden förklarar lite bättre så man fattar varför de gjort så där.
Men det är ju tydligt att de inte haft dit någon plåtslagare utan det är väl vanlig takläggare/ snickare som klippt till färdig plåtar.

Kan någon ge input på om de kapade tegelpannorna som avslutas med en dal, och hur plåtarna täcker dessa, om det är rätt utfört eller inte? Fanns det inte några andra alternativ eller är det acceptabelt? Måste ju ha hemskt fult breda vindskiveplåtar om det ska gå ner ytterligare i nästföljande dal.

Vill verkligen ha åsikter innan jag går vidare med att kontakta företaget. Tack!

Ser onekligen ut i sista bilden i inlägg #3 att det riskerar att rinna till vänster om takpanneåsen på pannorna högst upp...

Enligt mig finns det ingenting att anmärka på, rent funktionsmässigt. De få droppar, som eventuellt skulle gå åt fel håll, är inget som kommer att skada. Om du ska täcka bättre, så kommer det bli väldigt fult istället.
Så jag tror inte du kommer få det bättre.

Cruzze Cruzze skrev:
Ser onekligen ut i sista bilden i inlägg #3 att det riskerar att rinna till vänster om takpanneåsen på pannorna högst upp...
Den har efter kritik från oss blivit bytt till en lite bredare plåt, men den slutar fortfarande inte i dalen högst upp, samt då att ändarna av tegelpannorna är kapade med en dal och inte har en "topp" som kant. Vad tror du nu? Om änden av teglet skulle ha uppvikt avslut likt andra bilden jag lägger här, så skulle jag inte varit orolig.

• Svart tak med tegelformad plåt, där ändarna av takpannorna saknar uppvikt kant. Plåtbeslag längs kanten på taket.
    Skapa konto
  • Tegelpannor med kapad kant och bred plåt, ej avslutande i dalens topp, ses från sidan.
    Skapa konto
A AG A skrev:
Enligt mig finns det ingenting att anmärka på, rent funktionsmässigt. De få droppar, som eventuellt skulle gå åt fel håll, är inget som kommer att skada. Om du ska täcka bättre, så kommer det bli väldigt fult istället.
Så jag tror inte du kommer få det bättre.
Tack för svar. Råkade bara ha läst mig till att det absolut är nejnej till att ändar av tegelpannor slutar med en dal, och att isåfall plåten måste gå ner i dal nummer två. Men jag kanske överanalyserar. Och ja det skulle ju bli fult med ännu bredare plåtar

Inte svar på din fråga utan mer OT.
Jag tror det där huset skulle varit rätt snyggt med vanligt tvåkupigt lertegel och nätta plåtslagerier utfärda av en plåtslagare (eller nån annan med känsla för plåt)

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Problemet är väl att takets längd inte matchar mot teglet för att få höjd på båda kanterna?

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Problemet är väl att takets längd inte matchar mot teglet för att få höjd på båda kanterna?
Precis. Och då har jag läst att vindskiveplåtarna måste gå ner i dal nummer två. För nu kan det ev blåsa in/droppa in vatten bakom plåten som då rinner ner mot pappen eftersom kantens avslut inte har en höjd.

Så är det en acceptabel situation? Ska jag acceptera det. Be om ännu bredare plåtar vilket blir fult, eller vad gör man. Vet inte hur mkt vatten det handlar om som kan åka in där under. Men vissa trådar här på byggahus och andra experter säger att plåtarna ska sluta specifikt i en dal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.