7 079 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Använder ni förhöjningsramar?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag kan bara svara för mig själv, men det är nog en vanesak. Som ny elektriker har man blivit formad av sina kollegor och gjort som dom gjort. Ingen har använt förhöjningsringar och då inget man haft en tanke på att göra själv sen heller. Därmed inte heller något som legat i bilen och som kunnat använts när ett behov plötsligt dykt "opp".Bo.Siltberg skrev:Inte drar ni väl FK löst i väggarna? Det var kanske ett extremt exempel, men det är vad det handlar om. Och det är ju lite synd med brandklassade dosor om det glipar 2 cm. Man kan ju också vända på frågan, varför inte förhöjningsringar??
Något specifikt förbud går nog i vanlig ordning inte att hitta, bara allmänna regler. Man bör kunna visa på något sätt att väggmaterialet uppfyller kraven på den tilläggsisolering som tillsammans med isoleringen på FKn ger dubbel isolering.
Till sist tror jag man kan göra skillnad på 2 mm och 2 cm![]()
Börjar man tänka på det så skulle man väl kunna börja tänka om, men som vanligt är det svårt att bryta invanda mönster och tankesätt.
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Frågan liknar också den om bakstycke på elcentraler. Där finns faktiskt en regel - att materiel antingen ska ha ett bakstycke eller monteras mot icke brännbart och icke ledande material. Liksom för påbyggnadsringar är det väl få som sätter dit ett bakstycke på centralen
.
Gips är väl varken ledande eller brännbart?Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte hur jag ändrar rubriken (om det ens går) så jag ber återigen om ursäkt för min slarviga formulering. Det gäller alltså förhöjningsringar och inte ramar.
Själv är jag inte van att använda dem så det tar längre tid att skruva uttag om de används. Kanske inte om det gäller ett uttag men håller man på att komplettera i en villa så är det rätt många uttag det gäller.
Jag har varit inhyrd på flera olika firmor och varit anställd på ett hyfsat stort elföretag (drygt 50 anställda) men nästan aldrig sett någon använda ringar, om inte dosan sitter extremt långt in.
Tack för era synpunkter, det är alltid bra att höra hur ni andra gör.
Själv är jag inte van att använda dem så det tar längre tid att skruva uttag om de används. Kanske inte om det gäller ett uttag men håller man på att komplettera i en villa så är det rätt många uttag det gäller.
Jag har varit inhyrd på flera olika firmor och varit anställd på ett hyfsat stort elföretag (drygt 50 anställda) men nästan aldrig sett någon använda ringar, om inte dosan sitter extremt långt in.
Tack för era synpunkter, det är alltid bra att höra hur ni andra gör.
Så du tycker inte det är godkänt att montera en central utan bakstycke på detta då det inte är godkänt för elinstallationer. Gäller samma för betong/puts? Tycker det låter märkligt. Trä och metall (om den inte jordas) kan jag köpa men inte det andra.elmont skrev:
(Lite off topic)
Det är i första hand argumentet att gips inte leder ström eller är brännbart som jag vänder mig emot, börjar alla använda div matr som dom TYCKER är ok för elinstallationer så kommer det rätt snart att vara rena vilda västern.
Det finns troligen en anledning till varför man ska använda matr. som är avsett för ändamålet och inte en massa egna "uppfinningar" där ingen har koll på om det fungerar.
Det finns troligen en anledning till varför man ska använda matr. som är avsett för ändamålet och inte en massa egna "uppfinningar" där ingen har koll på om det fungerar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag skulle inte tolka det så. Reglerna säger i 515.1 att det ska finnas en brandavskiljning om bakstycke saknas, och det väl precis syftet med gips vad jag förstår? Det sägs också att byggnadsdelar som både är obrännbara och icke ledande inte kräver några speciella åtgärder (som bakstycke).
Gipsskivor brukar vara godkänt att använda för att upp nå vissa brandklassningar....
Så gips borde väl inte klassas som direkt brännbart. Trä är en helt annan sak.....
Sen tror jag nog att det slarvas med bakstycken på centraler ute bland elektrikerna....
alla är inte lika duktiga som de som hänger här
Så gips borde väl inte klassas som direkt brännbart. Trä är en helt annan sak.....
Sen tror jag nog att det slarvas med bakstycken på centraler ute bland elektrikerna....
alla är inte lika duktiga som de som hänger här
Då är vi på samma bana.elmont skrev:Det är i första hand argumentet att gips inte leder ström eller är brännbart som jag vänder mig emot, börjar alla använda div matr som dom TYCKER är ok för elinstallationer så kommer det rätt snart att vara rena vilda västern.
De flesta utanpåliggande centraler kommer ju utan bakstycke, de sparar väll in på den kostnaden. Brukar inte ens ligga någon på hyllan hos grossarna när man väl måste ha ett bakstycke utan får beställa. Det säger ju lite om hur ofta de säljs. Men strävan efter att få en så bra och säker anläggning ska ju eftersträvas.
Nyfiken, du förstår att det är så att papperet som sitter på en gipsskiva inte kan brinna så länge det sitter på gipsen och man inte utifrån tillför värme. Det beror på att den energi som alstras vid ev förbränning inte är hög nog för att underhålla förbränningen, en stor del av den värme som behövs för att underhålla förbränningen absorberas av den gips som papperet sitter på.