17 633 läst ·
72 svar
18k läst
72 svar
Är dehär ett sprucket gjutjärnsrör?
Alla har ju otur någon gång. Gjorde religning (strumpa) för ett par månader sen och resultatet blev perfekt.Krilleman skrev:
Jag har sett både lyckade och misslyckade reliningsjobb. Går det fel är det inte roligt. Lita inte på allt du ser på Youtube. Jag lovar dig att företagen inte skyltar med hur många jobb som misslyckats.
Dessutom skulle jag inte se "relinat avlopp" som värdehöjare om du skulle behöva sälja huset. Däremot avlopp utbytt i dess fulla längd inomhus.
Ylva är en av många som har haft problem.
[länk]
Prisangivelserna som du fått verkar fullt rimliga för rännorna och avloppen.![]()
Kan någon svara på om det är värt att byta en brunn som endast kommer användas som översvämningsskydd för en luft vatten värmepump?
En till fråga, kan man ta bort en toalettstol och sätta en golvbrunn där istället?
Tanken isåfall är att ha tvättmaskin här i första delen istället för andra.
En till fråga, kan man ta bort en toalettstol och sätta en golvbrunn där istället?
Tanken isåfall är att ha tvättmaskin här i första delen istället för andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker priser låter väldigt bra (dock utan ett ha egentlig uppfattning om vad som är rimligt). Jag har tänkt göra en liknande grej själv men hade förväntat mig ett högre pris. Hade jag varit i din sits så hade jag givetvis bytt alla rör och golvbrunnar när man ändå håller på. Känns lite dumsnålt att spara in på det.
När det gäller toaletten så kan du ju absolut sätta en golvbrunn där istället om du nu ändå ska byta rören fram dit. Dock har du ju antagligen inget fall mot golvbrunnen idag så om det ska bilas upp runt om så får man väl skapa en litet lokalt fall.
När det gäller toaletten så kan du ju absolut sätta en golvbrunn där istället om du nu ändå ska byta rören fram dit. Dock har du ju antagligen inget fall mot golvbrunnen idag så om det ska bilas upp runt om så får man väl skapa en litet lokalt fall.
Detta låter lite billigt. Vem gräver fram rören? Han som sågar i golvet gör det inte och röris gör det inte heller.L louii skrev:Jag har fått en offert nu på att såga upp "rännor" till golvet där rören går och gjuta igen ca 20k efter rot.
VVS räknade rörmokaren på 29000 ex rot, 18000 för bara material och 700kr timmen, 11 tusen för arbete. 25600 ungefär för allt efter rot. Är det rimligt att materialet ligger på mer än arbetskostnaden för en sträcka på ca 11 meter?
Så totalt nånstans runt 45k för sågning, nya rör och återställning. Då ska jag försla bort all skit dom sågar upp.
Är det rimliga summor eller bör man kolla med fler?
Relining kan som sagt bli ett väldigt bra resultat. Men det kommer som sagt kräva en del uppgrävning och arbete det med.
Har du fått någon offert på det ännu?
Om du kan spara påtagliga summor så är det ju ett intressant alternativ.
Men, i och med att du inte har ytskikt som är kostsamma att ersätta i källaren så är det ju inte någon självklarhet att det inte är bättre att såga upp och byta på traditionellt vis.
Då kan du ju även passa på och dra om och flytta/addera golvbrunnar, avlopp etc. där du själv vill ha dem för en rätt liten extra kostnad i sammanhanget.
Jobbet att såga fram och frilägga de gamla rören är ju inte något extremt komplicerat arbete och ska du ändå frakta bort allt bös efteråt (Hyr en container, det är värt det!) så kan det ju vara ett alternativ att hyra en betong-såg och få några gratis fys-pass.
Har du fått någon offert på det ännu?
Om du kan spara påtagliga summor så är det ju ett intressant alternativ.
Men, i och med att du inte har ytskikt som är kostsamma att ersätta i källaren så är det ju inte någon självklarhet att det inte är bättre att såga upp och byta på traditionellt vis.
Då kan du ju även passa på och dra om och flytta/addera golvbrunnar, avlopp etc. där du själv vill ha dem för en rätt liten extra kostnad i sammanhanget.
Jobbet att såga fram och frilägga de gamla rören är ju inte något extremt komplicerat arbete och ska du ändå frakta bort allt bös efteråt (Hyr en container, det är värt det!) så kan det ju vara ett alternativ att hyra en betong-såg och få några gratis fys-pass.
Då var det bytt, ska gjutas igen imorgon.
Snabba ryck! Kul att se! Hur lång tid tog sågandet och läggningen av nya rör? Tog ni bort de gamla förresten eller får de ligga kvar i backen?
De låg väldigt djupt så de ligger kvar under.M Maledictus skrev:
Sjukt tjock betong i tvättstugan, 17 cm mätte dom. Var 5-8 cm i första rummet.
Får hoppas röret ut mot gatan är i bättre skick, lär filma det när vi har gjutit igen källaren.
Redigerat:
Sågningen gjordes av två man, tog väl ungefär från 07 till 13-14 tiden. Det var bilning + sågning. Tog lång tid pga sån tjock betong i tvättstugan+mot luft vatten värmepumpen.M Maledictus skrev:
Rörmokarna var också två stycken, kom hit runt 10.30 och drog ca 14.30.
Är det alltid så att man fuskar med arbetstiden som hantverkare?
Jag har varit med om detta varje gång jag anlitat någon och har behövt ifrågasätta detta, så har det helt plötsligt vart "Oj, ja vi ska kika" sen dimper det ner en ny faktura på några tusenlappar mindre.
Tex så var rörmokarna där från 10.30, lämnade 14.30.
30 min restid enkelresa, så 1 timme totalt tur och retur, som jag förstår att jag får stå för.
Lunch ca 50 minuter vid 12.00, som jag inte bör debiteras för?
Totalt tid inkluderat restiden bör således vara 4 timmar och 10 minuter arbetstid.
Fakturan är på 6 timmar, 2 man á 700 kr timmen.
Jag har varit med om detta varje gång jag anlitat någon och har behövt ifrågasätta detta, så har det helt plötsligt vart "Oj, ja vi ska kika" sen dimper det ner en ny faktura på några tusenlappar mindre.
30 min restid enkelresa, så 1 timme totalt tur och retur, som jag förstår att jag får stå för.
Totalt tid inkluderat restiden bör således vara 4 timmar och 10 minuter arbetstid.
L louii skrev:Är det alltid så att man fuskar med arbetstiden som hantverkare?
Serviceyrket inom bygg (Nu tänker jag mest på VVS-biten) har normalt arbetstiderna 07-16 med två raster inbakat i dessa 9 timmar. 30min frukost och 30min lunch. Åt dom ute hos dig så var det bara en vinst!
Och då ska man tänka på att dessa herrar har rätt att ha rasterna i det egna företagets anvisade lokaler. Det är även i samband med rast man ska planera in toabesöken. För det är ju inte alltid man kan/får utföra detta behov hos kund.
- Montörerna ska även registrera sin tid till företaget så dom vet vilka timmar ska faktureras.
- Montörerna ska även lämna underlag till företaget så dom vet vilket material som ska faktureras.
- Samt iordningställa servicebussen om dom samlat på sig skräp och även fylla på om det gått åt material.
Så enligt mitt synsätt, med helhetsbilden inbakad, så är 6h inte på något sätt oskäligt för dig för VVS-jobbet du fått utfört.
Du har gjort ett bra val!