6 556 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
Är denna offert rätt??
Ett badrum som är klart förutom all inredning och inte heller kakel och klinker. Ska inte ha golvvärme och inte spottar i taket. Så ett badrum att inreda helt enkelt.Krille-72 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Jag tolkar det som att siffran på rotavdraget vilket här är exkl. moms Så denna summan plus moms skall dras bort från totalsumman om det gäller enbart arbete. Men arbete och material är ju inte separerat och det måste det vara, rotavdrafet gäller ju på arbete och inte material.Stigfinnarbiggan skrev:
Kan ju säga att denna är dem enda offert som jag förstår. Ger snart upp och när du säger det är för billigt så fattar jag inte, ett litet badrum i en lägenhet för 220-250 tusen. Sanslöst. Får flytta till hyreslägenhet i ställetStigfinnarbiggan skrev:
Ok, men denna entreprenören är sur på mig för jag ställde krav på bättre offert så ert blir inget med denna, har lagt upp bild på annan jag tänkte använda men då säger någon att det är för billigt. Suck, har inga fler vettiga offerter, ger upp.H HEM2121 skrev:
Stigfinnarbiggan skrev:
Ta bilder och lägg upp om du vill ha mer hjälp. Jag utgår från priser i Sthlm. Det ör billigare på andra ställen i Sverige men troligen inte 50% billigare.Stigfinnarbiggan skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ska kolla med min son vem som gjorde hans badrum. Skriv ett PM till mig var du bor, dvs. stad och stadsdel.Stigfinnarbiggan skrev:
Jag tycker att man även ska kräva tidsangivelser i offerter, dels hur lång tid arbetet beräknas ta och när det kan starta. Det finns aldeles för många exempel där beställare och utförare ingår avtal med aldeles för olika uppfattningar om detta och ibland får man muntliga utfästelser som inte förs ner på papper.
Och i den bästa av världar ska man vid beställning ha med ett datum då arbetet ska ha startat för att den ska vara giltig, även här finns det skräckexempel där kund har beställt och arbetet aldrig kommit igång och där utföraren sedan kräver ersättning när kund vill häva avtalet.
Och i den bästa av världar ska man vid beställning ha med ett datum då arbetet ska ha startat för att den ska vara giltig, även här finns det skräckexempel där kund har beställt och arbetet aldrig kommit igång och där utföraren sedan kräver ersättning när kund vill häva avtalet.
3 veckor säger dem det tar, 3 veckor i sträck frågar jag då svarar de inte. Hantverkarformuläret reglerar väl detta om det nu fylls i direkt. Tror att jag har haft 10 entreprenören här bara 4 offerter, bara 1 begriplig.D Dublin skrev:Jag tycker att man även ska kräva tidsangivelser i offerter, dels hur lång tid arbetet beräknas ta och när det kan starta. Det finns aldeles för många exempel där beställare och utförare ingår avtal med aldeles för olika uppfattningar om detta och ibland får man muntliga utfästelser som inte förs ner på papper.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Då blev det fel. Han bor i Stockholm. Jag skulle ringa någon kakelbutik och fråga om de har någon att rekommendera som är seriös. Kolla även BKR.se och Säker vatten GVK vilka medlemmar som är godkända. Som andra har skrivit så använd hantverksdokumentet. Finns på Konsumentverkets hemsida och jag tror även Villaägarna.se har det. Fråga bekanta, vänner, släkt, grannar om de har anlitat någon somnade är nöjda med. Referenser är viktiga men hantverkare ger ju knappast referenser till dåligt utförda arbeten. Googla på på hantverkaren. Referenser från någon du känner är bäst. Viktigt att välja någon som har våtrunscerfikat! Lättare att försäkringen gäller om det skulle bli skador sen.Stigfinnarbiggan skrev:
Ok. De har skrivit att man får våtrumscert när allt är betalt. De är med i BKR, har kollat deras hemsida. Bra tips med att kakelbutik kan ge tips på bra entreprenör. Tack!H HEM2121 skrev:Då blev det fel. Han bor i Stockholm. Jag skulle ringa någon kakelbutik och fråga om de har någon att rekommendera som är seriös. Kolla även BKR.se och Säker vatten GVK vilka medlemmar som är godkända. Som andra har skrivit så använd hantverksdokumentet. Finns på Konsumentverkets hemsida och jag tror även Villaägarna.se har det. Fråga bekanta, vänner, släkt, grannar om de har anlitat någon somnade är nöjda med. Referenser är viktiga men hantverkare ger ju knappast referenser till dåligt utförda arbeten. Googla på på hantverkaren. Referenser från någon du känner är bäst. Viktigt att välja någon som har våtrunscerfikat! Lättare att försäkringen gäller om det skulle bli skador sen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Även dessa hantverkare som de rekommenderar måste du kolla upp. Kan vara trevliga hantverkare som inte gör ett bra arbete men det kan också vara trevliga hantverkare som gör ett superbra arbete.Stigfinnarbiggan skrev:
De duktiga hantverkarna har mycket att göra så var beredd att vänta på din tur, bättre att vänta och få det rätt gjort. I hanverksformuläret är det viktigt att skriva det datum när det skall vara klart annars utgår vite per vecka som de överskrider tiden. Hallo konsument eller konsumentvägledaren på kommunen kanbsäkert hjälpa till att få det rätt utformat,
Redigerat: