É
Vi är på gång att köpa en terasspool kring 1,6m2 enligt info. Det brukar bli jobbigt varmt på vår veranda när solen är framme. Så i första hand vill vi ha den på sommaren för att svalka oss med kortare dopp. 18-22 grader svalkar väl lagom om man tänker på hur sjöarna brukar vara på sommaren. Sen som bonus att vi använder värme senare på säsongen eller bara kalla kvällar.

Men den mesta infon här verkar handla om värme, kostnader kring värme och olika varianter av uppvärming och isolering.

Blir en badtunna för varm på sommaren? Eller kyls den ner lika snabbt nattetid som den blir varm dagtid så att detta inte är något problem? Kan det bli för varmt eller är det troligare att jag snarare behöver stödvärme även sommartid?

É ÉlPontus skrev:
Blir en badtunna för varm på sommaren? Eller kyls den ner lika snabbt nattetid som den blir varm dagtid så att detta inte är något problem? Kan det bli för varmt eller är det troligare att jag snarare behöver stödvärme även sommartid?
Den kommer bli i stort sett lika varm som din dygnsmedeltemperatur. En badtunna på typ 1-2 m3 kommer inte hinnas värmas upp särskilt mycket över dagen även om den står i solen. Det kanske går upp några grader, och sedan ner på natten igen. Men över tid kommer det vara som i en pool. Med tanke på att folk gärna sitter i spabad med 38 graders värme mitt i sommaren så tror jag nog inte du behöver oroa dig för att den blir för varm iaf...

Jag fyller min tunna med sjövatten och emellanåt tar jag mig ett dopp i den ouppvärmd. En varm dag håller tunnan något kallare än sjöns ytvatten (tar vatten från botten) och det går utmärkt att svalka sig i när man håller på att koka upp i hettan arbetandes i trädgården. Problemet är inte primärt temperaturen, utan sättet man måste sänka sig i vattnet. Det är enligt mig en helt annan grej att kasta sig ut i vattnet från en strand, klippa eller brygga, än att sänka sig rakt ner. Lite som att dra av plåstret snabbt eller långsamt. Men det svalkar bättre än vattenspridaren. :p

• Gilla
guggen
  • Laddar…
F
En badtunna med medeldygnstemperatur på vattnet är svinkall oavsett hur varmt det är ute. Du kommer att behöva värma den och det minst till 29-30 grader för att vara klassat som nåt annat än självplågeri.

• Gilla
befo och 4 till
  • Laddar…
Denna sommarens värmebölja har gjort att tunnan använts flitigt; två gånger uppvärmd i början på säsongen och kanske fem gånger om dagen ouppvärmd nu under värmeböljan. Ett alldeles utmärkt substitut för pool för oss fattiglappar. Jag har till och med bemästrat konsten att sänka ner mig själv i vattnet nu, bara synd att man inte kan ligga raklång och flyta runt.:p

• Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
bara synd att man inte kan ligga raklång och flyta runt.:p
Har du provat med en frigolit bit i knävecken och en under nacken?

É
Ja det låter ju ganska rimligt att den har ungefär samma temp som dygnsmedeltemperaturen som Yaken sa.

De första två veckorna nu har det vart lagom med ouppvärmt, men så har det också vart runt 30 grader varenda dag med. Men det har svalkat skönt, inte för varmt eller så. Men badar bara dagtid nu.

L Leif i Skåne skrev:
Har du provat med en frigolit bit i knävecken och en under nacken?
Det är inte flytkraften som saknas, utan utrymmet för att ligga raklång. Antingen är jag för stor eller tunnan för liten. :cool:

Har badat två gånger idag, prima liv med fattingmanspool medan man jobbar ute i hettan. Jobba i någon timme eller två, doppa sig en stund i tunnan, tillbaks till arbetet osv... Hade inte kunnat jobba på som jag gör i denna värme om jag inte haft tunnan, självplågeri vore att köra på som vanligt.:rolleyes:

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Här är tempgraf på våran, yttertempsensorn sitter i skuggan 50cm från poolen.

Temperaturgraf som visar dygnsvariationer nära pool, med yttertemperatur och pooltemperatur över en veckas tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
josa100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.