4 065 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Använda värmen från avloppet?
Jag byggde en liknande värmeväxlare för mer än 10 år sedan av kopparrör 54mmØ och 48mm Ø 1,8m långt som jag köpte hos en metallskrothandlare. Den sitter på duschavloppet (vertikal) i källaren under duschen. Kallvatten på väg till vvb passerar igenom manteln upp och det till en början värma duschavloppsvatten rinner naturligtvis på insidan manteln i 48mm röret neråt. Det kan inte ramla ner i mitten av röret eftersom det kommer med en böj lite från sidan så det måste rinna ner längs insidan röret där det kyls ner av det kalla vatten i manteln och är i princip lika kallt kallvattenledningen när det rinner ur värmeväxlaren.
När jag precis hade monterat mätte jag upp temperaturen på in och utloppet samt flöde och kom fram till att nästan 2/3 del av värmeenergin till duschen återvinns efter en stund. Men det dröjer lite innan den börjar värma eftersom det är lite kallt vatten i vattenlåset, golvet i duschen är kallt i början osv men när man duschar 5 minuter blev energibesparingen ca 50%.
Helt underhållsfri och borde kunna hålla en evighet. Den här typen av lösningen borde vara standard i alla nybyggda hus tycker jag, men det kostar såklart en hel del om det ska byggas av helt nya kopparrör.
När jag precis hade monterat mätte jag upp temperaturen på in och utloppet samt flöde och kom fram till att nästan 2/3 del av värmeenergin till duschen återvinns efter en stund. Men det dröjer lite innan den börjar värma eftersom det är lite kallt vatten i vattenlåset, golvet i duschen är kallt i början osv men när man duschar 5 minuter blev energibesparingen ca 50%.
Helt underhållsfri och borde kunna hålla en evighet. Den här typen av lösningen borde vara standard i alla nybyggda hus tycker jag, men det kostar såklart en hel del om det ska byggas av helt nya kopparrör.
Coolt!! Har du någon bild så man förstår bättre? Fortsätter energipriset och framöver kanske framförallt bristen på energi vara som det är på väg att bli nu så kommer det ju komma in som krav utan tvekan.A aryan skrev:Jag byggde en liknande värmeväxlare för mer än 10 år sedan av kopparrör 54mmØ och 48mm Ø 1,8m långt som jag köpte hos en metallskrothandlare. Den sitter på duschavloppet (vertikal) i källaren under duschen. Kallvatten på väg till vvb passerar igenom manteln upp och det till en början värma duschavloppsvatten rinner naturligtvis på insidan manteln i 48mm röret neråt. Det kan inte ramla ner i mitten av röret eftersom det kommer med en böj lite från sidan så det måste rinna ner längs insidan röret där det kyls ner av det kalla vatten i manteln och är i princip lika kallt kallvattenledningen när det rinner ur värmeväxlaren.
När jag precis hade monterat mätte jag upp temperaturen på in och utloppet samt flöde och kom fram till att nästan 2/3 del av värmeenergin till duschen återvinns efter en stund. Men det dröjer lite innan den börjar värma eftersom det är lite kallt vatten i vattenlåset, golvet i duschen är kallt i början osv men när man duschar 5 minuter blev energibesparingen ca 50%.
Helt underhållsfri och borde kunna hålla en evighet. Den här typen av lösningen borde vara standard i alla nybyggda hus tycker jag, men det kostar såklart en hel del om det ska byggas av helt nya kopparrör.
Dels så värmer du vatten som bara är 5-7 grader. Upp till önskad temperatur. Medans man kan säga att energin är slut vid ca 20 grader. Eftersom det krävs värmeväxlare för att få ut mer energi.P Pettttter skrev:
Sen är det svårt att säga vad det kostar att värma vatten. Gör man det på spisen kostar det ju några kronor, men det mesta av energin "förspills" ju då till luften i huset. Sen kostar alla värmesystem olika mycket, och är olika effektiva.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Under den kalla delen av året går allt avloppsvatten ut från huset mycket varmare än borrhålets temp så jag har också funderat på detta.
Man kanske skulle ha sista biten, nån meter eller två, avloppsrör ut från huset i koppar, mantlat med retur på brine från bergvärmepumpen särskilt om man har ett rätt dåligt borrhål (som jag har).
Man kanske skulle ha sista biten, nån meter eller två, avloppsrör ut från huset i koppar, mantlat med retur på brine från bergvärmepumpen särskilt om man har ett rätt dåligt borrhål (som jag har).
Jag hittade en gammal sida med bilder jag tog medan jag byggde den här http://www.korridor.se/aryan/acadiane/e85/warmtewisselaar/warmtewisselaar.html så kanske det är lättare att förstå.. I stället för att skaffa (dyra) kopplingar för att täta mellan 54/42 rören så gjorde jag en mall som jag klipte ut och klistrade på 54mm röret så att jag kunde såga ut 8 stycken ”v” ur det och knacka in fliken som blev kvar. Sedan svetsade jag det med fosforbrons men det går säkert att använda annat också bortsedd från mjuklödning. Du ser också in och utloppen för kalltvatten det är 15mm rör som jag såklart borrade hål för i 54mm röret och också svetsade fast det. På dessa 15mm rör har jag sedan vanliga klämkopplingar,P Pettttter skrev:
Tyvärr långt utanför min kompetens. Men det e ju bara för dig att börja massproducera och bli rik som ett troll!!A aryan skrev:Jag hittade en gammal sida med bilder jag tog medan jag byggde den här [länk] så kanske det är lättare att förstå.. I stället för att skaffa (dyra) kopplingar för att täta mellan 54/42 rören så gjorde jag en mall som jag klipte ut och klistrade på 54mm röret så att jag kunde såga ut 8 stycken ”v” ur det och knacka in fliken som blev kvar. Sedan svetsade jag det med fosforbrons men det går säkert att använda annat också bortsedd från mjuklödning. Du ser också in och utloppen för kalltvatten det är 15mm rör som jag såklart borrade hål för i 54mm röret och också svetsade fast det. På dessa 15mm rör har jag sedan vanliga klämkopplingar,
I princip borde ju hela varmvattensdelen av räkningen kunna dras av på uppvärmningsdelen, minus eventuell verkningsgrad om det handlar om en värmepumpslösning eller liknande. Men jag tänker mig något enklare, t.e.x ackumulatortank där vattnet svalnar av innan det går vidare ut. Lär dock bli problem med att det snabbt blir den äckligaste behållaren världen någonsin har skådat. Badkar istället för dusch just för den delen av varmvatten är ju en självklar variant, även om jag själv inte riktigt känner mig klar när jag suttit/stått i smutsigt badkarsvatten. Men även en stor kastrull full med kokhett vatten när man kokat pasta som man sedan bara häller ut måste man ju ta hand om, allt annat är galet. Dock lätt löst genom att låta kokvattnet ligga i vasken ett tag.[/QUOTE]P Pettttter skrev:Jag antar frågan har diskuterats men jag lyckas inte söka fram något. Varmvatten som spolas ut i avloppet måste ju vara det onödigaste slöseriet av energi i dessa tider av energikris. Nästan på nivån att det borde vara olagligt. Vad finns det för lösningar att välja på där ute?
I princip borde ju hela varmvattensdelen av räkningen kunna dras av på uppvärmningsdelen, minus eventuell verkningsgrad om det handlar om en värmepumpslösning eller liknande. Men jag tänker mig något enklare, t.e.x ackumulatortank där vattnet svalnar av innan det går vidare ut. Lär dock bli problem med att det snabbt blir den äckligaste behållaren världen någonsin har skådat. Badkar istället för dusch just för den delen av varmvatten är ju en självklar variant, även om jag själv inte riktigt känner mig klar när jag suttit/stått i smutsigt badkarsvatten. Men även en stor kastrull full med kokhett vatten när man kokat pasta som man sedan bara häller ut måste man ju ta hand om, allt annat är galet. Dock lätt löst genom att låta kokvattnet ligga i vasken ett tag.
Ett enkelt och billigt sätt, om man har källare, borde vara att låta duschvattnet rinna ner i en tillfällig behållare, typ 400 l, som töms automatiskt, antingen timerstyrt eller (lite dyrare) temperatyrstyrt. Inte det energieffektivaste sättet, då värmen ”bara” kommer källaren till del, men ett billigt sätt.P Pettttter skrev:Jag antar frågan har diskuterats men jag lyckas inte söka fram något. Varmvatten som spolas ut i avloppet måste ju vara det onödigaste slöseriet av energi i dessa tider av energikris. Nästan på nivån att det borde vara olagligt. Vad finns det för lösningar att välja på där ute?
I princip borde ju hela varmvattensdelen av räkningen kunna dras av på uppvärmningsdelen, minus eventuell verkningsgrad om det handlar om en värmepumpslösning eller liknande. Men jag tänker mig något enklare, t.e.x ackumulatortank där vattnet svalnar av innan det går vidare ut. Lär dock bli problem med att det snabbt blir den äckligaste behållaren världen någonsin har skådat. Badkar istället för dusch just för den delen av varmvatten är ju en självklar variant, även om jag själv inte riktigt känner mig klar när jag suttit/stått i smutsigt badkarsvatten. Men även en stor kastrull full med kokhett vatten när man kokat pasta som man sedan bara häller ut måste man ju ta hand om, allt annat är galet. Dock lätt löst genom att låta kokvattnet ligga i vasken ett tag.
1. Sluta duscha och använd badkaret.
2. Lägg något över badkaret tills vattnet svalnat.
3. Tappa ur vattnet.
2. Lägg något över badkaret tills vattnet svalnat.
3. Tappa ur vattnet.

