Hej!
Jag och sambon bor i en 4a med 2-3 sovrum. Det är en lägenhet som är lite annorlunda i planlösningen då det är två lägenheter som har slagits ihop till en. Vi har därför ett rum som till största delen fungerar som passage vidare in till det största sovrummet.
Planlösningen ser ut som följande:
Vi har lite funderingar kring att bygga om rummet till "ett eget" rum med dörr. Jag har funderat fram och tillbaka hur vi skulle kunna göra och har kommit fram till att vi helst vill att rummet ska se ut som följande:
Det vågräta gula strecket är i nuläget ett fyrkantigt valv 119cm × 212cm som vi tänkte fylla igen, dvs göra till en hel vägg. Vi vill sedan göra en mindre öppning vid det röda strecket på samma vägg. Öppningen ska vara ungefär lika bred som en dörröppning.
På sätt och vis innebär detta att vi vill flytta dörrhålet ca 1,5m åt höger. Problemet är dock att vi tror att betongväggen är bärande. Är det då möjligt att göra denna ombyggnation?
Det lodrätta gula strecket ska bli en ny vägg med dörr in till det som då blir sovrum nummer 3. Då får vi på sätt och vis en förlängning på den översta hallen (rummet med randig matta längst upp).
Vad tror ni, är detta en rimlig lösning? Är det möjligt att genomföra detta? Har ni några andra förslag, tankar eller åsikter?
MVH
Emma
Jag och sambon bor i en 4a med 2-3 sovrum. Det är en lägenhet som är lite annorlunda i planlösningen då det är två lägenheter som har slagits ihop till en. Vi har därför ett rum som till största delen fungerar som passage vidare in till det största sovrummet.
Planlösningen ser ut som följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har lite funderingar kring att bygga om rummet till "ett eget" rum med dörr. Jag har funderat fram och tillbaka hur vi skulle kunna göra och har kommit fram till att vi helst vill att rummet ska se ut som följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vågräta gula strecket är i nuläget ett fyrkantigt valv 119cm × 212cm som vi tänkte fylla igen, dvs göra till en hel vägg. Vi vill sedan göra en mindre öppning vid det röda strecket på samma vägg. Öppningen ska vara ungefär lika bred som en dörröppning.
På sätt och vis innebär detta att vi vill flytta dörrhålet ca 1,5m åt höger. Problemet är dock att vi tror att betongväggen är bärande. Är det då möjligt att göra denna ombyggnation?
Det lodrätta gula strecket ska bli en ny vägg med dörr in till det som då blir sovrum nummer 3. Då får vi på sätt och vis en förlängning på den översta hallen (rummet med randig matta längst upp).
Vad tror ni, är detta en rimlig lösning? Är det möjligt att genomföra detta? Har ni några andra förslag, tankar eller åsikter?
MVH
Emma
Bara att växla av med en stålbalk. Inga problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Om man ändå ska ge sig på en bärande vägg, är det inte bättre att öppna upp mot hallen än mot vardagsrummet då?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Det kan man förstås göra. Eller så funderar man på vad man tycker är lämpligast att göra först. Innan man frågar.
Det finns ett antal trådar om styrelsens möjlighet att säga nej till en ändring i bärande konstruktion, min uppfattning är att den möjligheten är rätt liten om det hela görs enligt konstens alla regler.
Att fråga innan man börjar planera finner jag därför inte vara nödvändigt. Däremot måste man förstås begära tillstånd när man väl ska bygga, men det görs nog lämpligen med ett rejält genomarbetat underlag, annars kan ju styrelsen egentligen inte svara på frågan.
Det finns ett antal trådar om styrelsens möjlighet att säga nej till en ändring i bärande konstruktion, min uppfattning är att den möjligheten är rätt liten om det hela görs enligt konstens alla regler.
Att fråga innan man börjar planera finner jag därför inte vara nödvändigt. Däremot måste man förstås begära tillstånd när man väl ska bygga, men det görs nog lämpligen med ett rejält genomarbetat underlag, annars kan ju styrelsen egentligen inte svara på frågan.
Det är inga problem att bygga om som på erat förslag även om väggen är bärande men prata med styrelsen om detta.och som nötegårdsgubben säger varför inte öppna upp mot hallen.kolla samtidigt så att lägenheterna är registrerade som en annars kan det bli lite knasigt om du börjar göra sådana ingrepp.är det så brukar det inte vara ett problem om det såklart inte finns något skrivet i stadgarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 182 inlägg
Om lilla rummet tidigare var kök behöver man ha koll på var i väggarna det går rör för vatten och avlopp eftersom man inte kan öppna upp just där.
I vår förening förbjuder styrelsen ingrepp i bärande väggar, man kan då gå vidare till hyresnämnden (har jag för mig) för att få det beslutet upphävt men det gör ju att det tar rätt lång tid. Kommunen ska också säga sitt när det gäller ingrepp i bärande konstruktioner.
I vår förening förbjuder styrelsen ingrepp i bärande väggar, man kan då gå vidare till hyresnämnden (har jag för mig) för att få det beslutet upphävt men det gör ju att det tar rätt lång tid. Kommunen ska också säga sitt när det gäller ingrepp i bärande konstruktioner.
Jajamän, det var ett fantastiskt förslag att öppna upp mot hallen istället. Dock måste vi kontrollera det du säger om det räknas som en eller två lägenheter. Dessutom måste vi kolla vart avlopp, vatten och el går då det nya sovrummet tidigare varit ett kök. Precis som BirgitS skriver.O ozze80 skrev:Det är inga problem att bygga om som på erat förslag även om väggen är bärande men prata med styrelsen om detta.och som nötegårdsgubben säger varför inte öppna upp mot hallen.kolla samtidigt så att lägenheterna är registrerade som en annars kan det bli lite knasigt om du börjar göra sådana ingrepp.är det så brukar det inte vara ett problem om det såklart inte finns något skrivet i stadgarna.
Går det att be styrelsen om ritningar? Syns el/vattenledningar på ritningarna? Eller hur får jag annars svar på dessa frågor? Är det styrelsen som tar reda på sådant?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 182 inlägg
Planera inte för mycket innan ni pratar med styrelsen, det är ju väldigt tråkigt när man har lagt ner många timmar på ett förslag och sen får höra att de aldrig ger tillåtelse för ingrepp i bärande vägg.
Styrelsen eller teknisk förvaltare borde ha tillgång till ritningar där sånt syns. Dina grannar över/under det tidigare köket borde ha viss koll på var deras vatten- och avloppsrör går (normalt rätt nära ursprunglig diskho).
Styrelsen eller teknisk förvaltare borde ha tillgång till ritningar där sånt syns. Dina grannar över/under det tidigare köket borde ha viss koll på var deras vatten- och avloppsrör går (normalt rätt nära ursprunglig diskho).
Styrelsen kan ta fram ritningar om dom inte har.jag vet av egen erfarenhet att en del föreningar inte tycker det är så noga med att skriva in som en lght så fort man väljer att slå ihop 2 st.Nedniuz skrev:
Jajamän, det var ett fantastiskt förslag att öppna upp mot hallen istället. Dock måste vi kontrollera det du säger om det räknas som en eller två lägenheter. Dessutom måste vi kolla vart avlopp, vatten och el går då det nya sovrummet tidigare varit ett kök. Precis som BirgitS skriver.
Går det att be styrelsen om ritningar? Syns el/vattenledningar på ritningarna? Eller hur får jag annars svar på dessa frågor? Är det styrelsen som tar reda på sådant?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det är ju inte bara att skriva ihop som en lägenhet. Det kan innebära att andelstalen måste ändras, komplicerat och dyrt.
Det är jag väl medveten om då detta är våran andra ihopslagna lägenhet men det ska göras om det är så att du fått tillstånd att slå ihop 2 lägenheter en gång i tiden.oavsett hur komplicerat eller dyrt det än blir för att det ska bli rätt.vet inte hur andra föreningar fungerar men säger det igen av egen erfarenhet så var det inte så noga med våran förra lägenhet men denna vi har idag var dom jättenoga med.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara