22 801 läst ·
72 svar
23k läst
72 svar
Appar som bygghjälpmedel.
Ja men då måste jag väl offra mig och ställa frågan som jag och några andra outbildade skogsmullar funderar på nu:
Vad är en RPN-räknare?
På vilket sätt skiljer den sig från en vanlig räknare?
Varför är den bättre vid snickerier/byggnationer/etc.?
Vad är en RPN-räknare?
På vilket sätt skiljer den sig från en vanlig räknare?
Varför är den bättre vid snickerier/byggnationer/etc.?
Omvänd polsk notation står det för på svenska.
I kort så är det en räknare som saknar =, ( , )
Detta gör att om man har något mer komplext än att addera konsumkvitton så går det enklare o snabbare och mindre risk att göra fel med en sådan räknare.
Lite finns att läsa här men det finns säkert bättre beskrivet på andra ställen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omvänd_polsk_notation
I kort så är det en räknare som saknar =, ( , )
Detta gör att om man har något mer komplext än att addera konsumkvitton så går det enklare o snabbare och mindre risk att göra fel med en sådan räknare.
Lite finns att läsa här men det finns säkert bättre beskrivet på andra ställen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omvänd_polsk_notation
Enkelt uttryckt så ansåg den polske matematikern Jan Łukasiewic att det vore smartast att först tala om vilken matematisk operation (exvis multiplikation) man vill utföra och sedan mata in operanderna (talen).
I en räknare passar det bra att göra omvänt, dvs först mata in talen och sedan tala om vad som skall göras med dem. Detta kom att kallas Reverse Polish Notation, eftersom ingen kunde uttala upphovsmannens namn.
I en räknare passar det bra att göra omvänt, dvs först mata in talen och sedan tala om vad som skall göras med dem. Detta kom att kallas Reverse Polish Notation, eftersom ingen kunde uttala upphovsmannens namn.
Håller också med om att My measurement är riktigt riktigt bra när man ska förklara för någon annan hur det ser ut med mått och allt... Annars finns det ju vattenpass som iaf duger när man sätter tavlor 
Tapatalk-appen är en av fördelarna. Med den kan du följa BH-forumet var du än är. Har för mig att betalversionen (vet ej om den finns gratis) kostar några tior och ger tillgång till en massa forum.pär h skrev:
Byggahus har även en "egen" app som är gratis (tror jag) och bara funkar på Byggahus (antar jag). Jag har inte provat denna.
Jan använder mig av Byggahus egen app. Ingen Tapatalk här tycker det fungerar bra med den jag har.