Hej

Behöver byta ut skruvarna till apparatdosorna då det tillkommit ett lager gips, trodde givetvis det var standard M3 skruvar men så var inte fallet…

Vem har en idé om vad detta kan vara för gänga egentligen?

Skruven längst till vänster i bilden tillhör dosan, de andra två är standard M3 och de blir inte glada av att skruvas in i dosan.

Mvh

• Grön apparatdosa sedd ovanifrån, med två skruvar; en skruv till vänster antas vara icke-standard, de andra två M3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre olika skruvar på ett träbord, där den längst till vänster har en avvikande gänga jämfört med de två M3-standard till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en dubbelgängad M3

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är en dubbelgängad M3
Intressant val av gänga…😅

Var kan man köpa dessa egentligen? Tror inte Bauhaus eller Hornbach har rent spontant.

Behöver ungefär 40mm långa.

R
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Det magiska sökordet är "dosskruv" 🙂

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
är vi säkra på att Biltem skruven verkligen är dubbelgängad? Tror det finns vanlig M3 också som dosskruv.

• Gilla
SveaSvensson
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
är vi säkra på att Biltem skruven verkligen är dubbelgängad? Tror det finns vanlig M3 också som dosskruv.
Nej, inte det minsta :)

Men jag har varit i samma situation som TS (M3 passade inte) och jag åkte till närmsta "Bygglada" (tror faktiskt det var bauhaus) och de hade skruvar som passade. Men nej, jag kan inte lova att biltemas är rätt.

Och med min erfarenhet av saker jag köpt på biltema så lär de, även om de passar, orsaka kortslutning eller mögel inom ett halvår.

R RoAd skrev:
De finns som tur är på rätt många ställen. T.o.m. biltema verkar ha: [länk]
Den passar inte, det är faktiskt den jag testade som ni kan se på bild.

Det är en vanlig M3 och inte en dubbelgängad

R
S SveaSvensson skrev:
Den passar inte, det är faktiskt den jag testade som ni kan se på bild.

Det är en vanlig M3 och inte en dubbelgängad
Då kanske jag bara hade tur. Men det känns konstigt om detta inte borde vara en vanligt förekommande produkt hos byggvaruhusen. Det var första gången jag behövde en längre skruv och jag lyckades tydligen (utan någon talang att tala om) att hitta rätt på första försöket.

Att biltemas skruv gjorde dig besviken är i.o.f.s. förväntat. Jag är förvånad att jag valde just den länken.

• Gilla
SveaSvensson
  • Laddar…
A
Var är den andra gängan på skruven? Jag ser bara en gänga.

• Gilla
SveaSvensson
  • Laddar…
Det finns dock dosor som har M3 gänga så helt fel är du inte men man kan faktiskt se på bilderna att det skiljer sig mellan gängorna. Det är dock svårare att se det här hemma om man inte har något att jämföra med.

• Gilla
arsall71
  • Laddar…
M3 är den ursprungliga skruven sedan ca 1975 kom den med dubbelgäng några år senare då dosorna blev helplast utan metallisk dosring blev det "trägänga"

E elmont skrev:
M3 är den ursprungliga skruven sedan ca 1975 kom den med dubbelgäng några år senare då dosorna blev helplast utan metallisk dosring blev det "trägänga"
Mitt hus är byggt 2000 men jag är ganska säker på att det inte är M3

S SveaSvensson skrev:
Mitt hus är byggt 2000 men jag är ganska säker på att det inte är M3
Nej som jag skrev är det en plåtring så är det med stor säkerhet en M3 dubbelgängad.
Ps
Den har dubbelt så hög stigning och går då dubbelt så fort att skruva. kallas även tvillinggängad

Redigerat:
Cheesen
borra upp och gänga för en M4 så är problemet löst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.