1 215 läst ·
31 svar
1k läst
31 svar
Är 2-5 kapilärbrytande?
Japp, plasten från under skivorna upp på väggen och så petade jag ner en remsa extra som ”glidlager” från botten och upp.
Edit: Jag var förvisso även rätt nojig om att plattan ska kunna röra sig fritt i höjdled i och med kompressionen för långtidslasten utan att kunna fastna. Detta då jag inte vill att plattan spricker då jag ska ha klinker ovanpå. Det är bättre den lilla rörelsen tas upp i golv/väggvinklen.
Alla kanter på sulorna som inte var rakt skurna med betongkap putsades därför jämna och var hellre bredare i toppen än botten.
Edit: Jag var förvisso även rätt nojig om att plattan ska kunna röra sig fritt i höjdled i och med kompressionen för långtidslasten utan att kunna fastna. Detta då jag inte vill att plattan spricker då jag ska ha klinker ovanpå. Det är bättre den lilla rörelsen tas upp i golv/väggvinklen.
Alla kanter på sulorna som inte var rakt skurna med betongkap putsades därför jämna och var hellre bredare i toppen än botten.
Redigerat:
Viker antagligen in under markduk, upp för sula och mot vägg.mexitegel skrev:
Men sedan har vi problemet med betongen som rinner upp på sula. Isodrän förespråkar 2cm isolering mot ovansida sula, men det är ungefär så mkt som det kommer komma upp på sulan. Känns lika bra att skita i det och snygga till när det spricker :/
Aha, då fattade jag fel och gjorde rätt 😂.
Trodde de menade cellplast stående mot sulan för att bryta köldbryggan. Den struntade jag i, men satte 4cm ovanpå sulan just för att betongen inte skulle ligga dikt an och därmed tillåta rörelse 👍.
I ditt fall hade det bästa kanske varit att du gjutit i två omgångar och gjort en diliationsfog (rörelsefog) lodrätt upp utanför sulan som du fogat med lämplig elastisk byggfog.
Men det är kanske lite sent påtänkt nu, om du inte lägger 20mm cellplast rakt skuren och låter plasten gå upp mot den och som ni gjuter mot och så kan du hyfsat enkelt gjuta ”yttervarvet sen genom att ta bort cellplast och betong som ligger ovanpå sulan.
Jag hade nog ringt Isodrän och rådfrågat.
Trodde de menade cellplast stående mot sulan för att bryta köldbryggan. Den struntade jag i, men satte 4cm ovanpå sulan just för att betongen inte skulle ligga dikt an och därmed tillåta rörelse 👍.
I ditt fall hade det bästa kanske varit att du gjutit i två omgångar och gjort en diliationsfog (rörelsefog) lodrätt upp utanför sulan som du fogat med lämplig elastisk byggfog.
Men det är kanske lite sent påtänkt nu, om du inte lägger 20mm cellplast rakt skuren och låter plasten gå upp mot den och som ni gjuter mot och så kan du hyfsat enkelt gjuta ”yttervarvet sen genom att ta bort cellplast och betong som ligger ovanpå sulan.
Ja, jag får nog ringa isodrän imorgon. Tanken har ju slagit mig att lägga upp cellplast på sulan, sedan ta bort den och flytspackla på sulan.mexitegel skrev:
Aha, då fattade jag fel och gjorde rätt 😂.
Jag får mäta lite imorgon och se hur högt upp på sulan betongen kommer. Det är olika högt i olika rum.
Det jag inte gillade med det här konceptet var att det var så mycket att tänka på och detaljer som drog ut på tiden att lösa. Är van att renovera gamla hus och anpassa sig men det här var lite på en ny nivå…
Ja, lite så. Betongarna sa att det är bara att gjuta upp på sulan. Visst, det kommer spricka lite - men det är bara skönhetsfläckar. Ska inte ha synlig betong ändå.mexitegel skrev:
Snackade med isodrän, han sa att en kompromiss kan vara att lägga folien även på ovansidan så att det inte fäster i varandra. Så det är så det får bli.P Psan skrev:
Sedan frågade jag även angående att mina skivor blivit lite "svampiga" på vissa ställen. Men det va "lugnt", det ger samma styrka så fort man gjutit.
Den här tråden verkar bli min källartråd 😆