43 376 läst ·
90 svar
43k läst
90 svar
Använda sin privata trädgård som arbetsplats/verkstad?
Jag sa inte det heller. Jag påpekade bara att det inte är alltid det hjälper. Det hänger på att man har vettiga grannar. Har man inte det kommer samtal inte hjälpa det minsta. Tyvärr är det så att om inte människor redan från början vet hur man visar hänsyn så sitter det någon skruv lös förmodligen.Okarlsson skrev:
Säger han, som blir "fett uttråkad" på sina meningsmotståndare, och benämner dem: -Ryggdunkare, löjligt djävla dumsnål, pack, och mycket mycket mer. Dessa inlägg från moralens rättesnöre, passar bättre i "Humorhörnan.danniee skrev:
Staffan
Nu sitter du och hittar på och förtalar. Har inte kallat någon på forumet allt det du sitter och ljuger ihop. Ryggdunkare däremot ja, det finns det gott om av er här med tusentals inlägg investerade i detta forum. En typisk flockmentalitet. Har noterat det i flera trådar där ni gaddar ihop er mot nya medlemmar som kommer och söker råd. Har bl a sett hur du nedvärderat folk på forumet som är oroliga för asbest. Riktigt lågt och vidrigt beteende från dig. En mobbare och översittare är vad du är. Hör hemma i papperskorgen med alla andra översittare som trillat dit i spåren av "metoo"-rörelsen.Staffan2000 skrev:
Bara att se hur du kommer in i tråden här med ditt off-topic för att fortsätta sprida ditt vidriga beteende med lögner och påhopp. Tyvärr verkar sådana som du carte blanche att bete sig hur man vill här. Snart dyker väl resten av flocken upp också så ni kan stärka er machofyllda klankänsla tillsammans
Och ja, man blir fett uttråkad på sådana som er. Har bättre saker för mig än att tramsa i sandlådan med er. Gaddar ihop er som en svärm myggor när ni får vittring. Patetiskt att vuxna människor håller på så.
Redigerat:
Helt rätt! Du dedikerade inte oss forumskribenter direkt, när du sprutade ur dig invektiv. Utan säljare i allmänhet. Ja, förutom då, när vi kallades för "ryggdunkare", "hobbymoderatorer", "rättshaverister" och "klubben för inbördes beundran".
Jag kom in i tråden med inlägg #4. Ditt refererade inlägg kom därefter, när jag ifrågasatte dig som bedömmare av "vettiga grannar", samt hur man "visar hänsyn".
Ge mig ett exempel på när jag "nerväderat" asbesträdda.
När en skribent påstår något som är käpprätt åt skogen. Ja, då är det inte konstigt att flertalet inlägg motbevisar det. Sålunda ingen pöbelhop som går till anfall, utan en sund reaktion på ett stolligt påstående. Ett färskt exempel är kameraövervakningstråden.
TS. får ursäkta detta lilla sndsteg.
staffan
Jag kom in i tråden med inlägg #4. Ditt refererade inlägg kom därefter, när jag ifrågasatte dig som bedömmare av "vettiga grannar", samt hur man "visar hänsyn".
När en skribent påstår något som är käpprätt åt skogen. Ja, då är det inte konstigt att flertalet inlägg motbevisar det. Sålunda ingen pöbelhop som går till anfall, utan en sund reaktion på ett stolligt påstående. Ett färskt exempel är kameraövervakningstråden.
staffan
Du väljer att tolka saker lite som du vill, förtalar, trollar och kommer med falska påståenden och begär sedan att jag ska ge dig exempel på ditt vidriga och nedlåtande beteendeStaffan2000 skrev:
Helt rätt! Du dedikerade inte oss forumskribenter direkt, när du sprutade ur dig invektiv. Utan säljare i allmänhet. Ja, förutom då, när vi kallades för "ryggdunkare", "hobbymoderatorer", "rättshaverister" och "klubben för inbördes beundran".
staffan
Din avsikt är alltså att ifrågasätt mig? Kanske skulle se dig själv i spegeln då. Du är en mobbare, översittare och obehaglig person överlag av det jag noterat här. Kämpa på, några hundra trams- och troll-inlägg till så är du snart uppe i 6000 inlägg. Vilken bedrift!
"jag ska ge dig exempel på ditt vidriga och nedlåtande beteende
Komedi."
Ja, det vore väl bra.
QUOTE="danniee, post: 3790822, member: 52827"]Vart lilla gubben ledsen i ögat för att du och din macho-mobbarflock vart motsagda i någon meningslös diskussion på internet och måste ta ut frustrationen här med?
[/QUOTE]
Här förstår jag ingenting! Och vem är "Lilla gubben"? Du, eller en prickig häst?
Staffan
Ja, det vore väl bra.
QUOTE="danniee, post: 3790822, member: 52827"]Vart lilla gubben ledsen i ögat för att du och din macho-mobbarflock vart motsagda i någon meningslös diskussion på internet och måste ta ut frustrationen här med?
Här förstår jag ingenting! Och vem är "Lilla gubben"? Du, eller en prickig häst?
Staffan
Redigerat:
Här förstår jag ingenting! Och vem är "Lilla gubben"? Du, eller en prickig häst?Staffan2000 skrev:
"jag ska ge dig exempel på ditt vidriga och nedlåtande beteendeKomedi."
Ja, det vore väl bra.
QUOTE="danniee, post: 3790822, member: 52827"]Vart lilla gubben ledsen i ögat för att du och din macho-mobbarflock vart motsagda i någon meningslös diskussion på internet och måste ta ut frustrationen här med?![]()
Staffan[/QUOTE]
Måste säga att det här var en riktigt klen kontring, väntar med spänning på fortsättningen
Är inte ert bråk ovan helt off topic?
För att återgå till trådens ämne: en person som renoverar håller ju inte på i den utsträckningen som grannen gjort. Helt rätt att prata med honom, jag hade också stört mig. Han får väl skaffa en verkstad!
För att återgå till trådens ämne: en person som renoverar håller ju inte på i den utsträckningen som grannen gjort. Helt rätt att prata med honom, jag hade också stört mig. Han får väl skaffa en verkstad!
Fast jag känner folk som hållt på bra mycket längre tid. Men nu verkar ju TS granne "erkänt" att det va för jobbet han sågade. Klart han inte kan hålla på så utan måste skaffa en arbetsplats för sitt arbete.L lb_gbg skrev:
F fsn skrev:
Måste säga att det här var en riktigt klen kontring, väntar med spänning på fortsättningen
Jag håller för en gångs skull med dig. Det var ett svar långt under min normala standard (om jag får säga det själv
Staffan
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Både Staffan2000 och danniee, det ni håller på med här är ju helt galet. Släpp era inbördes forumtvister eller ta dem i alla fall någon annanstans.
tveksamt skrev:
Opraktiskt att anta, det kan ju vara så att han bygger en altan eller renoverar något i huset till exempel.
I övrigt är det väl inte mer reglerat med det oväsendet än med annat oljud. Så länge han håller sig inom rimliga tider (säg efter 7-8 till 22-tiden på vardagar och kanske efter 9-10 till 22 på söndagskvällarna) känns det inte som så mycket att säga om annat än att kanske höra med honom hur länge han har tänkt att det ska fortgå.
Givetvis bör han se till att det inte sprutar in sågspån mm. till er tomt.
HejAlfie1981 skrev:
Hej!
bor i par/radhus(hyres) och precis fått ny granne som har eget bolag inom bygg. Varje kväll i veckan och på söndagskvällar använder han sin kap-gersåg och slip för att vad jag antar är förberedelser inför nästa arbetsdag. Vad jag undrar är: är det verkligen tillåtet att göra så, det är ett litet tight område med tätt mellan husen. Nummer ett är ju ljudet som är väldigt störande, ofta i middagstid. Nummer två, vi får borsta spån och slipdamm från altan och utemöbler i princip varje dag. Så det påverkar ju omgivningen ganska mycket.
jag vet ju att man kan ha sitt kontor på hemadressen och i viss mån även lager men den här typen av arbete... är det reglerat i någon lag? Vill veta vad jag kan säga innan jag går över och ser vad vi kan komma överens om( han är inte direkt vettig i annat där vi behövt diskutera, så är förberedd på en dust) .
tack på förhand
//Uffe
jag jobbar på kommun och tror mig veta att detaljplanen styr här. Kolla om planen tillåter näringsverksamhet och i så fall vilken typ på den detaljplan som styr användningen av den mark vi talar om. Jag har svårt att tro att en kommun har en detaljplan som är avsett för både verksamheter och boende på samma ställe. Du kan säkerligen hävda din rätt här, såvida inte grannens projekt är en renovering av egna fastigheten.
Lycka till/ Mikael
Det mesta vettiga är väl redan sagt redan (och lite till) men skulle vilja ge ett råd. Dokumentera med datum och tider när störningen pågår. Skulle det hela behöva eskalera till hyresvärd eller annan instans har du svart på vitt hur det faktiskt varit. Min erfarenhet är att den som dokumenterat och i sak kan redogöra för för det varit uppfattas som ett mer trovärdig.
Precis. Samma sak här. Det har bara en gång gått att kommunicera vettigt med grannarna som störde. Oavsett hur trevlig någon är eller hur sakligt det läggs fram så ska de som stör nästan alltid hävda sin sak. Värst är småbarnsfamiljer. De tror att barnen kan hålla på med nästan vad som helst, (typ pinka på ens skalle) för det är "bara barn". Med andra ord så tror de störande att de har nästan all rätt i världen medan de som blir störda har inte rätt att leva ostört i sin bostad. Att det ska få låta hur mycket som helst mellan 7-22 bara det är lugnt senare är också en myt. Som de störande tolkar till sin fördel. Det finns vardagsljud som de boende ska finna sig i och acceptera, i övrigt ska folk kunna bo ostört i sina bostäder oavsett tid på dygnet. Inte ska TS behöva acceptera ljud av slip och såg varje dag i många veckor, om det inte handlar om renoveringar eller tillfälliga projekt. Har grannen hållit på med slip pch sågarbete i 6-8 veckor som TS skriver, dessutom i ett parhus, så är hen troligtvis av "skit i de andra" mentaliteten. Är hen inte schizofren så borde hen förstå att det är störande. Så tyvärr, utifrån vad du skriver och att han motvilligt gick med på att fundera över det, så tror jag inte att en dialog med hen kommer att leda någonstans i den här frågan utan här gäller det att sätta "hårt mot hårt". Jag menar inte att TS ska vara aggressiv utan på ett neutralt men bestämt sätt beskriva att de känner sig störda i sin bostad. Hen får, helt enkelt, leta en lokal för sitt arbete. Att hen flyttar sitt sågverk någon meter bort kommer inte att hjälpa så mycket då ett boende i parhus är ofta tight boende utan någon stor tomtyta.danniee skrev:
Som någon skrev, dokumentera varje gång och tvinga sedan hyresvärden att agera om ingen bättring sker. Många hyresvärdar vill helst slippa handskas med problematik och hittar bortförklaringar men ett het tips är att (om diskussionerna inte leder till att du kan känna dig trygg i din bostad) deponera en del av hyran hos länsstyrelsen eftersom du känner dig störd i ditt boende (det har du rätt till enligt lag). Lycka till!
Det är precis det här jag försökte säga innan mobbar-staffan2000 kom in i tråden för att kasta bajs. Folk som redan från början inte förhåller sig till vedertagna sociala normer kan det nog bli svårt att ändra på. Det är min erfarenhet i alla fall. Förhoppningsvis har andra bättre erfarenheter.