lbgu skrev:
Samtidigt kan man tycka att i ett kök så borde prylarna vara lite mer vattentåliga än de uppenbarligen är.
Jobbar med trä dagligen och det finns inget av det vi använder som sväller av några vattendroppar.
Skulle vara väldigt svårt att ta i mot trä på byggen i detta land om det skulle bli förstört av tex lite regn.

Polos skrev:
Jobbar med trä dagligen och det finns inget av det vi använder som sväller av några vattendroppar.
Skulle vara väldigt svårt att ta i mot trä på byggen i detta land om det skulle bli förstört av tex lite regn.
I mitt fall så beror det troligen på att MDF:en suger fukt genom en öppning i ytbehandlingen (en spricka mellan underkant på lucka och front på lucka) och att denna fukt sedan har svårt att torka ut pga sprickan. Motsvarande ser man ju ofta när ytskiktet spricker på brädor utomhus.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
L
Man kan inte alltid jämföra äpplen och päron. Vid köp av Marbodal kommer allt färdigmonterat, du får hjälp att rita upp både i datorn och även på plats hemma (det fick vi). Detta är kostnader och timmar du får addera på din hantverkare. Sedan finns det stort förhandlingsutrymme som saknas hos Ikea. Detta måste man våga utnyttja.

är grymt nöjd med mitt ikea kök bade vad gäller kvalite och pris, skulle lätt välja det igen.

Kök som ikea är synd när de gör med fuktkänsliga matrial som jäser upp i stommar...onödigt...
Dimensionerar plåt så att den knäcks i montering...

Att det ändå är så bra o prisvärt ....Det säger något om konkurrenterna

byggarätt skrev:
Kök som ikea är synd när de gör med fuktkänsliga matrial som jäser upp i stommar...onödigt...
Dimensionerar plåt så att den knäcks i montering...

Att det ändå är så bra o prisvärt ....Det säger något om konkurrenterna
Vilka kökstillverkare har inte spån.
Och vad för plåt knäcks ?

Nej, jag tror inte IKEAS kvalite' på stommarna är varken sämre eller bättre än andra fabrikat.

IKEA's nackdelar är av annan art och därav lägre pris.

Om man står ut med dessa nackdelar så blir slutresultatet absolut acceptabelt.

Man kan ju inte efteråt se hur många timmar man spänt på olika moment när köket väl är på plats......

Men fortfarande vill jag hävda att det fortfarande är svinpriser på vad man får = spånplattor oavsett det heter IKEA, HTH osv. :x

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Vilka kökstillverkare har inte spån.
Och vad för plåt knäcks ?
Finns bara platsbyggda kök utan MDF o Spån...
Plåten är i bakkant stommarna och när de monteras blir det lätt stukade...
Ben infästningar samt gångjärn förskruvning är känsliga.

Det är skillnad på spån och spån. Såga itu en stomme från Ikea och titta på snittet jag vet att det finns tydliga skillnader sen kan jag inte tala för alla kökstillverkare men iaf en. Det är inte många mm av material att kunna skruva i och i mitten är det mer luft än spån. Är det bara jag som lagat trasiga skruvhål med tändstickor i Ikea-möbler??

DFYD123 skrev:
Det är skillnad på spån och spån. Såga itu en stomme från Ikea och titta på snittet jag vet att det finns tydliga skillnader sen kan jag inte tala för alla kökstillverkare men iaf en. Det är inte många mm av material att kunna skruva i och i mitten är det mer luft än spån. Är det bara jag som lagat trasiga skruvhål med tändstickor i Ikea-möbler??
Garanterat! Du är på ett GDS-forum nu, här lagar vi inte saker med tändstickor ;)

Men du har helt rätt, det är bara att jämföra vikten, så inser man hur mycket luft det är i vissa produkter ;)

byggarätt skrev:
Finns bara platsbyggda kök utan MDF o Spån...
Plåten är i bakkant stommarna och när de monteras blir det lätt stukade...
Ben infästningar samt gångjärn förskruvning är känsliga.
Absolut inte, jag tittade på ett kök igår från Kungsäter, och de har fina kök i massivträ.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
DFYD123 skrev:
Vissa ikea bokhyllor eller andra möbler från ikea är det mycket luft i, men köks stommarna har inte varit någon skillnad på .
Jag kan inte tala för alla tillverkare men 8-9 tillverkare har jag satt kök ifrån och det är samma skit i alla.

Sågar man isär det varumärke jag jobbar med så är dom definitivt inte lika porösa inuti och har betydligt med material att "dra fast skruven i" fö är även våra gröna... löser en del fuktproblem som oxå nämns i tråden.

DFYD123 skrev:
Sågar man isär det varumärke jag jobbar med så är dom definitivt inte lika porösa inuti och har betydligt med material att "dra fast skruven i" fö är även våra gröna... löser en del fuktproblem som oxå nämns i tråden.
Märke

DFYD123 skrev:
Fortfarande intresserad av märket på det köket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.