Hej!

Jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt där vi funderar att renovera köket. Det som är problemet är att en vägg måste rivas för att få en öppen planlösning. Det är två ettor som är ihoppslagna. Vi bor på översta våningen (4e). Huset är av byggt i tegel i syd (Malmö) från 1901 och är av tidig Jugendstil. Den är en enkelsidiglägenhet. Jag har markerat den väggen vi önskar riva på bifogad bild. Ovan oss finns bara en vind.

Hur vet vi om denna är bärande eller inte?

mvh Alex

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis inte, men du kan "leta" efter ledtrådar för att avgöra om den är bärande eller inte, första är att "knacka" lite försiktigt med baksidan av en kniv med en som du vet är bärande vägg och jämföra ljudet med väggen du ringat in på bilden. Om det låter olika så är det troligtvis olika byggda och KAN vara bärande/icke bärande. Kolla om väggen "står" på golvet mellan rummen, eller om golvet är utskuret runt väggen? Lika så taket, kolla runt väggen och försök avgöra om taket var där före väggen och vice versa. Nu vet jag inte vilka material som var vanliga början på 1900 talet men dra ut en plugg eller två och kolla färgen på stenen, jämför med en bärande vägg med kulör osv.
Glöm inte heller att få ett skriftligt godkännande av styrelsen att väggen rivs ned, så slipper du/ni onödiga diskussioner med grannar och annat om det skulle uppstå något problem i framtiden.

Ta dit en byggnadskonstruktör som kollar på väggen etc. Och få skrifligt, Är det BR och ni river den och den är bärande kan det bli väldigt tråkigt. Dumt att chansa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.