43 374 läst ·
90 svar
43k läst
90 svar
Använda sin privata trädgård som arbetsplats/verkstad?
Hej!
bor i par/radhus(hyres) och precis fått ny granne som har eget bolag inom bygg. Varje kväll i veckan och på söndagskvällar använder han sin kap-gersåg och slip för att vad jag antar är förberedelser inför nästa arbetsdag. Vad jag undrar är: är det verkligen tillåtet att göra så, det är ett litet tight område med tätt mellan husen. Nummer ett är ju ljudet som är väldigt störande, ofta i middagstid. Nummer två, vi får borsta spån och slipdamm från altan och utemöbler i princip varje dag. Så det påverkar ju omgivningen ganska mycket.
jag vet ju att man kan ha sitt kontor på hemadressen och i viss mån även lager men den här typen av arbete... är det reglerat i någon lag? Vill veta vad jag kan säga innan jag går över och ser vad vi kan komma överens om( han är inte direkt vettig i annat där vi behövt diskutera, så är förberedd på en dust) .
tack på förhand
//Uffe
bor i par/radhus(hyres) och precis fått ny granne som har eget bolag inom bygg. Varje kväll i veckan och på söndagskvällar använder han sin kap-gersåg och slip för att vad jag antar är förberedelser inför nästa arbetsdag. Vad jag undrar är: är det verkligen tillåtet att göra så, det är ett litet tight område med tätt mellan husen. Nummer ett är ju ljudet som är väldigt störande, ofta i middagstid. Nummer två, vi får borsta spån och slipdamm från altan och utemöbler i princip varje dag. Så det påverkar ju omgivningen ganska mycket.
jag vet ju att man kan ha sitt kontor på hemadressen och i viss mån även lager men den här typen av arbete... är det reglerat i någon lag? Vill veta vad jag kan säga innan jag går över och ser vad vi kan komma överens om( han är inte direkt vettig i annat där vi behövt diskutera, så är förberedd på en dust) .
tack på förhand
//Uffe
Opraktiskt att anta, det kan ju vara så att han bygger en altan eller renoverar något i huset till exempel.
I övrigt är det väl inte mer reglerat med det oväsendet än med annat oljud. Så länge han håller sig inom rimliga tider (säg efter 7-8 till 22-tiden på vardagar och kanske efter 9-10 till 22 på söndagskvällarna) känns det inte som så mycket att säga om annat än att kanske höra med honom hur länge han har tänkt att det ska fortgå.
Givetvis bör han se till att det inte sprutar in sågspån mm. till er tomt.
I övrigt är det väl inte mer reglerat med det oväsendet än med annat oljud. Så länge han håller sig inom rimliga tider (säg efter 7-8 till 22-tiden på vardagar och kanske efter 9-10 till 22 på söndagskvällarna) känns det inte som så mycket att säga om annat än att kanske höra med honom hur länge han har tänkt att det ska fortgå.
Givetvis bör han se till att det inte sprutar in sågspån mm. till er tomt.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 284 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 284 inlägg
Min gissning är att frågan inte handlar om huruvida han får använda tomten som arbetsplats/verkstad eller inte, utan det handlar väl mer om att han inte ska störa mellan andra tider än vad som är vedertaget inom ett villaområde. Har ni någon samfällighet med trivselregler? Hänvisa i sådant fall till dem oavsett om han ”jobbar” eller inte.
Att komma dragandes med regelboken, är sällan en framkommlig väg. Vanligtvis skapar det irritation istället.
Börja som sagts med att fråga vad han gör och när projektet är färdigt. Förklara att det är störande med flera timmars oljud varje kväll. Lägg fram det på ett ickekonfrontativt sätt, så får du se hur det går.
Staffan
Börja som sagts med att fråga vad han gör och när projektet är färdigt. Förklara att det är störande med flera timmars oljud varje kväll. Lägg fram det på ett ickekonfrontativt sätt, så får du se hur det går.
Staffan
Om det är hyresrätt (eller för den delen bostadsrätt) gäller sundhet, ordning och skick. Den lär för övrigt vara upplåten som bostad och då finns det också en gräns för omfattning och typ av näringsverksamhet man kan "ta hem" och bedriva i bostaden.
Instämmer annars i att en dialog med grannen är rätt sätt att hantera problemet på. Man kan ju påpeka att det är ett bostadsområde.
Instämmer annars i att en dialog med grannen är rätt sätt att hantera problemet på. Man kan ju påpeka att det är ett bostadsområde.
Såg nu att det är "par/radhus(hyres)". Då bör det finnas möjlighet att gå via hyresvärden och rapportera störning.
Men absolut första steg är ju att kontakta grannen och berätta om de olägenheter ni har:
- störande ljud på kvällar
- spridning av spån och damm
Och förhoppningsvis komma fram till några förhållningsregler/åtgärder han kan göra.
Med tanke på att det är hyresbostad kan han ju rimligen inte ha något större behov av renovering som skulle motivera att man kör med maskiner i den utsträckningen.
Om det inte löser sig med grannen och ni ska gå vidare till hyresvärden, dokumentera genom att skriva upp tider, kanske ta en video med mobilen med oväsen och hur det yr in spån.
Men absolut första steg är ju att kontakta grannen och berätta om de olägenheter ni har:
- störande ljud på kvällar
- spridning av spån och damm
Och förhoppningsvis komma fram till några förhållningsregler/åtgärder han kan göra.
Med tanke på att det är hyresbostad kan han ju rimligen inte ha något större behov av renovering som skulle motivera att man kör med maskiner i den utsträckningen.
Om det inte löser sig med grannen och ni ska gå vidare till hyresvärden, dokumentera genom att skriva upp tider, kanske ta en video med mobilen med oväsen och hur det yr in spån.
Även hyresrätter har väl renoveringsbehov, och då vi inte vet förutsättningarna för grannens hyra av radhuset är det väl dumt att förutsätta något om detta.
Av nyfikenhet, vad för regelverk som tar upp detta och hur är reglerna formulerade? Att det skiljer på lokaler för bostad och näringsverksamhet är jag med på. Är det lika otillåtet för, låt oss säga en ekonom, att jobba hemifrån hela sin arbetstid som för en hantverkare? Att en lärare sitter på hemmakontoret och rättar tentor en kväll då och då lär ju ingen anmärka på eftersom det inte stör, men är det inte heller tillåtet om man ska vara paragrafryttare?C cpalm skrev:
I grund och botten är det hyreslagen 23 §: "Bostadshyresgästen får inte använda lägenheten för något annat ändamål än det avsedda. Hyresvärden får dock inte åberopa avvikelser som är utan betydelse för honom.".tveksamt skrev:
Så vad som är okej hänger på om det är av betydelse för hyresvärden eller inte. Vanligt enskilt skrivbordsarbete lär inte vara något problem. Stör det övriga hyresgäster är det annorlunda.
Känns rimligt som grundprincip att börja med att fråga om han renoverar och hur det går, sedan om det visar sig vara arbete han håller på med påpeka att det nog inte är rimligt att hålla på med det på kvällar och helger i ett bostadsområde när det inte är bara tillfälligt.
Fast då får man ju räkna med osämja om han inte vill ändra på det och du ändå vill gå vidare. Så om det redan är lite frostigt skulle jag nog gå direkt på hyresvärden med samma fråga, så får värden ta tag i det.
Fast då får man ju räkna med osämja om han inte vill ändra på det och du ändå vill gå vidare. Så om det redan är lite frostigt skulle jag nog gå direkt på hyresvärden med samma fråga, så får värden ta tag i det.
Många har dessutom suttit hemma och arbetat i flera månader nu. Man får arbeta i sin bostad så länge det inte påverkar någon annan. Man får dock rimligen inte t ex ha anställda som kommer dit. Inte heller orsaka olägenheter för andra hyresgäster eller hyresvärden. Enstaka besök kan väl vara acceptabelt, däremot kanske inte om det står folk i kö i trappan eller springer folk var 5e minut. Eller t ex sätta upp en serverfarm som påverkar el och nätverktillgång till andra lägenheter för att ta ett lite extremt exempel. Att använda högljudda maskiner bör även falla in här om det är i stor omfattning och inte relaterat till boendet.
Tack för alla svar, har pratat med grannen. Ville bara ha lite info först om det blivit dispyt. Han har sågat i princip varje kväll i 6-8 veckor så det blir lite långdraget. Ville inte ”klaga” i början då jag tänkte att det det byggdes altan eller något till garaget etc och det måste man få göra självklart. Men är det till sitt arbete kan jag tycka att man får sköta det hos kund. Vi själva tänker att man ska störa sina grannar så lite det går och lever efter det.
det var mestadels arbetsrelaterat och han skulle försöka hitta en lokal framöver och skulle under tiden flytta sig lite så att vi blir mindre lidande, motvilligt men vi får se. Tack igen för alla svar
/Uffe
det var mestadels arbetsrelaterat och han skulle försöka hitta en lokal framöver och skulle under tiden flytta sig lite så att vi blir mindre lidande, motvilligt men vi får se. Tack igen för alla svar
/Uffe
Fantastiskt exempel hur det kan gå när man inte är sådär typiskt svensk och bara knyter näven i fickan utan istället är karl för sin kilt och tar upp det till diskussion: hur kan vi möta varandras behov.Ulfie81 skrev:
Tack för alla svar, har pratat med grannen. Ville bara ha lite info först om det blivit dispyt. Han har sågat i princip varje kväll i 6-8 veckor så det blir lite långdraget. Ville inte ”klaga” i början då jag tänkte att det det byggdes altan eller något till garaget etc och det måste man få göra självklart. Men är det till sitt arbete kan jag tycka att man får sköta det hos kund. Vi själva tänker att man ska störa sina grannar så lite det går och lever efter det.
/Uffe
Det värsta är att det hjälper inte alltid. Finns gott om folk som skiter fullständigt i sina grannar och bara ska ha det på sitt sätt. Har varit med om det själv. TS har otrolig tur om det inte behöver gå längre än så här. Vi fick blanda in polis till slutD Daaaaaniel skrev:
Lär ju sällan bli värre av att prata med grannendanniee skrev: