38 949 läst ·
399 svar
39k läst
399 svar
Apropå pinnen i/på affären !
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
Så gör jag alltid, och det funkar utmärkt.Mikael_L skrev:
Dessutom är jag faktiskt närvarande eftersom jag skall betala. Så om nu, mot förmodan, kassören skulle missa det så säger jag bara till lite fint så är det klart.
Men då förutsätter du att det är kundernas uppläggning av varor på varubandet som är den begränsande faktorn. Är det så? Det finns flera faktorer – kundernas, varubandets och kassabiträdets respektive hastighet samt buffertarna som uppstår när biträdet är upptaget med att ta betalt. Kundens packningshastighet kan man i de flesta fall bortse från, det är bara när det blir kaos på packningssidan som det kan stjäla tid från biträdet och då påverka varugenomströmningen. Hursomhelst, om biträdet är snabbare än varubandet kan varuberg vara effektivare, men de sekunderna som det isåfall handlar om bjuder jag gärna på ifall biträdets fysiska belastning minskar.R RoBo skrev:
Apropå kassaköer så skulle jag gärna vilja ha en gemensam kö till kassorna i stil med hur Max förr hade det, på så sätt minimeras söliga kunders (och/eller biträdens) påverkan på andras kötid. Jag skulle dock tro att ingen butikskedja vågar införa det eftersom den (enda) långa kön kan se avskräckande ut.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Bra förslag. Men självscanning är ju klart bäst.T TowaTei skrev:Apropå kassaköer så skulle jag gärna vilja ha en gemensam kö till kassorna i stil med hur Max förr hade det, på så sätt minimeras söliga kunders (och/eller biträdens) påverkan på andras kötid. Jag skulle dock tro att ingen butikskedja vågar införa det eftersom den (enda) långa kön kan se avskräckande ut.![]()
Vi har faktiskt nästan helt slutat med självscanning. Det slog aldrig fel att det blev avstämning just när man storhandlade riktigt mycket, var hungrig och hade två griniga barn med sig. Det var inte bra för blodtrycket....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår inte riktigt.Mikael_L skrev:
Vad vill ni uppnå med detta förpubertala beteende?
Är det något slags gräsrotsprotest mot vårt överkommersialiserade samhälle, så kan jag tänka mig alternativa metoder,
där ni inte vänder resten av befolkningen emot er.
Eller är det ett sätt att, på hipster-vis, demonstrera att ni är annorlunda, bättre, smartare än gemene man,
så motverkar det nog tyvärr syftet. Ni gör er nog bara dummare i andras ögon
Jag jävlades med en stressad bakomvarande kund för ett tag sen.
Ja la som vanligt upp en vara i taget med sträckkoden åt rätt håll, och la till sist upp pinnen. Kunden bakom var mycket besvärad av mitt beteende och tryckte ihop mina sista varor med pinnen för att kunna påbörja sitt varuberg. Det gav sig inte bättre än att några varor ramlade över pinnen in på min sida, jag såg det, men lät saken bero. När kassören sa slutsumman till mig, påtalade jag att de sista varorna inte var mina, och kassören fick ändra i min slutnota, det tog en stund till. Den stressade bakom fick vänta ännu längre pga sitt eget slarv.
Ja la som vanligt upp en vara i taget med sträckkoden åt rätt håll, och la till sist upp pinnen. Kunden bakom var mycket besvärad av mitt beteende och tryckte ihop mina sista varor med pinnen för att kunna påbörja sitt varuberg. Det gav sig inte bättre än att några varor ramlade över pinnen in på min sida, jag såg det, men lät saken bero. När kassören sa slutsumman till mig, påtalade jag att de sista varorna inte var mina, och kassören fick ändra i min slutnota, det tog en stund till. Den stressade bakom fick vänta ännu längre pga sitt eget slarv.
Då brukar jag ta ungarna i famnen, titta menande på personalen och utropa lite trött, "ja, jag hoppas att ni inte har bråttom...". Ganska snabbt infinner sig extra personal som gör allt jobbet åt mig. Fast de brukar glömma pinnen...mexitegel skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg