Tror ni in det kommer att se dumt ut med en limning? Att det blir en schitzofren blandning av en rustik planka med vankant och en limträskiva?

Risken finns väl men kan du hitta bitar som matchar hyfsat så borde det också kunna bli riktigt bra. Jag vet inte hur det går till när virket sorteras men med lite tur så kanske två intilliggande plankor faktiskt har suttit ihop i trädet också, eller åtminstonde kommer från samma stock. Sedan har ju ytbehandlingen också stor betydelse, du ska kanske inte direkt välja något som framhäver olikheterna.

M Matte_Nörden skrev:
Tror ni in det kommer att se dumt ut med en limning? Att det blir en schitzofren blandning av en rustik planka med vankant och en limträskiva?
Jag tror inte det kommer se knas ut, iaf inte om du lyckas hitta hyfsade bitar*. Jag hade nog försökt göra limningen av ganska breda plank.

Kolla här ex, i princip alla dessa bord är gjorda med limmad skiva och vankanten kvar på yttersta planken. http://lorimerstudios.com/table-portfolio/live-edge-tables/

*edit. Om man kollar hur en typisk okantad planka ser ut, som i denna bilden https://www.byggahus.se/forum/attachments/3-jpg.241735/ Mitten brukar i princip vara obrukbar (här är den sprucken vilket den ofta är) och lite mer wild and crazy mönstrad ådring. Håller du dig (sett utifrån och in) fram till och med det som är markerat "ben" i bilden kommer du sannolikt kunna matcha det väldigt bra, och får en stabil skiva med mestadels stående eller diagonala årsringar. Nackdelen är att den bli aningen dödare i uttrycket eftersom du inte får med den plansågade delen (årsringar parallellt med ytan). Ju närmre centrum av stocken du kan hitta okantad planka desto bättre map användbar bredd.

Redigerat:
Tack så mycket för era synpunkter så här långt. Jag har kontaktat ett par sågverk, får se vad det ger. Under tiden funderar jag vidare.
Jag kom på att jag har ett litet virkesförråd på garagevinden. Så jag hämtade lite för att träna på min hyvelteknik.
Den övre plankan är jag ganska säker på att det är Björk. Men vad är den andra, den som ligger underst. Den får en vad jag tycker fantastisk lyster när den hyvlas. Skulle gärna vilja ha tag på mer men har ingen aning om vad det kan vara för trädslag. Någon som kan göra en kvalificerad gissning?
Två olika träplankor staplade, det övre i björk, det undre med lyster efter hyvling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlade träplankor med synlig ådring, den översta är björk och undre okänt träslag.
Skapa konto
Två hyvlade träplankor av olika träslag på en arbetsbänk, den övre verkar vara björk.
Skapa konto

M Matte_Nörden skrev:
Tack så mycket för era synpunkter så här långt. Jag har kontaktat ett par sågverk, får se vad det ger. Under tiden funderar jag vidare.
Jag kom på att jag har ett litet virkesförråd på garagevinden. Så jag hämtade lite för att träna på min hyvelteknik.
Den övre plankan är jag ganska säker på att det är Björk. Men vad är den andra, den som ligger underst. Den får en vad jag tycker fantastisk lyster när den hyvlas. Skulle gärna vilja ha tag på mer men har ingen aning om vad det kan vara för trädslag. Någon som kan göra en kvalificerad gissning?
[bild] [bild] [bild]
Ganska säker på att det också är Björk.

Jag tror också på björk

Ok... de är väldigt olika. Vad är det som gör att denna bit har så speciell karaktär? Jag tror jag har ner Björk liggande, vad är det för typ av bitar jag ska leta efter?

S
Flambjörk.

S sinuslinus skrev:
Flambjörk.
En snabb googling på flambjörk var allt som behövdes. Då kanske jag ska vara lite sparsam med den biten och använda den till detaljer och inlägg. Slöseri att använda den i full tjocklek, 70mm? Det kan ju bli ganska många knivskaft om jag skulle känna för det.

Jag satt och provade mig fram lite i Fusion. Någonting sådant tänker jag mig konstruktionen. Vad tror ni om proportionerna? Jag tänkte ha någon form av avdelare, samt troligen en låda överst, är dock lite osäker på hur detta ska konstrueras.
Benen är 50*30mm, övrigt ramvirke 50*24. Sidopanelerna och toppskivan tänkte jag ek, ramen i björk, botten och bakstycke i björkplywood.
Finns det några riktlinjer man ska följa när det gäller storlekar på tappar, hur djupt bottenskivan ska vara infräst i ramen och liknande?
Det kommer att bli mitt första riktiga möbelprojekt av massivträ så jag har ganska dålig koll på sådant.

Lite kvick feedback. Jag hade kört på tappar med klack där klacken fyller utrymmet som frästs för panelerna, se här
https://images.woodmagazine.mdpcdn..../migrated//wood/images/2009/12/DA-00027-5.jpg

Främre tapphålet ser ut att sitta väldigt långt ut, offseta det på frontdelen eller låt tapparna mötas i 45 grader inne i benet så de kan sitta mer centrerat. https://i.stack.imgur.com/4bjeP.jpg

Standard storlek på tapp är väl 1/3 av ämnet, nu är ju dina ben inte kvadratiska men 10-12mm tapp funkar väl på ett ungefär.

Jag hade nog räknat med att panelerna kan röra sig ca 1%, bygger du nu och de är vältorkade kommer de växa till sommaren. Du kan sätta en limdutt centralt på varje sidopanel, sen får de flyta fritt. Jag hade nog gjort spåren ca 10 djupa. Hur tjock är bottenskivan? Ju tjockare desto grundare spår funkar väl då skivan inte riskerar att böja så den ramlar ur spåren. 8-10mm djupa kanske..

Vad gäller avdelare för lådan och även konstruktionen i övrigt hade jag signat upp för free trial medlemskap i fine woodworking och laddat ner ex denna (finns fler, sök på frame and panel cabinet) byggbeskrivning http://www.finewoodworking.com/2001/12/01/an-everyday-cabinet

Denna videoserie går igenom ett liknande bygge (kräver medlemsskap) http://www.finewoodworking.com/videoworkshop/2012/08/frame-and-panel-cabinet

Ola C Ola C skrev:
Lite kvick feedback. Jag hade kört på tappar med klack där klacken fyller utrymmet som frästs för panelerna, se här
[länk]

Främre tapphålet ser ut att sitta väldigt långt ut, offseta det på frontdelen eller låt tapparna mötas i 45 grader inne i benet så de kan sitta mer centrerat. [länk]

Standard storlek på tapp är väl 1/3 av ämnet, nu är ju dina ben inte kvadratiska men 10-12mm tapp funkar väl på ett ungefär.

Jag hade nog räknat med att panelerna kan röra sig ca 1%, bygger du nu och de är vältorkade kommer de växa till sommaren. Du kan sätta en limdutt centralt på varje sidopanel, sen får de flyta fritt. Jag hade nog gjort spåren ca 10 djupa. Hur tjock är bottenskivan? Ju tjockare desto grundare spår funkar väl då skivan inte riskerar att böja så den ramlar ur spåren. 8-10mm djupa kanske..

Vad gäller avdelare för lådan och även konstruktionen i övrigt hade jag signat upp för free trial medlemskap i fine woodworking och laddat ner ex denna (finns fler, sök på frame and panel cabinet) byggbeskrivning [länk]

Denna videoserie går igenom ett liknande bygge (kräver medlemsskap) [länk]
Tack för feedback, precis vad jag behöver.
Jag tänkte bara fräsa spår för panelerna mellan tapphålen, finns det någon fördel att fräsa hela vägen och sätta en klack? Eller det är helt enkelt så man gör bara?
Jag ska titta vidare på länkarna ikväll.

Tapphålet mår bra av en klack, tapphål så nära ändträ spricker lätt, klacken förebygger detta aningen genom att den gör ett urtag i tapphålet där knäckrisken är störst.

Har nu hittat ett ämne till min planerade topp.
Grovkapad träplanka, 600x1400mm, med 8% fukt som ligger på ett verkstads golv.
Skapa konto

50*600mm grovkapad till 1400 i längd. 8% fukthalt. Återstår att se när jag riktat den om jag använder den som hel bit, eller om jag klyver och limmar för att bli av med defekter. ”Järseke såg” hjälpte mig med denna. Kan rekommendera dessa om ni är på jakt efter virke. Ligger utmed 21:an mellan Hässleholm och Kristianstad.

Tror ni förresten det blir bäst med Ask eller Björk som ram i kombination med Ekskiva och ekpaneler?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.