7 942 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Är CE-märkta elprylar livsfarliga?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
elmont skrev:Eftersom installatören oftast lämnar ett fast pris skulle h*n tjäna 3ggr så mycket på att montera "Biltema", TROTS det vill dom inte använda den typen av matr. Månne dom är lite korkade
Ps
Jag har vid ett flertal tillfällen bytt ut JFB av "lågpris fabrikat" som slutat fungera, men aldrig en Hager. Några har jag öppnat och tittat efter vart felet låg och i samtliga var det små mekaniska detaljer som gått sönder, dvs dom var byggda med matr av undermålig kvalitet.
Jag tror aldrig jag fått fast pris från en elektriker. Bara löpande timpris + material.
Ojdå, så de säljer verkligen saker som inte funkar efter ett tag! Eftersom du har så mycket mer erfarenhet än jag måste jag väl lita på ditt ord om att de faktiskt går sönder. Jag ger mig i den frågan. Det blir till att lägga på några kronor utan att gnälla när det är dags för nya jobb.
Måste bara fråga också: Jag hoppas att de fel du åtgärdat var sådana som märktes när man testar/motionerar JFBn med testknappen. Det är väl ungefär de test som man regelbundet kan begära av oss vanliga människor utan specialutrustning.
Jag vet inte om NÅGON som regelbundet testar sina JFB, dom finns säkert men dom är få. Och att du inte fått et fast pris beror på att du inte bett om det, det brukar vara det som man föredrar i alla fall som företagare för då behöver man inte tjafsa med kunden om matr. och tid, vilket är det absolut jobbigaste med att driva företag.
Dessutom ska man SKRIVA så exakt som möjligt vad man ska göra, för då slipper man "bråket" om vad man lovat och vad som kunden tycker ska ingå.
Dessutom ska man SKRIVA så exakt som möjligt vad man ska göra, för då slipper man "bråket" om vad man lovat och vad som kunden tycker ska ingå.
Jag tycker att installatören gör rätt som inte installerar "kundens egen inköpta" lågpris materiel.
Hur låter det när bekanta kommer förbi och du säger att firma XXXXX var här och installerade, de kikar och kanske ser att det står bilt**a på grejerna.... Du "glömmer" att säga att materilet har du köpt själv....
de tror då att firma XXXXX köper sitt materiel på bilt**a.
En annan sak är garantin.
Hur blir det med garantin om något av materielet går sönder.
Har du köpt allt av installatören då behöver du bara ringa och säga att det är sönder. elektrikern kommer och byter.
Har du stått för materielet då ska installatören dit och ta loss de trasiga "materielet", du ska reklammera det till butiken. elektrikern vill ha betalt för tiden....
Installatören väljer förhoppningsvis materiel som han är bekant med och har erfarenhet av.
och säljer det förhoppningsvis till ett bra pris.
Har varit hemma hos folk som köpt lågpris materiel och vill att jag ska installera.
Jag säger då nej, har det däremot köpt tex, eljo, elko, hager osv. då är det ok.
Om du går till bageriet tar du med eget mjöl?
eller har du med egen lågpris olja när du lämnar bilen på service?
Hur låter det när bekanta kommer förbi och du säger att firma XXXXX var här och installerade, de kikar och kanske ser att det står bilt**a på grejerna.... Du "glömmer" att säga att materilet har du köpt själv....
Har du köpt allt av installatören då behöver du bara ringa och säga att det är sönder. elektrikern kommer och byter.
Har du stått för materielet då ska installatören dit och ta loss de trasiga "materielet", du ska reklammera det till butiken. elektrikern vill ha betalt för tiden....
Installatören väljer förhoppningsvis materiel som han är bekant med och har erfarenhet av.
Har varit hemma hos folk som köpt lågpris materiel och vill att jag ska installera.
Jag säger då nej, har det däremot köpt tex, eljo, elko, hager osv. då är det ok.
Det är tur att du har många kunder som du kan välja o vraka på...hade du haft ont om jobb kanske du varit tvungen att ta dom som väljer andra märken än du klarar av att installera.:eek:HSP skrev:Jag tycker att installatören gör rätt som inte installerar "kundens egen inköpta" lågpris materiel.
Förstår er om ni vill ha få märken att installera då det är lättare och går snabbare för er att lära er produkterna.
Antar att ni köper in era prylar till ett lågt pris också och säljer dyrt (lika som bilfirmor gör med oljan) annars så hade ni väl ingen vinst på era jobb.. tycker det är synd när installatörer och reparatörer klankar ner på kunder om dom vill ha något annorlunda märke .Måste vara smidigare att kunden får det han/hon vill ha.
Har faktiskt biltemas jordfelsbrytare själv (som är installerad av en riktig elektriker) och den har jag nu haft i 9år och den fungerar som den ska så allt är inte skit som dom säljer.
Och mina vänner har då aldrig varit i proppskåpet o tittat vad jag har för märke på säkringarna osv.
Garanti kan jag inte uttala mig om ..den har du säkert koll på och jag har det absolut inte.
Har du provat biltemas jfb med ett riktigt mät instrument? Mjöl till bagaren. Den var bra
Jag tror att dom hantverkare /reparatörer som använder så kallade lågprisvaror som skällsord (Jula varor , Biltema ,Byggmax mm.) gör det för att kunden ska handla varorna hos dom och inte någon annanstans.
Det är ju helt klart att varje el pryl /bildel , byggvara som kunden köper in själv är en förlust för firman som ska montera detta och inte fick sälja produkten.
Men jag tycker ändå att det är fel att smutskasta andras varor och köpställen då det oftast inte är någon sanning i det.
Tyvärr är nog så att dyra grejor inte betyder kvalitet i dag utan kan man sälja dyrt på varans märke (namn) så gör man det istället.
Jag tror det var mer skillnad för 25 - 35 år sedan då högt pris innebar kvalitet.
Det är ju helt klart att varje el pryl /bildel , byggvara som kunden köper in själv är en förlust för firman som ska montera detta och inte fick sälja produkten.
Men jag tycker ändå att det är fel att smutskasta andras varor och köpställen då det oftast inte är någon sanning i det.
Tyvärr är nog så att dyra grejor inte betyder kvalitet i dag utan kan man sälja dyrt på varans märke (namn) så gör man det istället.
Jag tror det var mer skillnad för 25 - 35 år sedan då högt pris innebar kvalitet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Kanske dags för att ni lägger lite tyngd bakom era påståenden om kvalitén på Biltemas JFBer. Det vore faktiskt bra att veta vad Hager vs Biltema verkligen går för.
Det som kan vara lite till elskråets försvar är den varierande ojämna kvalitén hos Biltema mfl. Det ständiga bytet av leverantörer kräver att man vet vad man ska se till om man köper där, gör man det finns inga stora eller avgörande skillnader för hemmabruk.
Tyvärr är nog alla krokodiltårar som kommer fram i dessa diskussioner inte speciellt väl underbyggda utan bara en lätt intäkt att hösta in på enklaste sätt. Och givetvis vanans makt efter vad grossister osv har på hyllan.
Som nämnts tidigare är det mesta numera utjämnat så pris i relation till verklig kvalitet är vanskligt att använda. En bra sak med det är att knappast något material är urkass men heller inte lätt att finna något i jämn toppklass heller.
Tyvärr är nog alla krokodiltårar som kommer fram i dessa diskussioner inte speciellt väl underbyggda utan bara en lätt intäkt att hösta in på enklaste sätt. Och givetvis vanans makt efter vad grossister osv har på hyllan.
Som nämnts tidigare är det mesta numera utjämnat så pris i relation till verklig kvalitet är vanskligt att använda. En bra sak med det är att knappast något material är urkass men heller inte lätt att finna något i jämn toppklass heller.
Tja... Det finns garanti även på biltemas produkter, men du får själv bekosta allting för att kunna utnyttja garantin...
HAde elektrikern leverat materialet så hade han fått komma dit och byta på plats. Utan kostnad för kunden.
HAde elektrikern leverat materialet så hade han fått komma dit och byta på plats. Utan kostnad för kunden.
Kan det vara så enkelt att det elektrikern sätter dit gör han/hon för att dom har förtroende för produkten och vet/tror att dom slipper komma tillbaka och byta på garanti?
Garantijobb är ju ren förlust även om prylarna är gratis.
Garantijobb är ju ren förlust även om prylarna är gratis.
(mjölet till bagaren) var bara ett skämt....
Har provat åtskilliga JFB.er under åren.
Har dock ej fört någon statistik om fabrikat/typ som blivit underkända.
Vet dock att även kända märken har haft problem tex.
ABB:s JFB:er F202 & F204 tillverkade från början till mitten på 2000-talet. har problem med att lösa ut vid "rätt" jorfelsström.
Bytte ut ett flertal sådana ABB JFB.er, så även kända märken kan ha problem.
Vi fick infon från vår leverantör att de skulle kontroleras när vi stötte på dem.
har stött flertalet på Trasiga, Rutab, Biltema, också
Kan säga med säkerhet att det varit varmgång i flera lågpris produkter än produkter av kända märken, speciellt i utomhusmiljö.
Viktigt är att man testar grejerna iaf. först vid monteringen/installationen sedan återkommande tester är bra om man ska lita på grejerna.
Diskuterade det här med en kompis som driver en ganska stor bilverkstad, kommer kunderna in med egenköpt materiel då får de åka hem, han vill inte riskera sitt rykte på tvivelaktiga bildelar köpta på e-bay eller liknande.
Ska jag stämpla serviceboken då ska jag ha levererat bildelarna också, då står jag för eventuella kostnader vid problem eller haverier, sa han till mej.
Däremot bjuder han på montage vid köp av batterier eller torkarblad, han har inga hutlösa priser.
det är konkuransen för stor för...
Köper kunden egna grejer då kan de skruva dit de själv, sa han.
Svar på micro:s uttal.
Det är tur att du har många kunder som du kan välja o vraka på...hade du haft ont om jobb kanske du varit tvungen att ta dom som väljer andra märken än du klarar av att installera.
Jobbar inte i installationsbranchen nu. (har bytt jobb, jobbar med el-kraft nu)
När jag jobbade som elektriker då jobbade som anställd, valde inte mina kunder, följde företagets policy.
det fungerade fint. Företaget jag jobbade åt då är inte billigast i stan! Men är inte sämst. och har fulla orderböcker.. då som nu.
Nog klarar jag av att installera en biltema strömbrytare eller jfb. lika väl som en hager eller en GE.
Jag köper i alla fall kvalitetsmärken när jag gör jobb åt mej själv.
tycker det känns bäst så, då jag inte vill ha "sladdriga" strömbrytare, uttag med trög passform.
eller JFB.er som man inte vet vilket företag som tillverkat
Om jag slänger pengar i sjön, det kanske är så. men jag sover gott iallafall.
Kan medge att jag testade min JFB nyss en moeller x-pole med fullgott resultat.
testad första gången av mej iaf.
och ja. jag har inte testat den tidigare.
Tar sedan installatrören för bra betalt för materielet (ockerpriser) så är väl det ett annat problem.
Osäkerheten över ursprunget är nog en stor anledning att inte använda lågprismärken.
då samma märke kan ha flera tillverkare.
Har provat åtskilliga JFB.er under åren.
Har dock ej fört någon statistik om fabrikat/typ som blivit underkända.
Vet dock att även kända märken har haft problem tex.
ABB:s JFB:er F202 & F204 tillverkade från början till mitten på 2000-talet. har problem med att lösa ut vid "rätt" jorfelsström.
Bytte ut ett flertal sådana ABB JFB.er, så även kända märken kan ha problem.
Vi fick infon från vår leverantör att de skulle kontroleras när vi stötte på dem.
har stött flertalet på Trasiga, Rutab, Biltema, också
Kan säga med säkerhet att det varit varmgång i flera lågpris produkter än produkter av kända märken, speciellt i utomhusmiljö.
Viktigt är att man testar grejerna iaf. först vid monteringen/installationen sedan återkommande tester är bra om man ska lita på grejerna.
Diskuterade det här med en kompis som driver en ganska stor bilverkstad, kommer kunderna in med egenköpt materiel då får de åka hem, han vill inte riskera sitt rykte på tvivelaktiga bildelar köpta på e-bay eller liknande.
Ska jag stämpla serviceboken då ska jag ha levererat bildelarna också, då står jag för eventuella kostnader vid problem eller haverier, sa han till mej.
Däremot bjuder han på montage vid köp av batterier eller torkarblad, han har inga hutlösa priser.
det är konkuransen för stor för...
Köper kunden egna grejer då kan de skruva dit de själv, sa han.
Svar på micro:s uttal.
Det är tur att du har många kunder som du kan välja o vraka på...hade du haft ont om jobb kanske du varit tvungen att ta dom som väljer andra märken än du klarar av att installera.

Jobbar inte i installationsbranchen nu. (har bytt jobb, jobbar med el-kraft nu)
När jag jobbade som elektriker då jobbade som anställd, valde inte mina kunder, följde företagets policy.
det fungerade fint. Företaget jag jobbade åt då är inte billigast i stan! Men är inte sämst. och har fulla orderböcker.. då som nu.
Nog klarar jag av att installera en biltema strömbrytare eller jfb. lika väl som en hager eller en GE.
Jag köper i alla fall kvalitetsmärken när jag gör jobb åt mej själv.
tycker det känns bäst så, då jag inte vill ha "sladdriga" strömbrytare, uttag med trög passform.
eller JFB.er som man inte vet vilket företag som tillverkat
Om jag slänger pengar i sjön, det kanske är så. men jag sover gott iallafall.
Kan medge att jag testade min JFB nyss en moeller x-pole med fullgott resultat.
testad första gången av mej iaf.
och ja. jag har inte testat den tidigare.
Tar sedan installatrören för bra betalt för materielet (ockerpriser) så är väl det ett annat problem.
Osäkerheten över ursprunget är nog en stor anledning att inte använda lågprismärken.
då samma märke kan ha flera tillverkare.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
I det här fallet tar dom som sagt 6-700 för en Hager och en hundring till för kapslingen. Jag ringde i fredags och beställde lite utanpåliggande uttag också för jag kom på att jag behöver fler uttag i gillestugan och för ett Schneider Exxakt 2-vägs jordat sa dom "under 150 kr i alla fall". Så dom ligger ok i pris tycker jag och då köper jag deras resonemang. Hade varit annat om dom uppenbart försökt köra upp mig. I somras bytte jag matningen till spisen och för 10 meter Nexans fördigtvinnad 5x2.5kvmm ville dom ha 500 kr. Vad tycker ni om priserna, är jag en lättlurad typ eller är det bra priser? Priserna är inkl moms.