1 495 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Använda mutterknackare på diskbänkskran??
Hej,
Jag har en diskbänkskran av äldre typ - ett kall- och varmvattenvred alltså med gemensam pip där vreden sitter ca 2 dm isär. Det har börjat läcka upp genom varmvattenvredets topp oavsett om jag vrider på varm- eller kallvatten och rinner således ut på bänken. Jag hade samma problem med en likadan kran i den nedre lägenheten och kunde där byta packningen smidigt och lättsamt och tänkte att det skulle gå lika bra i den andra men tji fick jag. Jag lyckas inte få loss kranöverdelen med handkraft.
Nu är min fråga: Kan jag använda en mutterknackare för att försöka skruva loss överdelen eller är det risk att jag förstör hela konstruktionen som t.ex att det spricker? Tänker mig kanske att det är inte så starkt och kraftigt gods i den.
Om nu inte mutterknackare inte är att rekommendera - finns det nåt annat trick som skulle kunna underlätta?
Med vänlig hälsning
Kalle
Jag har en diskbänkskran av äldre typ - ett kall- och varmvattenvred alltså med gemensam pip där vreden sitter ca 2 dm isär. Det har börjat läcka upp genom varmvattenvredets topp oavsett om jag vrider på varm- eller kallvatten och rinner således ut på bänken. Jag hade samma problem med en likadan kran i den nedre lägenheten och kunde där byta packningen smidigt och lättsamt och tänkte att det skulle gå lika bra i den andra men tji fick jag. Jag lyckas inte få loss kranöverdelen med handkraft.
Nu är min fråga: Kan jag använda en mutterknackare för att försöka skruva loss överdelen eller är det risk att jag förstör hela konstruktionen som t.ex att det spricker? Tänker mig kanske att det är inte så starkt och kraftigt gods i den.
Om nu inte mutterknackare inte är att rekommendera - finns det nåt annat trick som skulle kunna underlätta?
Med vänlig hälsning
Kalle
Tolkar det där som vara en "Baaaaaaaaaad idea" med andra ord
. Ingen bättre idé än mitt förslag att erbjuda då?
Stäng vattnet, öppna kranen helt, går den inte att lossa med skiftnyckel så värm muttern med varmluftspistolen eller frugans butanbrännare till maräng och gratänger.
När den är uppe i 100˚ så är det lätt att lossa muttern.
När den är uppe i 100˚ så är det lätt att lossa muttern.
Det har inte gått något bra att komma åt med nån någorlunda stor skiftnyckel så jag provade med hylsa och spärrskaft och tog i för kung å fosterland men samtidigt är man ju rädd att det ska tvärsläppa och man knycker sönder nåt.
Så värme går att använda på såna grejor också - jag trodde kanske det inte var att rekommendera med tanke på gummipackningarna inuti. Då borde jag ju kunna använda induktionsvärmare likaväl då en sån funkar på mässing.
Med vänlig hälsning
Kalle
Så värme går att använda på såna grejor också - jag trodde kanske det inte var att rekommendera med tanke på gummipackningarna inuti. Då borde jag ju kunna använda induktionsvärmare likaväl då en sån funkar på mässing.
Med vänlig hälsning
Kalle
Om du inte har långa spärrhantag eller
ledhandtag för hylsor kan du förlänga
de kortare du har med galvade rör eller
liknande av lämplig dimension.
Jag gängar en del 2 tum galvade rör för
hand utvändigt (ca 60 mm diameter) med
Rems EVA spärrhandtag ca 60 cm långt
som är alldeles för kort för de typ 1000Nm
som behövs så jag förlänger spärrhandta-
get med ett 2 meter 1 1/4 tum (tror jag det
är) galvat rör - fungerar jättebra ... . Hur
många Nm som helst ... .
Man kan väl möjligen pröva "ättikmarinera"
grejorna - sitter det hårt kan man väl tänka
sig det är något "skit" som håller ihop det
och skit från vatten biter ättika normalt på.
MVH
ledhandtag för hylsor kan du förlänga
de kortare du har med galvade rör eller
liknande av lämplig dimension.
Jag gängar en del 2 tum galvade rör för
hand utvändigt (ca 60 mm diameter) med
Rems EVA spärrhandtag ca 60 cm långt
som är alldeles för kort för de typ 1000Nm
som behövs så jag förlänger spärrhandta-
get med ett 2 meter 1 1/4 tum (tror jag det
är) galvat rör - fungerar jättebra ... . Hur
många Nm som helst ... .
Man kan väl möjligen pröva "ättikmarinera"
grejorna - sitter det hårt kan man väl tänka
sig det är något "skit" som håller ihop det
och skit från vatten biter ättika normalt på.
MVH
Redigerat:
Tack för alla svar! Jag har nu fått loss den och bytt innanmätet i packningsväg. Tog spärrskaftet och bände med en stång mot själva armaturen mot skaftet. Slapp då knyck och annat som jag var rädd skulle skulle kunna orsaka skada.
Mvh
Kalle
Mvh
Kalle
Klicka här för att svara