Är väggen bärande?
Pelletspannan har kastats ut och den gamla brandväggen mellan tvättstuga och pannrum fyller inte längre något syfte.
Väggen är i tegel (till höger vid dörrparti) och i betonghålsten till vänster om dörr. Både tegel och betonghålsten är ca 10 cm tjocka.
Den sitter ej fast i tak eller golv (ej ingjuten) utan vid de två provhål jag slagit upp så ser man tydligt gjutningsspåren från taket (som måste ha gjutits innan väggen byggdes?).
Övriga väggar (ytterväggar), vägg mellan tvättstuga/pannrum och gillestuga/källarhall samt vägg mellan gillestuga och hall/badrum är ca 20-23 cm tjocka.
Det finns ingen vägg som går i linje på våningen ovanför (sovrum).
Jag har även 3 olika versioner av originalritningarna, där som både beskriver hur väggen jag nu vill ta bort inte finns alls, hur det är en extravägg i mitten och flera smårum, samt där det är en dörröppning mellan matkällare/pannrum (på den sista ritningen fanns dock inte den öppna spisen med, så förmodar att murstocken går där bakom idag)...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så vad säger ni? kan jag riva väggen eller behöver jag ta in en byggnadstekniker för att veta säkert?