SSSS
Vill rekommendera Apple TV 4 + appen Infuse som mediaspelare. Typ som Plex fast man slipper media servern och transcoding. Den läser direkt från någon källa i nätverket dator/nas/hdd etc. och presenterar det snyggt och enkelt. Och appen kan ladda ner undertexter från opensubtitels.org direkt under uppspelning. Hade tidigare problem med att Plex funkade dåligt då min NAS inte pallade med att transcoda. Nu flyter allt på utan problem :)

Inget direkt nytt om man ser till funktionen att streama film men gör upplevelsen så mycket bättre när det är ett snyggt interface. Jag spelar min upp mina filmer från en NAS på nätverket samt från en gammal extern hårddisk direkt kopplad till routern via USB.

https://firecore.com/blog/13592
http://macworld.idg.se/2.1038/1.650525/apple-tv-mediacenter-infuse-pro?queryText=infuse
http://macworld.idg.se/2.1038/1.644809/apple-tv-4-mediacenter-plex-infuse

infuse (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[video=youtube;Y2FxsFbVfb8]https://www.youtube.com/watch?v=Y2FxsFbVfb8[/video]

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Intressant! Behövs PRO-versionen för 108:- eller räcker det med den som är gratis?

Intressant. Det ska kollas upp när hembio-rummet tar form :)

SSSS
simpa81 skrev:
Intressant! Behövs PRO-versionen för 108:- eller räcker det med den som är gratis?
Jag är lite osäker då jag köpte PRO direkt, läser jag på app store står det följande:

UPGRADE TO INFUSE PRO TO GET EVEN MORE!

- Play even more video formats
- Enjoy Dolby® Digital Plus (AC3/E-AC3), DTS® and DTS-HD® mobile surround sound
- Stream a wide variety of video types over AirPlay and Google Cast
- 2-way trakt sync of watched history and playback progress
- Play videos in background, or while device is locked

Köper du PRO får du licens till appletv/iphone/ipad. Billigt imo. Men du kan ju testa gratis först och se om den räcker för dig.

SSSS
Dock är Infuse V4 den första till nya Apple TV så några småbuggar finns säkert, men inget större som jag har märkt av. Finns ett aktivt forum på https://firecore.com/forum/tvos-new-apple-tv vilket lovar gott för framtida uppdateringar.

Fungerar fint, laddade ner direkt när den kom. Tog också köpversion så vet inte vad skillnaden är.

Vad är status på Apple TV nu? Tidigare har jag stört mig på att den inte klarar alla format och där min Boxee klarar det mesta.
Den börjar dock bli till åren, fjärrkontrollen lagt av så man får köra med iPhone osv. Det där med fjärrkontrollen verkar dessutom vara ett väl spritt problem...

Bra tips, är du nöjd med din ATV4 annars? Jag tycker den nya fjärren är ett lyft, men swipefunktionen kunde varit bättre....

Ah. Jag kör gratisversionen, och den har problem att den saknar vissa codecs. Dessutom spelar den inte upp filmer där ljudet är i AC3 eller liknande. Sen har den problem att plocka hem metadata, men allt sånt kanske löser sig om man köper PRO-versionen :)

Kör en blandning mellan Infuse och VLC, tycke det tar det mesta.
Tyckte inte det var så stor skillnad från början, men när man nu ska dra igång något på dotters TV med Apple TV3 så är skillnaden gigantisk. Gamla känns riktigt gammal. Hade det funnits några fler play-appar (typ tv3/Dplay etc/Canal Digital). Hade det varit klockrent.

SSSS
slacker skrev:
Vad är status på Apple TV nu? Tidigare har jag stört mig på att den inte klarar alla format och där min Boxee klarar det mesta.
Den börjar dock bli till åren, fjärrkontrollen lagt av så man får köra med iPhone osv. Det där med fjärrkontrollen verkar dessutom vara ett väl spritt problem...
iom AppleTV gen 4 kan du installera appar (spel/mediaspelare/playkanaler osv.) Om jag har fattat allt rätt så kan apparna sköta vilka filformat som stöds och är inte beroende av Apples inbyggda mediaspelare.

Nedan är en lista på vad Infuse kan spela upp

filformat atv.jpg

mexitegel skrev:
Bra tips, är du nöjd med din ATV4 annars? Jag tycker den nya fjärren är ett lyft, men swipefunktionen kunde varit bättre....
Ja jag är mycket nöjd, men hade gärna sett att Siri hade fungerat på svenska. Och att skriva in text med fjärren är hopplöst men det löser appen "Remote" på iPhonen/iPaden. För swipefunktionen vid uppspelning verkar det vara förbättringar på gång i nästa version. Hade även sett att fler av Playkanalerna fanns i appstore med det kommer väl så småningom får jag hoppas.

[video=youtube;byqNfPTrzd0]https://www.youtube.com/watch?v=byqNfPTrzd0[/video]

simpa81 skrev:
Ah. Jag kör gratisversionen, och den har problem att den saknar vissa codecs. Dessutom spelar den inte upp filmer där ljudet är i AC3 eller liknande. Sen har den problem att plocka hem metadata, men allt sånt kanske löser sig om man köper PRO-versionen :)
För metadatan krävs det att filnamnet är korrekt, annars kan du gå på edit och leta upp din film så blir det rätt. Dock ska man vara försiktig med att flytta runt filerna efter för då tappar Infuse din edit :mad:

• Gilla
slacker
  • Laddar…
SSSS skrev:
Ja jag är mycket nöjd, men hade gärna sett att Siri hade fungerat på svenska. Och att skriva in text med fjärren är hopplöst men det löser appen "Remote" på iPhonen/iPaden. För swipefunktionen vid uppspelning verkar det vara förbättringar på gång i nästa version. Hade även sett att fler av Playkanalerna fanns i appstore med det kommer väl så småningom får jag hoppas.
Precis så jag tycker också, väldigt störigt att Siri inte kan svenska :mad:

SSSS
Redigerat:
Då var en APTV4 inhandlad - Hämtas i eftermiddag... :D

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
SSSS
Gillar de enkla sakerna med ATV4, utan att göra en enda inställning kan jag t.ex. slå på min TV (Samsung från 2009) och ändra volym med siri remote. Sen slås allt av om jag sätter ATV'n i vila. Har typ samma funktion med min Samsung blueray men där hoppar TV'n av och på lite som den vill trots att det är samma tillverkare.

Sen kan du parkoppla bluetooth headset till den om du inte vill störa familjen, det enda du behöver göra är att slå på headsetet så switchas ljudet över, och stänger du av det återgår ljudet till tv'n.

Antar att liknande funktioner finns på alla mediaspelare då det är enkla saker men jag blir glatt överraskad när det funkar utan en massa inställningar.

Det största problemet med ATV'n tycker jag är apputbudet. På iOS är man van att allt finns vilket det inte gör på tvOS.

Redigerat:
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.