T
Hej,
En bekant vill ha en manick så hen kan kolla elförbrukningen in från nätet och export från nät.
Hen har en LandisGyr 360.
Hen har inget hemautomationssystem så vill kunna koppla in något på HAN-porten och läsa data via någon app utan abonnemang.
Jag har kollat på currently one som nu är med telldus, löser den dessa problem?
Jag vill vara hyffsat säker att det inte kommer med abonnemang i framtiden..
Tips mottages tacksamt

T turbo100 skrev:
Hej,
En bekant vill ha en manick så hen kan kolla elförbrukningen in från nätet och export från nät.
Hen har en LandisGyr 360.
Hen har inget hemautomationssystem så vill kunna koppla in något på HAN-porten och läsa data via någon app utan abonnemang.
Jag har kollat på currently one som nu är med telldus, löser den dessa problem?
Jag vill vara hyffsat säker att det inte kommer med abonnemang i framtiden..
Tips mottages tacksamt
Jag har den här:
https://www.homewizard.com/sv/energy-display/

Tillsammans med deras "dongel" så fungerar den utan något annat system inblandat.
Kräver WiFi.
Vill du inte ha displayen, så köper du bara dongeln, och får datat i en app:
https://www.homewizard.com/sv/p1-matare/

Hannuse Hannuse skrev:
Tillsammans med deras "dongel" så fungerar den utan något annat system inblandat.
Kräver WiFi.
Vill du inte ha displayen, så köper du bara dongeln, och får datat i en app
Appen funkar dock inte utan molntjänst, förmodligen inte displayen heller, vilket teoretiskt kan öppna upp för framtida abonnemang.
Annars är det en trevlig tillverkare som dokumenterat sina API på ett bra sätt och för den som vill köra rent lokalt mot egen hemautomation så är inte molnet inblandat.

A alfista skrev:
Appen funkar dock inte utan molntjänst, förmodligen inte displayen heller, vilket teoretiskt kan öppna upp för framtida abonnemang.
Annars är det en trevlig tillverkare som dokumenterat sina API på ett bra sätt och för den som vill köra rent lokalt mot egen hemautomation så är inte molnet inblandat.
Nej, det är korrekt.
Fördelen med "molnet" är att man kan få info var man än befinner sig i världen, utanför sitt eget WiFi, och det är väldigt enkelt att komma igång.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
T
Någon som testat "Currently one" som telldus har?
Den verkar vara en enkel övervakare som visar momentanvärde, gissar att den visar vad man tar emot och vad man skickar ut men den har ingen logg.
Nån som vet?

T
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har den här:
[länk]

Kräver WiFi.
Vill du inte ha displayen, så köper du bara dongeln, och får datat i en app:
[länk]
Kostar denna molntjänst något?
Hittade själv..
https://www.homewizard.com/sv/energy-plus/

T turbo100 skrev:
Kostar denna molntjänst något?
Hittade själv..
[länk]
Ja, lätt värt 139kr/år tycker jag för de utökade funktionerna....tycker jag.

• Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
Ska köpa den som present till en vän.
Jag hittade en gammal raspberry pie (ver 3 B) som jag håller på att installera.
Ska testa med denna homewizzard och förhoppningsvis få min kompis på home-assistant track för framtiden :)

T
Ska testa med denna homewizzard och förhoppningsvis få min kompis på home-assistant track för framtiden :)

Jag har idag P1-porten till min NUC via serial-USB converter till min HA som jag vinte vill krångla med:
1) om jag stänger ner nuvarande HA
2) pluggar ur min Serial-USB från elmätaren
3) pluggar in in homewizzards dongle
4) sätter upp denna dongel med den nya Homessistant (som min vän ska få) och testar med min elmätare.
5) sparar config och stänger av HA på rasperry och byter tillbaka till min egen P1-kabel
6) startar min egen HA

Då tänker jag raspberry HA med dongel ska kunna flyttas till vännens närverk, men jag får nog problem med IP-adress.
Rätt?

T turbo100 skrev:

Jag har idag P1-porten till min NUC via serial-USB converter till min HA som jag vinte vill krångla med:
1) om jag stänger ner nuvarande HA
2) pluggar ur min Serial-USB från elmätaren
3) pluggar in in homewizzards dongle
4) sätter upp denna dongel med den nya Homessistant (som min vän ska få) och testar med min elmätare.
5) sparar config och stänger av HA på rasperry och byter tillbaka till min egen P1-kabel
6) startar min egen HA

Då tänker jag raspberry HA med dongel ska kunna flyttas till vännens närverk, men jag får nog problem med IP-adress.
Rätt?
Tänker att det är enklare att du väntar med konfigureringen av HomeWizard tills du är på rätt plats, med rätt WiFi.
Och du sätter ju upp den med ett konto i molnet, så det bästa är väl att din vän skapar det, som ska äga det i framtiden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.