Hej,

Vi blev för ett drygt år sedan ägare till vårt första hus. Till detta så finns det ett garage som inte är helt färdigställt invändigt, saker som vi tänker göra klart. Garaget är (enligt uppgift i alla fall) isolerat och förberett för uppvärmning, dock så finns ingen uppvärmning ännu.

Det är i den änden vi nu har börjat, tanken och nuvarande projekt är att montera en luftvärmepump som uppvärmning. Detta har lett till att vi har rivit ner lite av innerväggen där LVP ska sitta. Detta av två olika anledningar, dels för att det kan underlätta då hålet för kablar & rör ska tas upp men även av en annan anledning. Har nämligen upptäckt att föregående ägare, som har byggt garaget plus en del saker på huset, inte alltid verkar ha varit så noga och även verkar ha varit riktigt snål ;)
Även detta bidrog till att jag ville lätta på väggbeklädnaden för att se vad som finns bakom i isoleringsväg och hur det är gjort.

Det är i detta läge det uppstår några frågor... Varken jag eller min sambo har varit husägare förut och har ingen erfarenhet vad gäller husrenovering eller byggnationer. Men tummen sitter inte mitt i handen så bara man vet hur man ska utföra saker så är det nog inga problem att fixa till det.

Det första jag tänkt på redan innan jag rev ner innerväggen var att osb-skivorna inte var spikade i kanterna (ja, spikade! Brukar man inte skruva sånt...). Detta syntes även genom att inte alla kanter ligger i plan med varandra. När jag började plocka bort skivorna så upptäckte jag att det inte var någon regel bakom skarvarna. Undrade varför man monterat upp dom på detta vis...
När jag plockat bort ett par skivor så mätte jag avståndet mellan reglarna och det är 65 cm c/c. Det är väl därför man fått montera skivorna utan att lägga skarvarna på reglarna. Men brukar man inte alltid sätta reglar med 60 cm c/c för alla skivor är väl i regel 120 cm? Här har man ju alltså byggt med 60 cm i utrymme mellan reglarna. Detta är väl svårt att göra något åt nu...

En annan fundering som uppstod gäller en mjuk, brun skiva som sitter bakom osb-skivorna. Den syns på bilden nedan. Är detta också en isolering? Den sitter monterad utanpå reglarna. Vill man inte fästa osb:n direkt mot reglarna? Brukar man göra så här?
Utanpå den mjuka skivan sitter sedan en typ av aluminiumfolie? Om jag förstått det rätt så är detta ett skydd mot kondens när byggnaden ska vara uppvärmd.

20131117_102519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns fler frågor... Mot golvet så sticker det ut något som ser ut som tjärpapp typ. Ligger liksom "under" väggen men sticker ut en bit på betonggolvet. Vad är funktionen/tanken med det?
Bifogar även ett par bilder på hur det ser ut:

20131117_102429.jpg
Skapa konto
20131117_102555.jpg
Skapa konto

På bilden där osb;n sitter kvar så sticker det även ut lite av "aluminiumfolien" ovanpå pappen.

På det stora hela så är frågan om detta är vettigt utfört?
Om vi kan låta det vara som det är eller om man böra riva ner samtliga skivor för att göra om?

Funderade lite på när osb:n ska monteras upp igen... Kanske man kan montera dom "liggande" istället. Och på så vis få den att sträcka sig över 3 reglar (3x65 = 195cm). Får kapa dom till denna längd i så fall. Rätt eller fel, bra eller dåligt?

Tacksam för lite tips kring detta.

Tjärpappen på golvet är för att skydda sylllen från fukt. Du kan skära den jäms med väggen.

Ser ut som en asfaboard på väggen. Har inte sett den användas på detta sätt tidigare, den brukar vara på utsidan eller under bjälklag. Men tror inte den används så mycket numera.

Alufolien var också en överraskning. Användes förr i bastuväggar, men numera kör man plast.

En variant kan ju vara att skruva liggande reglar med lite extra isolering mellan. Sen liggande osb och stående gips. Byt folien mot ålderbeständig plast, som kan sättas bakom reglarna om den hamnar Max 1/3 in i isoleringen.

Tycks som ett litet mishap när regelavståndet mättes upp av föreg ägare. Finns det kortlingar mellan de stående reglarna så kanske de kan användas vid liggande skivmontage som du nämnde. Annars, om du inte vill lägga ett lager invändig isolering ytterligare, så kan du sätta vanlig råspont liggande på väggen först för att ta upp det felaktiga regelavståndet som inte funkar med skivmåtten. Du har kollat så att det är cc 65 cm överallt, inte bara t ex under ett fönster el jämte en dörr?

Att spika träskivor (spånskivor, OSB och plyfa) går bra, (under förutsättning att det finns något att spika i förstås, men det gäller även skruv). Även gipsskivor spikas ibland, men det fungerar inte bra enl min erfarenhet. De måste skruvas för att sitta fast ordentligt. Spikskallarna har en tendens att krypa upp och spräcka spacklingen.

Den porösa skivan är förmodligen inte asfaboard utan asfaboard utan asfa (asfalt = den svarta sidan), dvs porös träfiberskiva, även känt under märkesnamnet Treetex. Den har en isolerande funktion och har används som väggskiva tidigare (50- 60-talet).

Om garaget ska vara ett vanligt garage som normalt inte hålls fulluppvärmt, så skulle jag inte rivit el bytt något utan bara sett till att väggarna har bärighet. Antingen med måttsågade 12mm plyfaskivor skarvade mot reglarna med gips utanpå, (gipset behöver då inte måttsågas utan skruvas i plyfan), el med liggande råspont + gips utanför (psss för plyfan).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.