Ja men då måste jag väl offra mig och ställa frågan som jag och några andra outbildade skogsmullar funderar på nu:

Vad är en RPN-räknare?
På vilket sätt skiljer den sig från en vanlig räknare?
Varför är den bättre vid snickerier/byggnationer/etc.?

Omvänd polsk notation står det för på svenska.
I kort så är det en räknare som saknar =, ( , )

Detta gör att om man har något mer komplext än att addera konsumkvitton så går det enklare o snabbare och mindre risk att göra fel med en sådan räknare.

Lite finns att läsa här men det finns säkert bättre beskrivet på andra ställen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omvänd_polsk_notation

Enkelt uttryckt så ansåg den polske matematikern Jan Łukasiewic att det vore smartast att först tala om vilken matematisk operation (exvis multiplikation) man vill utföra och sedan mata in operanderna (talen).

I en räknare passar det bra att göra omvänt, dvs först mata in talen och sedan tala om vad som skall göras med dem. Detta kom att kallas Reverse Polish Notation, eftersom ingen kunde uttala upphovsmannens namn.

Håller också med om att My measurement är riktigt riktigt bra när man ska förklara för någon annan hur det ser ut med mått och allt... Annars finns det ju vattenpass som iaf duger när man sätter tavlor ;)

Jag letade efter appen i appstore, men hittade inget. Det visade sig att det korrekta namnet är "My Measures and Dimensions"

Och så har vi vattenpassappen. Är inget man har för att sätta upp ytterdörr med men funkar för hyllor eller andra mindre kritiska moment. Använder spirit level pro.

Så nu är jag med i matchen htc one s tror jag den heter. Nu skall jag bara försöka förstå den och se fördelarna.

Pär

phl vart hittar jag vibrationsmätaren

pär h skrev:
Så nu är jag med i matchen htc one s tror jag den heter. Nu skall jag bara försöka förstå den och se fördelarna.
Tapatalk-appen är en av fördelarna. Med den kan du följa BH-forumet var du än är. Har för mig att betalversionen (vet ej om den finns gratis) kostar några tior och ger tillgång till en massa forum.

Byggahus har även en "egen" app som är gratis (tror jag) och bara funkar på Byggahus (antar jag). Jag har inte provat denna.

Vad gör en tapatalk. Man kan väll googla bygga hus och på den väggen gå in och läsa och skriva eller?
Som ni förstår så kan jag inget.

pär h skrev:
Vad gör en tapatalk. Man kan väll googla bygga hus och på den väggen gå in och läsa och skriva eller?
Som ni förstår så kan jag inget.
Du ser i princip bara inläggen och inte allt runtomkring typ reklam med massa tunga bilder o script.
Snabbt, smidigt och enklet:)

Jan använder mig av Byggahus egen app. Ingen Tapatalk här tycker det fungerar bra med den jag har.

Ok tack Nimajneb det låter vettigt. Den funkar alltså på alla forum?

Den fungerar med alla forum som stödjer Tapatalkprotokollet. Antar att det är en feature/plugin som finns till de flesta forummjukvaror.

Ok då vet jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.