48 436 läst ·
101 svar
48k läst
101 svar
Är alla erbjudaden från kökstillverkare inte värda något eller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Du menar en återgång till hur det var i början av 80-talet?byggarätt skrev:
Då var vi runt till flera kökstillverkare, bland annat HTH och Ikea, och frågade hur stommarna var konstruerade och det var ramar av massivt trä, förutom Ikea som hade stommar av spånplattor.
Men det finns ju tillverkare idag som har stommar av massivt trä, en av dem omnämndes tidigare i tråden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
DFYD123: Skulle tro att thomasx åsyftar ditt inlägg citerat nedan, och sedan visar du bilder på två tillsynes lika porösa skivor.
byggarätt: som BirgitS skrev så byggde man så förr, rev i huset ut garderober enligt den konstruktionen från 71, och i lägenheten ett kök med samma konstruktion från 55. Där hade man tomrum eller bikakepapp emellan, men du kanske tänker spån?DFYD123 skrev:
Ja det jag menar var att göra förstärkta spånkonstruktioner med helträ och med utfyllning av hålrum mellan spånBirgitS skrev:Du menar en återgång till hur det var i början av 80-talet?
Då var vi runt till flera kökstillverkare, bland annat HTH och Ikea, och frågade hur stommarna var konstruerade och det var ramar av massivt trä, förutom Ikea som hade stommar av spånplattor.
Men det finns ju tillverkare idag som har stommar av massivt trä, en av dem omnämndes tidigare i tråden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Är inte problemet då att de rör sig olika? Spånet rör sig väl inte alls, medans trät rör sig relativt mycket?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Om vi bortser från impregneringen så tycker jag att de ser ungefär lika porösa ut.
Men du som bevisligen ser något annat kanske kan visa vad vi ska titta efter?
Men du som bevisligen ser något annat kanske kan visa vad vi ska titta efter?
Varför skulle man vilja impregnera där? Om det kommer in vatten i spånskivan så är inte största problemet att den möglar utan att det vita runt om spricker upp.
Jag gjorde ett eget kastrull snurr skåp till vårt 50-tals kök. Stomme i vanlig spånskiva (massiv från XLbygg, inte sån där porös) och så framkant av massiv ek. Allt målades vitt. Blev jättebra, inga märken när man bonkar järngrytor i skåpskanten.
Jag gjorde ett eget kastrull snurr skåp till vårt 50-tals kök. Stomme i vanlig spånskiva (massiv från XLbygg, inte sån där porös) och så framkant av massiv ek. Allt målades vitt. Blev jättebra, inga märken när man bonkar järngrytor i skåpskanten.
Verkar vara många som upplever problem med att det "sväller" i sina kök och många verkar få till svar att man absolut inte får ställa in disken om den inte är helt snustorr... arritals skåp monterar vi även i badrum.KungAnka skrev:Varför skulle man vilja impregnera där? Om det kommer in vatten i spånskivan så är inte största problemet att den möglar utan att det vita runt om spricker upp.
Önskar du klimatkompensera så väljer du bara paperstoneluckan och bänkskivor så behöver du nog inte känna någon större oro för ditt avtryck på planeten när det gäller val av kök.Polos skrev: