Jag byggde en liknande värmeväxlare för mer än 10 år sedan av kopparrör 54mmØ och 48mm Ø 1,8m långt som jag köpte hos en metallskrothandlare. Den sitter på duschavloppet (vertikal) i källaren under duschen. Kallvatten på väg till vvb passerar igenom manteln upp och det till en början värma duschavloppsvatten rinner naturligtvis på insidan manteln i 48mm röret neråt. Det kan inte ramla ner i mitten av röret eftersom det kommer med en böj lite från sidan så det måste rinna ner längs insidan röret där det kyls ner av det kalla vatten i manteln och är i princip lika kallt kallvattenledningen när det rinner ur värmeväxlaren.
När jag precis hade monterat mätte jag upp temperaturen på in och utloppet samt flöde och kom fram till att nästan 2/3 del av värmeenergin till duschen återvinns efter en stund. Men det dröjer lite innan den börjar värma eftersom det är lite kallt vatten i vattenlåset, golvet i duschen är kallt i början osv men när man duschar 5 minuter blev energibesparingen ca 50%.
Helt underhållsfri och borde kunna hålla en evighet. Den här typen av lösningen borde vara standard i alla nybyggda hus tycker jag, men det kostar såklart en hel del om det ska byggas av helt nya kopparrör.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
A aryan skrev:
Jag byggde en liknande värmeväxlare för mer än 10 år sedan av kopparrör 54mmØ och 48mm Ø 1,8m långt som jag köpte hos en metallskrothandlare. Den sitter på duschavloppet (vertikal) i källaren under duschen. Kallvatten på väg till vvb passerar igenom manteln upp och det till en början värma duschavloppsvatten rinner naturligtvis på insidan manteln i 48mm röret neråt. Det kan inte ramla ner i mitten av röret eftersom det kommer med en böj lite från sidan så det måste rinna ner längs insidan röret där det kyls ner av det kalla vatten i manteln och är i princip lika kallt kallvattenledningen när det rinner ur värmeväxlaren.
När jag precis hade monterat mätte jag upp temperaturen på in och utloppet samt flöde och kom fram till att nästan 2/3 del av värmeenergin till duschen återvinns efter en stund. Men det dröjer lite innan den börjar värma eftersom det är lite kallt vatten i vattenlåset, golvet i duschen är kallt i början osv men när man duschar 5 minuter blev energibesparingen ca 50%.
Helt underhållsfri och borde kunna hålla en evighet. Den här typen av lösningen borde vara standard i alla nybyggda hus tycker jag, men det kostar såklart en hel del om det ska byggas av helt nya kopparrör.
Coolt!! Har du någon bild så man förstår bättre? Fortsätter energipriset och framöver kanske framförallt bristen på energi vara som det är på väg att bli nu så kommer det ju komma in som krav utan tvekan.
 
  • Gilla
aryan
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Haha men varför betalar man då så förbannat mycket för att värma upp det??
Dels så värmer du vatten som bara är 5-7 grader. Upp till önskad temperatur. Medans man kan säga att energin är slut vid ca 20 grader. Eftersom det krävs värmeväxlare för att få ut mer energi.
Sen är det svårt att säga vad det kostar att värma vatten. Gör man det på spisen kostar det ju några kronor, men det mesta av energin "förspills" ju då till luften i huset. Sen kostar alla värmesystem olika mycket, och är olika effektiva.
 
G
Under den kalla delen av året går allt avloppsvatten ut från huset mycket varmare än borrhålets temp så jag har också funderat på detta.
Man kanske skulle ha sista biten, nån meter eller två, avloppsrör ut från huset i koppar, mantlat med retur på brine från bergvärmepumpen särskilt om man har ett rätt dåligt borrhål (som jag har).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Coolt!! Har du någon bild så man förstår bättre? Fortsätter energipriset och framöver kanske framförallt bristen på energi vara som det är på väg att bli nu så kommer det ju komma in som krav utan tvekan.
Jag hittade en gammal sida med bilder jag tog medan jag byggde den här http://www.korridor.se/aryan/acadiane/e85/warmtewisselaar/warmtewisselaar.html så kanske det är lättare att förstå.. I stället för att skaffa (dyra) kopplingar för att täta mellan 54/42 rören så gjorde jag en mall som jag klipte ut och klistrade på 54mm röret så att jag kunde såga ut 8 stycken ”v” ur det och knacka in fliken som blev kvar. Sedan svetsade jag det med fosforbrons men det går säkert att använda annat också bortsedd från mjuklödning. Du ser också in och utloppen för kalltvatten det är 15mm rör som jag såklart borrade hål för i 54mm röret och också svetsade fast det. På dessa 15mm rör har jag sedan vanliga klämkopplingar,
 
Är egentligen en motströmskylare alltså?
 
  • Gilla
aryan
  • Laddar…
A aryan skrev:
Jag hittade en gammal sida med bilder jag tog medan jag byggde den här [länk] så kanske det är lättare att förstå.. I stället för att skaffa (dyra) kopplingar för att täta mellan 54/42 rören så gjorde jag en mall som jag klipte ut och klistrade på 54mm röret så att jag kunde såga ut 8 stycken ”v” ur det och knacka in fliken som blev kvar. Sedan svetsade jag det med fosforbrons men det går säkert att använda annat också bortsedd från mjuklödning. Du ser också in och utloppen för kalltvatten det är 15mm rör som jag såklart borrade hål för i 54mm röret och också svetsade fast det. På dessa 15mm rör har jag sedan vanliga klämkopplingar,
Tyvärr långt utanför min kompetens. Men det e ju bara för dig att börja massproducera och bli rik som ett troll!! :-) Passa på snabbt nu innan världen blir mindre galen.
 
  • Haha
aryan
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är egentligen en motströmskylare alltså?
Ja motströmskylare, koaxialkondensor, koaxial-värmeväxklare… kärt barn har många namn :)

Vitsen med motströmmande värmeväxklare är förståss att man får ut mest värme ur avloppetsvattnet då.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Jag antar frågan har diskuterats men jag lyckas inte söka fram något. Varmvatten som spolas ut i avloppet måste ju vara det onödigaste slöseriet av energi i dessa tider av energikris. Nästan på nivån att det borde vara olagligt. Vad finns det för lösningar att välja på där ute?

I princip borde ju hela varmvattensdelen av räkningen kunna dras av på uppvärmningsdelen, minus eventuell verkningsgrad om det handlar om en värmepumpslösning eller liknande. Men jag tänker mig något enklare, t.e.x ackumulatortank där vattnet svalnar av innan det går vidare ut. Lär dock bli problem med att det snabbt blir den äckligaste behållaren världen någonsin har skådat. Badkar istället för dusch just för den delen av varmvatten är ju en självklar variant, även om jag själv inte riktigt känner mig klar när jag suttit/stått i smutsigt badkarsvatten. Men även en stor kastrull full med kokhett vatten när man kokat pasta som man sedan bara häller ut måste man ju ta hand om, allt annat är galet. Dock lätt löst genom att låta kokvattnet ligga i vasken ett tag.
I princip borde ju hela varmvattensdelen av räkningen kunna dras av på uppvärmningsdelen, minus eventuell verkningsgrad om det handlar om en värmepumpslösning eller liknande. Men jag tänker mig något enklare, t.e.x ackumulatortank där vattnet svalnar av innan det går vidare ut. Lär dock bli problem med att det snabbt blir den äckligaste behållaren världen någonsin har skådat. Badkar istället för dusch just för den delen av varmvatten är ju en självklar variant, även om jag själv inte riktigt känner mig klar när jag suttit/stått i smutsigt badkarsvatten. Men även en stor kastrull full med kokhett vatten när man kokat pasta som man sedan bara häller ut måste man ju ta hand om, allt annat är galet. Dock lätt löst genom att låta kokvattnet ligga i vasken ett tag.[/QUOTE]

P Pettttter skrev:
Jag antar frågan har diskuterats men jag lyckas inte söka fram något. Varmvatten som spolas ut i avloppet måste ju vara det onödigaste slöseriet av energi i dessa tider av energikris. Nästan på nivån att det borde vara olagligt. Vad finns det för lösningar att välja på där ute?

I princip borde ju hela varmvattensdelen av räkningen kunna dras av på uppvärmningsdelen, minus eventuell verkningsgrad om det handlar om en värmepumpslösning eller liknande. Men jag tänker mig något enklare, t.e.x ackumulatortank där vattnet svalnar av innan det går vidare ut. Lär dock bli problem med att det snabbt blir den äckligaste behållaren världen någonsin har skådat. Badkar istället för dusch just för den delen av varmvatten är ju en självklar variant, även om jag själv inte riktigt känner mig klar när jag suttit/stått i smutsigt badkarsvatten. Men även en stor kastrull full med kokhett vatten när man kokat pasta som man sedan bara häller ut måste man ju ta hand om, allt annat är galet. Dock lätt löst genom att låta kokvattnet ligga i vasken ett tag.
Ett enkelt och billigt sätt, om man har källare, borde vara att låta duschvattnet rinna ner i en tillfällig behållare, typ 400 l, som töms automatiskt, antingen timerstyrt eller (lite dyrare) temperatyrstyrt. Inte det energieffektivaste sättet, då värmen ”bara” kommer källaren till del, men ett billigt sätt.
 
Ja, det kommer nog bli många intressanta försäkringsärenden framöver där folk absurdum-snålar. I England har folk börjat elda i vasken om man saknar kamin....
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
1. Sluta duscha och använd badkaret.
2. Lägg något över badkaret tills vattnet svalnat.
3. Tappa ur vattnet.
 
Det enklaste är ju faktiskt att duscha i kallvatten, det blir garanterat billigast. Dessutom går det troligen åt mindre vatten.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Från Byggahus 2014. Hörndusch med vit kakelvägg, dekorativa lister och rostfri duschbricka med cirkelmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Schematisk bild av en duschinstallation med öppet system och temperaturökning markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Jag har en eftermonterad värmeväxlare under min duschkabin och den värmer kallvattnet ca 6-7 grader.

Brukar skölja ut den var 3 månad kanske. Monterade långa slangar så den är lätt att dra fram för att rengöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.