Jag har precis köpt en induktionsspis enligt nedan:

https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/lki6489sow/

Bifogar bild på kopplingsschemat på baksidan. Tolkar jag det rätt att spisen kan köras på både en, två och tre faser genom att man bara byglar enligt schemat?

I uttaget har jag bara tre faser (2.5mm 16A) och jord, dvs nolla saknas.

Jag ska försöka få en elektriker att dra fram en nolla men om det blir för bökigt så har jag hört att man kan göra om en fas till nolla.

Fungerar den lösningen på min spis? Vad är nackdelarna med att köra på två faser?

Innebär det att ugnen har en fas och hällen delar på den andra eller är det mer komplicerat än så?

Är risken en trög och långsam spis eller bara risk för att säkringen går när man kör mycket samtidigt?

Mvh Amrich

• Kopplingsschema för en induktionsspis som visar hur den kan anslutas till en- till trefasanslutning med olika färgkodade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går koppla med 2 faser och N. Om du inte har N i uttag så kan man exempelvis koppla om L3 till N i central och koppla L3 till N i uttag. Skulle dock rekommendera att komplettera men en N ledare till uttaget

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Man riskerar ju att en säkring löser ut om man kör ugnen samtidigt som spisplattorna i den delen också körs på hög effekt. Man får då vara försiktig när man använder ugnen.

J J-banan skrev:
Det går koppla med 2 faser och N. Om du inte har N i uttag så kan man exempelvis koppla om L3 till N i central och koppla L3 till N i uttag. Skulle dock rekommendera att komplettera men en N ledare till uttaget
Det kommer vara den prioriterade lösningen men jag behöver en plan B. Det är oklart om det går ett rör med ledare eller en kabel till spisens uttag.

J J-banan skrev:
Hur är faserna normalt sett fördelade på en spis?

A Amrich skrev:
Hur är faserna normalt sett fördelade på en spis?
Normalt är en fas till ugnen och de övriga faserna till två plattor vardera. Så har du bara två faser kommer ugnen att dela matning med två plattor. I vissa lägen är det sämre och en större risk att lösa en säkring. Ofta har det ingen praktisk betydelse.

A Amrich skrev:
Det kommer vara den prioriterade lösningen men jag behöver en plan B. Det är oklart om det går ett rör med ledare eller en kabel till spisens uttag.
Har du öppnat upp och konstaterat att N saknas?

J J-banan skrev:
Har du öppnat upp och konstaterat att N saknas?
Ja!

Jag har konstaterat att jord är röd och sen är de övriga tre fas.

• Närbild på en öppen eluttagspanel med synliga kablar i olika färger: röd, blå och vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Normalt är en fas till ugnen och de övriga faserna till två plattor vardera. Så har du bara två faser kommer ugnen att dela matning med två plattor. I vissa lägen är det sämre och en större risk att lösa en säkring. Ofta har det ingen praktisk betydelse.
Då är jag med! Tack för det.

Följdfråga av nyfikenhet:

Risken i mitt fall om jag kopplar in med två faser är att säkringen går och innan dess fungerar den fullt ut som den ska. Man har hört talas om att en spis, beroende på inkoppling, kan bli långsam, trög och svårt att få tillräcklig värme. I vilka fall blir det så?

A Amrich skrev:
Ja!

Jag har konstaterat att jord är röd och sen är de övriga tre fas.
Ja det saknas N, man skulle lämpligast koppla om blå till N och köra 2 fas eller komplettera med en ledare

J J-banan skrev:
Ja det saknas N, man skulle lämpligast koppla om blå till N och köra 2 fas eller komplettera med en ledare
Ja, väljer man att göra en fas till noll vore det såklart lämpligt att välja den blå!

A Amrich skrev:
Följdfråga av nyfikenhet:

Risken i mitt fall om jag kopplar in med två faser är att säkringen går och innan dess fungerar den fullt ut som den ska. Man har hört talas om att en spis, beroende på inkoppling, kan bli långsam, trög och svårt att få tillräcklig värme. I vilka fall blir det så?
Jag tror att det till stor del är ett missförstånd. Om du har en spis med 400V elementspänning som alltså inte kräver nolla och kopplar in den felaktigt så att den bara får 230V kommer effekten att sjunka till en tredjedel.

Om spisen kopplas korrekt, men säkringen inte medger full effekt så innebär det att den ger full effekt tills säkringen löser. Jag skulle säga att det är ett större problem vad gäller huvudsäkringarna och spisen i kombination med andra stora laster i huset än vad gäller spissäkringarna när man lagar mat. I många lägenheter finns bara en enfasmatning på 20 A till spisen. Det brukar fungera bra trots att det blir en lägre tillgänglig effekt än du får med två faser 16 A.

Tack för svar, då förstår jag!

Sök upp ytterligare en fundering:

Spisen levereras med en perilexkontakt. Kan man då anta att den är kopplad för tre faser och nolla och bara är att koppla in i ett korrekt fullkopplat uttag?

A Amrich skrev:
Spisen levereras med en perilexkontakt. Kan man då anta att den är kopplad för tre faser och nolla och bara är att koppla in i ett korrekt fullkopplat uttag?
Är det en ny spis? I så fall vore det väldigt konstigt om det var felkopplat. Det finns bara ett "rätt" sätt att koppla en perilexkontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.