Arrital

Impregnerat material som är fukttrögare än vanliga stommar, kanske svårt att se den "gröna färgen"
Närbild på kanten av ett impregnerat trästycke med synlig grön färg visande fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsnitt på impregnerat byggmaterial som visar fukttröghet, svagt gröntonat, intill metallprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som är lätt att se är håligheterna i spånskivan...

Osäker på vad du menar.

Vilken tillverkare blir först med Helt trä i kanter o där hål ska borras????

BirgitS
byggarätt skrev:
Vilken tillverkare blir först med Helt trä i kanter o där hål ska borras????
Du menar en återgång till hur det var i början av 80-talet?
Då var vi runt till flera kökstillverkare, bland annat HTH och Ikea, och frågade hur stommarna var konstruerade och det var ramar av massivt trä, förutom Ikea som hade stommar av spånplattor.

Men det finns ju tillverkare idag som har stommar av massivt trä, en av dem omnämndes tidigare i tråden.

DFYD123: Skulle tro att thomasx åsyftar ditt inlägg citerat nedan, och sedan visar du bilder på två tillsynes lika porösa skivor.

DFYD123 skrev:
Sågar man isär det varumärke jag jobbar med så är dom definitivt inte lika porösa inuti och har betydligt med material att "dra fast skruven i" fö är även våra gröna... löser en del fuktproblem som oxå nämns i tråden.
byggarätt: som BirgitS skrev så byggde man så förr, rev i huset ut garderober enligt den konstruktionen från 71, och i lägenheten ett kök med samma konstruktion från 55. Där hade man tomrum eller bikakepapp emellan, men du kanske tänker spån?

BirgitS skrev:
Du menar en återgång till hur det var i början av 80-talet?
Då var vi runt till flera kökstillverkare, bland annat HTH och Ikea, och frågade hur stommarna var konstruerade och det var ramar av massivt trä, förutom Ikea som hade stommar av spånplattor.

Men det finns ju tillverkare idag som har stommar av massivt trä, en av dem omnämndes tidigare i tråden.
Ja det jag menar var att göra förstärkta spånkonstruktioner med helträ och med utfyllning av hålrum mellan spån

Är inte problemet då att de rör sig olika? Spånet rör sig väl inte alls, medans trät rör sig relativt mycket?

Vad lustigt det jag ser på mina bilder är ngt helt annat...

Om vi bortser från impregneringen så tycker jag att de ser ungefär lika porösa ut.
Men du som bevisligen ser något annat kanske kan visa vad vi ska titta efter?

Varför skulle man vilja impregnera där? Om det kommer in vatten i spånskivan så är inte största problemet att den möglar utan att det vita runt om spricker upp.

Jag gjorde ett eget kastrull snurr skåp till vårt 50-tals kök. Stomme i vanlig spånskiva (massiv från XLbygg, inte sån där porös) och så framkant av massiv ek. Allt målades vitt. Blev jättebra, inga märken när man bonkar järngrytor i skåpskanten.

finns ingen anledning attanvända impatt spån i ett kök. Är tyvärr stor nackdel nu när många gå mot miljövänliga kök.

KungAnka skrev:
Varför skulle man vilja impregnera där? Om det kommer in vatten i spånskivan så är inte största problemet att den möglar utan att det vita runt om spricker upp.

Jag gjorde ett eget kastrull snurr skåp till vårt 50-tals kök. Stomme i vanlig spånskiva (massiv från XLbygg, inte sån där porös) och så framkant av massiv ek. Allt målades vitt. Blev jättebra, inga märken när man bonkar järngrytor i skåpskanten.
Verkar vara många som upplever problem med att det "sväller" i sina kök och många verkar få till svar att man absolut inte får ställa in disken om den inte är helt snustorr... arritals skåp monterar vi även i badrum.

Polos skrev:
finns ingen anledning attanvända impatt spån i ett kök. Är tyvärr stor nackdel nu när många gå mot miljövänliga kök.
Önskar du klimatkompensera så väljer du bara paperstoneluckan och bänkskivor så behöver du nog inte känna någon större oro för ditt avtryck på planeten när det gäller val av kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.