Hej på er!

Har nyligen varit i vår sommarstuga där samtliga kopplingar och ventiler på ett tidigare fungerande system med "Grävd brunn > Automat pump > Varmvattenberedare/ut i dusch och köksblandare endast kopplades in efter tidigare urkoppling för vintern.

Problemet är att efter att pumpen kopplades in och varmvattenberedare likaså och därefter sattes igång blir det ovanligt hårt tryck men mätaren på pumpen visar 3 bar och spottar ut kallvatten ur köksblandare. När pumpen sätts igång funkar den normalt och ytterligare ett problem är att varmvatten ej går att spola och är som fastkilad i köksblandare.

Kan köksblandare ha rostat/kallat igen eller fryst sönder över vintern och därför spottar ut kallvatten när pumpen sätts igång och inte går att vrida på varmt? Det är en gammal FM Mattsson eller kan felet ligga någon annanstans.

Orolig och hade svårt att sova inatt, har stängt av både pump och varmvattenberedare. Behöver jag oroa mig för hårt tryck i vvb eller läckage från beredare medan jag är i stan? Vi ska dit om en vecka

Mycket tacksam för svar!

Var spottar kökskranen ut vatten? Ur pipen eller annat ställe?
Kommer det vatten ur kranen fastän den är avstängd?
När ni tömde systemet inför vintern, tog ni och blåste ut ”allt” vatten ur kranen eller tog ni bara och skruvade bort den?

Rör sig nålen på manometern medans pumpen går?

Vad är det för pump?
Impulsledningen till/i tryckströmbrytaren kan vara igensatt som gör att den inte känner av att det blir tryck i systemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Var spottar kökskranen ut vatten? Ur pipen eller annat ställe?
Kommer det vatten ur kranen fastän den är avstängd?
När ni tömde systemet inför vintern, tog ni och blåste ut ”allt” vatten ur kranen eller tog ni bara och skruvade bort den?

Rör sig nålen på manometern medans pumpen går?

Vad är det för pump?
Impulsledningen till/i tryckströmbrytaren kan vara igensatt som gör att den inte känner av att det blir tryck i systemet.
Kranen spottar ut vatten från pipen, men det är som du säger. Det kommer kallvatten när pumpen sätts igång trots att kranen är vriden som avstängd.

Det är min far som tagit hand om stugan och nu blivit sjuk och kommer ej ihåg allt väsentligt. Men kranen har varken blivit uppskruvad och frågan gällande tryckluft kan jag ej svara på, vet bara att han brukar tömma vvb och slå av hela vattemsystemet inför vintern.

Pumpen verkar konstant ligga på 3 bar, ska iväg dit senare under veckan så kan säkert komma med bilder och mer svar på frågor. Men behöver jag oroa mig när pump och vvb är avstängd att något kan ske? Är en automatpump från biltema, så inget värsting. Pumpar från brunn till köksblandaren och duschblandaren.

Pumpen ser ut ungefär såhär, diffar pga äldre modell, men vet att pumpen samt vvb köptes in nytt för något år sedan. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619

Redigerat:
När VVBn är avstängd så kan inget hända med den.
När elen till pumpen är avstängd så kan den inte gå, å då kan inte trycket öka.

Demmpa Demmpa skrev:
När VVBn är avstängd så kan inget hända med den.
När elen till pumpen är avstängd så kan den inte gå, å då kan inte trycket öka.
Okej, skönt att höra. Men kan det vara blandaren som är sönder eller kan det vara nå annat som orsakar problemet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.