Hej,

Jag har flyttat in i en trädgård med flera fruktträd, bland annat äppelträd av varierande ålder och storlek. De ser alla lite risiga ut för mitt otränade öga, och behöver lite kärlek (eller tukt..)

De (jämförelsevis) yngre träden har långa svajmaster till grenar (flera meter) som böjer sig under frukten. Jag fick nödamputera några grenar som blåste av under våren...

Långa och böjliga grenar på ett ungdomligt äppelträd med synliga äpplen och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett äppelträd med långa grenar och tät lövverk i en trädgård i behov av beskärning.
Skapa konto

Hur gör man bäst med dessa grenar? Jag vill gärna ha en lite stabilare krona. Tar man bort några helt och behåller andra och väntar på att de blir grövre, eller kan men korta några av svajmasterna som man behåller?
Ett äppelträd med långa grenar böjda under vikten av omogna frukter, behöver beskärning.
Skapa konto
Äppelträd med grenar och mogna frukter, en del äpplen med brunaktiga fläckar, belysta av solljus.
Skapa konto

Ska jag ta lite i taget under flera säsonger?

Dessutom finns ett betydligt större träd. Det har inte så många långsmala grenar, men det är ändå rätt stökigt. Vad gör jag bäst här.

Äppelträd med långa grenar i en trädgård behöver beskärning för en stabil krona.
Skapa konto

Tack för alla tips!

Det kan vara värt att ta in en arborist som löser det, som lägger upp en strategi för beskärningen. Så kan du vara med och titta på och göra det själv nästkommande år.
Jag lärde mig massor bara av de som var här för att lämna offert, som är svårt att läsa sig till.

Den stora mängden smala grenar som pekar uppåt kallas vattskott och kan vara resultatet av för kraftig beskärning.

Du behöver sannolikt angripa detta över en längre period, antagligen uppdelat på tre säsonger eller så. Jag är dock ingen expert så jag skulle rekommendera att kontakta en arborist som kan äppelträd för första beskärningen.

Ps. Jag har 5st 120 år gamla äppelträd som är riktigt vildvuxna. Har fått rådet att gå väldigt försiktigt fram på så gamla träd, vilket resulterat i att jag inte vågat göra nått alls
Gammalt äppelträd med många grenar och rödgula äpplen, vildvuxet utseende, står i en trädgård.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.