Jag har en lampa som ska laddas med USB-C-kabel och 4,2 volt. De laddare jag har som ens skriver ut spänningen skriver 5 volt. Är laddare smarta numera så att de anpassar sig, eller riskerar jag att bränna lampan det första jag gör?
I min ungdom fanns det laddare med ett litet vred där man valde spänning, men det verkar höra till forntiden. Hur funkar det nuförtiden?
I min ungdom fanns det laddare med ett litet vred där man valde spänning, men det verkar höra till forntiden. Hur funkar det nuförtiden?
Mottagaren är en lampa till en festoolfräs som det står 3.7 V och 350mA på. I instruktionen står det att den skall laddas med 4.2 V och 350 mA. Det låter på er som att jag borde kunna ta min vanliga Apple-telefonladdare med USB-C-utgång och köra på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Den här laddaren från Samsung ger 9 V, eller 5 V...
Med denna laddare har jag bränt sönder en powerbank och ett par Sennheiser M-lurar.
Laddaren är visserligen typ 10 år gammal. Kanske kan man lita på dagens snabbladdare?
Med denna laddare har jag bränt sönder en powerbank och ett par Sennheiser M-lurar.
Laddaren är visserligen typ 10 år gammal. Kanske kan man lita på dagens snabbladdare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 11 692 inlägg
En laddare är väl aldrig smartare än en påse nötter, eller en handfull komponenter från Conrad. Är en radio från 1960 smart? Visst, den innehåller ju en del reglerkretsar som sköter det ena och det andra.
Rent krasst sitter laddaren i telefonen (eller vilken pryl man nu laddar). Grejen man stoppar i vägguttaget är bara en nätadapter som i grunden ger 5 Volt, men efter överenskommelse med prylen som laddas kan höja spänningen upp till 20 Volt (om den stödjer Quick Charge-protokollet).T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan svara på detta...
Den sitter faktiskt i laddaren, och detta kallas USB PD, och står för "power delivery". Men detta är en RIKTIG djungel och det har reviderats flera gånger om. Förr så fanns det speciella laddkablar där data paret var kortslutna (eller om det satt ett motstånd, kommer inte riktigt ihåg) men detta gjorde att telefonen kunde ladda med högre ström. Men efter mycket om och men så kom usb PD och jag har bara sett den på som USB C, denna laddaren snackar med telefonens egna laddkrets och dom kommer övereens om vilken spänning som ska skickas ut, minns jag rätt går det i stegen 5-9-12-15-20 volt... men detta gäller bara laddare som är PD, en vanlig usb laddare kommer bara ge 5 volt
Den sitter faktiskt i laddaren, och detta kallas USB PD, och står för "power delivery". Men detta är en RIKTIG djungel och det har reviderats flera gånger om. Förr så fanns det speciella laddkablar där data paret var kortslutna (eller om det satt ett motstånd, kommer inte riktigt ihåg) men detta gjorde att telefonen kunde ladda med högre ström. Men efter mycket om och men så kom usb PD och jag har bara sett den på som USB C, denna laddaren snackar med telefonens egna laddkrets och dom kommer övereens om vilken spänning som ska skickas ut, minns jag rätt går det i stegen 5-9-12-15-20 volt... men detta gäller bara laddare som är PD, en vanlig usb laddare kommer bara ge 5 volt
Vill man ha laddare av hög kvalitet så vill jag rekommendera ett svenskt företag vid namn unisynk, har haft en viss kontakt med dem där jag pekade på nästan överkvalitet. Dom svarade med att vissa av produkterna i deras sortiment utvecklade dom bara för att dom själva ville ha dem.
Klicka här för att svara