S Snål-Jocke skrev:
Var får handlarna sina pinnar ifrån? Jag ser en bild över när de är i den affären som säljer dessa och lägger upp dom på bandet. HÄR kan man snacka om förvecklingar...
En mjölkliter eller ett paket makaroner mellan kuderna.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Mikael_L
På tiden före pinnarna så la vi kunder ofta plastkassen som avskiljning till nästa kund.

Systemet fungerade naturligtvis inte 100%-igt. Men det gör ju inte pinnarna heller.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
På tiden före pinnarna så la vi kunder ofta plastkassen som avskiljning till nästa kund.

Systemet fungerade naturligtvis inte 100%-igt. Men det gör ju inte pinnarna heller.
Så gör jag alltid, och det funkar utmärkt.
Dessutom är jag faktiskt närvarande eftersom jag skall betala. Så om nu, mot förmodan, kassören skulle missa det så säger jag bara till lite fint så är det klart.
 
R RoBo skrev:
Går klart snabbare med varuberg då kunden snabbt plockar upp och sedan går och packar.
Men då förutsätter du att det är kundernas uppläggning av varor på varubandet som är den begränsande faktorn. Är det så? Det finns flera faktorer – kundernas, varubandets och kassabiträdets respektive hastighet samt buffertarna som uppstår när biträdet är upptaget med att ta betalt. Kundens packningshastighet kan man i de flesta fall bortse från, det är bara när det blir kaos på packningssidan som det kan stjäla tid från biträdet och då påverka varugenomströmningen. Hursomhelst, om biträdet är snabbare än varubandet kan varuberg vara effektivare, men de sekunderna som det isåfall handlar om bjuder jag gärna på ifall biträdets fysiska belastning minskar.

Apropå kassaköer så skulle jag gärna vilja ha en gemensam kö till kassorna i stil med hur Max förr hade det, på så sätt minimeras söliga kunders (och/eller biträdens) påverkan på andras kötid. Jag skulle dock tro att ingen butikskedja vågar införa det eftersom den (enda) långa kön kan se avskräckande ut. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Apropå kassaköer så skulle jag gärna vilja ha en gemensam kö till kassorna i stil med hur Max förr hade det, på så sätt minimeras söliga kunders (och/eller biträdens) påverkan på andras kötid. Jag skulle dock tro att ingen butikskedja vågar införa det eftersom den (enda) långa kön kan se avskräckande ut. :)
Bra förslag. Men självscanning är ju klart bäst. :geek:
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Vi har faktiskt nästan helt slutat med självscanning. Det slog aldrig fel att det blev avstämning just när man storhandlade riktigt mycket, var hungrig och hade två griniga barn med sig. Det var inte bra för blodtrycket....
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
På Madeira (Portugal) finns bara en pinne i kassan, den läggs ut av kassörskan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag känner att jag först måste öva upp en perfekt min av högdragen surhet, att rikta mot den som vågat nudda min pinne, när jag vrider den rätt igen. :cool:
Jag förstår inte riktigt.
Vad vill ni uppnå med detta förpubertala beteende?

Är det något slags gräsrotsprotest mot vårt överkommersialiserade samhälle, så kan jag tänka mig alternativa metoder,
där ni inte vänder resten av befolkningen emot er.

Eller är det ett sätt att, på hipster-vis, demonstrera att ni är annorlunda, bättre, smartare än gemene man,
så motverkar det nog tyvärr syftet. Ni gör er nog bara dummare i andras ögon :(
 
harry73
Lunga ner dig kow :love::love:
Det är bara ett stort vetenskapligt test:p:cool:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag jävlades med en stressad bakomvarande kund för ett tag sen.
Ja la som vanligt upp en vara i taget med sträckkoden åt rätt håll, och la till sist upp pinnen. Kunden bakom var mycket besvärad av mitt beteende och tryckte ihop mina sista varor med pinnen för att kunna påbörja sitt varuberg. Det gav sig inte bättre än att några varor ramlade över pinnen in på min sida, jag såg det, men lät saken bero. När kassören sa slutsumman till mig, påtalade jag att de sista varorna inte var mina, och kassören fick ändra i min slutnota, det tog en stund till. Den stressade bakom fick vänta ännu längre pga sitt eget slarv.
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
harry73
T TowaTei skrev:
Apropå kassaköer så skulle jag gärna vilja ha en gemensam kö till kassorna i stil med hur Max förr hade det,
Ica i hörby har gemensam kö. Där tar man nummerlapp och blir tilldelat kassa när det är din tur
 
  • Gilla
kenneth5828 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ica i hörby har gemensam kö. Där tar man nummerlapp och blir tilldelat kassa när det är din tur
Smart
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vi har faktiskt nästan helt slutat med självscanning. Det slog aldrig fel att det blev avstämning just när man storhandlade riktigt mycket, var hungrig och hade två griniga barn med sig. Det var inte bra för blodtrycket....
Då brukar jag ta ungarna i famnen, titta menande på personalen och utropa lite trött, "ja, jag hoppas att ni inte har bråttom...". Ganska snabbt infinner sig extra personal som gör allt jobbet åt mig. Fast de brukar glömma pinnen...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ica i hörby har gemensam kö. Där tar man nummerlapp och blir tilldelat kassa när det är din tur
Gud vad tråkigt att omöjliggöra hela den svenska nationalsporten att stå i kö. Alla strategier med pinnen och hur man agerar när en ny kassa öppnas omintetgjorda. Nä tvi!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.