L louii skrev:
Sjukt tjock betong i tvättstugan, 17 cm mätte dom. Var 5-8 cm i första rummet.
Hur stor är tvättstugan?
Kan vara så att det är byggt för att kunna användas som garage, så är det i pappas hus, även om han inte har något garage där. Men isåfall är det naturligt att det är mycket tjockare platta där.

Anna_H Anna_H skrev:
Hur stor är tvättstugan?
Kan vara så att det är byggt för att kunna användas som garage, så är det i pappas hus, även om han inte har något garage där. Men isåfall är det naturligt att det är mycket tjockare platta där.
Det dom som utförde jobbet trodde, var pga en stor oljetank stått där tidigare så har plattan förstärkts i och med det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Serviceyrket inom bygg (Nu tänker jag mest på VVS-biten) har normalt arbetstiderna 07-16 med två raster inbakat i dessa 9 timmar. 30min frukost och 30min lunch. Åt dom ute hos dig så var det bara en vinst!

Och då ska man tänka på att dessa herrar har rätt att ha rasterna i det egna företagets anvisade lokaler. Det är även i samband med rast man ska planera in toabesöken. För det är ju inte alltid man kan/får utföra detta behov hos kund.

• Montörerna ska även registrera sin tid till företaget så dom vet vilka timmar ska faktureras.
  • Montörerna ska även lämna underlag till företaget så dom vet vilket material som ska faktureras.
  • Samt iordningställa servicebussen om dom samlat på sig skräp och även fylla på om det gått åt material.

Så enligt mitt synsätt, med helhetsbilden inbakad, så är 6h inte på något sätt oskäligt för dig för VVS-jobbet du fått utfört.

Du har gjort ett bra val! (y)(y)
Förstå mig rätt, jag är nöjd med priset, men vad som är konstigt är att skriva 6 timmar x2 personer när man arbetat 3 timmar, med 1 timmes restid om man räknar både hit och hem igen, så totalt 4 timmar x2 personer.

Om man inte får det att gå ihop med att ta 700kr timmen så bör man väl då istället ta säg 1200kr timmen men fakturera rätt timmar. Inte ens om jag skulle räkna med deras lunch så skulle det bli 6 timmar.

Totala priset för rörmokarna, då jag valde att ta löpande blev 17000kr efter ROT, han förutspådde 25600kr efter ROT om han skulle ge fast pris. Från en annan firma fick jag 23500kr.

Detta var en lite mindre firma i en mindre kommun så därav är det kanske lite billigare priser än större kommuner, jag kommer betala fakturan som den är för dom var dels väldigt arbetsvilliga, körde på och vilade inte varje kvart som 80% av branschen verkar göra, trevliga och kunde göra det med kort varsel. Tycker dock det är rätt kasst att debitera för fler timmar än det ens är möjligt att man varit här.

Nån som har tips vad jag fyller de små sprickorna från skärningen med?

• Gammal, sliten trappa med delvis avflagnad grön färg och betongreparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Kakelfog kanske är den produkt som är närmast. Det är en betong med en fin ballast. Eller blanda själv:

1 del byggcement
3 delar finaste sand, t ex blästersand.

• Gilla
louii
  • Laddar…
Stod du för materialet ? Om inte vem hämtade det ?
Är det inte inborrat någon sidoarmering innan gjutning för att hålla ihop plattan ?

T tracker skrev:
Stod du för materialet ? Om inte vem hämtade det ?
Är det inte inborrat någon sidoarmering innan gjutning för att hålla ihop plattan ?
Man kan ju tänka sig att det tog lite tid att handla grejer då, men att handla i grejer i 2 timmar på Ahlsell/Dahls lär va rätt mycket rör.

Det är ingen armering i, dom sa att om vi bara ska gå på golvet ska det inte vara några bekymmer. Bör man ha armering alltid?

L louii skrev:
Man kan ju tänka sig att det tog lite tid att handla grejer då, men att handla i grejer i 2 timmar på Ahlsell/Dahls lär va rätt mycket rör.

Det är ingen armering i, dom sa att om vi bara ska gå på golvet ska det inte vara några bekymmer. Bör man ha armering alltid?
Jag skulle nog vilja säga att du hittat bra och effektiva hantverkare. Gissningsvis bör tiden som inte är hos dig varit när de handlat samt hämtat hyrverktyg (ifall de nu behövde hyra något). Tycker det verkar rimligt och det ser ut som det är väldigt bra utfört också.

Det där verkar ha varit en smidig operation! Jag har varit orolig för att det blir flera dagars bilande och dammande den dagen vi byter avloppsstam, men det där ser inte alls så farligt ut. Dammade det mycket?

Vi tog in en offert på relining för något år sedan. 200 kkr ville dom ha :dizzy: Vi har ganska många grenar och brunnar/avlopp, vilket deras prissättning utgick ifrån.

• Wow
Dowser4711
  • Laddar…
T tracker skrev:
Tyvärr så var det 2 man så dom handla i 1 timme, om det var mitt golv så skulle jag vilja haft inborrat och kemat armeringsjärn för att hålla ihop plattan från sättningar / sprickbildning
[länk]
I din länk så skriver flera att det är ganska overkill med armering när befintliga plattan redan är armerad.

Jag kan inget om detta men hoppas en betongfirma som funnits i över 20 år kan sin sak när det gäller gjutning.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Det där verkar ha varit en smidig operation! Jag har varit orolig för att det blir flera dagars bilande och dammande den dagen vi byter avloppsstam, men det där ser inte alls så farligt ut. Dammade det mycket?

Vi tog in en offert på relining för något år sedan. 200 kkr ville dom ha :dizzy: Vi har ganska många grenar och brunnar/avlopp, vilket deras prissättning utgick ifrån.
Jo, religning är inte billigt, som jag skrev tidigare i tråden så kostade det 136k efter ROT för mig. Det smidiga är ju att man slipper riva något och man får allt i huset gjort på en gång. Var många förgreningar och grejer hos mig med. :)

@louii skönt att det löste sig smidigt!

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:

Det har blivit rätt skitigt men tar nog någon timme bara att städa. Vi har bara betong i källaren så inga "fina" ytor direkt.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Detta låter lite billigt. Vem gräver fram rören? Han som sågar i golvet gör det inte och röris gör det inte heller.
Dom gjorde allt.

L louii skrev:
I din länk så skriver flera att det är ganska overkill med armering när befintliga plattan redan är armerad.

Jag kan inget om detta men hoppas en betongfirma som funnits i över 20 år kan sin sak när det gäller gjutning.
…och om huset skall sätta sig har det redan gjort det de tidigare decennierna om inte omgivningen kraftigt förändras. Jag hade inte heller brytt mig om armering, om jag inte gjort allt själv och haft både tid och lust.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.