Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Larsson r : De som jag känner som har gått omkull inom byggsektorn så har det inte härrört till låga priser utan att kunder gått i konkurs eller dylikt och inte gjort rätt för sig. Priserna kan utan vidare att falla för hantverkstjänster i Sverige. Jag tror inte att sektorn kommer att höja sin kvalitet oavsett om de höjer priserna eller stänger marknaden för utländsk konkurrens. Konkurrens har i alla tider lett till bättre priser och produkter. Det vitaliserar en ekonomi. Konkurrensen är benhård för hela näringlisvet i övrigt. Inom bygg finns det ju, med tanke på andra trådar, klart en möjlighet för ökad konkurrens och därmed lägre priser.

Lite beräkningar för kostnader för en anställd
Enkel räkning på lönekostnader:
Bakgrund, jobbar heltid inkl 5 veckors semester=2000h/år
Arbetsbart=2000-200h=1800h/år
Faktueringsbart högt räknat 90% av arbetsbart =90%*1800=1620h/år
Lön före skatt 25000:-/månad
Bolagsform enskild firma.
Sociala avgifter 31,42%
Semesterersättning:12%

Detta ger en timkostnad på ca274:- Detta krävs i intäkt bara för att täcka den anställdes lön.
Lägre än detta så får företaget inte ens täckning för den enskildes lön.
Då finns det inget för försäkringar, pension etc.

Några kostnader som måste täckas(per månad) finns mer om man går in på detaljer:
Försäkring ca 5% av den anställdes lön 1250:-
Pension ca 1000:-
Telefon: 300:-
Verktyg(elverktyg avskrivna på 3 år): ca 1500:-
Bil: ca 4000:-
Overhead?: ofta 5-10% av lönen: 1500:-
Vinst till ägarna: vanligt vinstkrav är 10%: 2500:-
Totalt:12000:- (144kkr/år)

Detta ger en timkostnad på 363:-/h plus momsRäknar man bort ägarnas vinst så blir timkostnaden 342:-/h plus moms

Dessa timkostnader bör man nog se som det lägsta tänkbara om företaget skall följa alla lagar/avtal
alternativt måste de anställda ha fler fakturerade timmar per år för att ekonomin skall gå ihop.

Alternativet är att sänka timkostnaden och ta ut högre påslag på genomfakturering/matriel.

Detta ska inte ses som en fullständig redovisning av ett företags kostnader för anställd utan bara visa på vilka kostnader som uppkommer med anställd personal. Det tar inte hänsyn till de skatter som bolaget som helhet måste hantera då detta skiljer beroende på tex omsättning/resultat/bokföringsåtgärder.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Vinst?

Kostnadsberäkningen har vi sett tidigare och den tål säkert att upprepas, men det intressanta för just denna tråd är ju det till synes oskyldiga antagandet att 25000kr är månadslönen......varför inte 18000? Om man nu vill konkurrera med pris kanske det är mer rätt.

Ta tex StaffanstorpsPaul. Han (nu gör jag ett antagande, du får bekräfta eller dementera själv) konkurrerar inte med priset utan har flyttat fokus till andra parametrar. Trots det har han fullt upp, behöver inte annonsera i lokaltidningen eller på blocket och kan välja bort jobbiga kunder.

Varför kan Paul men inte övriga byggsverige?

Kan det kanske vara så att han har listat ut att det inte går att konkurrera med importerad arbetskraft på prisbasis och därför levererar något annat (ja faktiskt levererar något annat, inte bara snackar om det). Och vad är det för märkliga saker han levererar?

• Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
Fast frågan är ju också om kostnaden för bil skall läggas på timlönen? Det tas ju ut ganska saftiga priser för bilen per dag.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Fast frågan är ju också om kostnaden för bil skall läggas på timlönen? Det tas ju ut ganska saftiga priser för bilen per dag.
Det läggs inte på LÖNEN. Detta är en kalkyl som visar alla olika kostnadsslag. Lön är ett sådant, bilar är ett annat. Suddgummi ett tredje.

Om vi gör en generell lönesänkning över hela landet ,o ingen är´med i akassan o facket längre ,alla yrkesgrupper inräknat
Då kan vi börja diskutera

P
Det är väl precis som flera påpekar och påpekat i otal trådar redan, att priset är endast en av parametrarna som vissa använder i valet av hantverkare.

Det finns många andra parametrar som inte kostar hantverkaren speciellt mycket men som de kan ta ganska bra betalt för ibland. Exempelvis "ringa tillbaka till kunden när den försökt få tag i en", "ge tydlig prisuppgift", "passa tider", "hålla vad man lovar", "vara trevlig", "försöka sätta sig in i kundens situation", "flagga tydligt och tidigt för problem/förseningar/förändringar", "förmedla kontakter". "anstränga sig lite extra för att lösa kundens problem","ta av sig skorna när det är lämpligt", "hålla ordning och inte skita ner mer än nödvändigt", "respekt för andra".

Ovanstående kräver inte särskilt mycket hantverkarkunskaper, om ens några, men den som systematiskt tänker på dessa (och kanske några till) enkla "regler" har antagligen inga större problem vare sig med att få tag i uppdrag eller att kunna ta betalt. Den har antagligen inte heller några problem att hävda sig mot den utländska konkurrensen.

Sen hör väl till sakens natur att kunderna vill betala så lite som möjligt men få så mycket som möjligt och företagen vill ha så mycket betalt som möjligt men göra så lite som möjligt. Så det är egentligen inte konstigt att hantverkarna försöker förhindra konkurrens så mycket det går och kunderna försöker utnyttja konkurrensen i största möjligaste mån. Att det blir konflikter på ett forum där företagares och kunders intressen lyfts fram i ljuset och blandas är därför inte förvånande.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Kalkylen jag gjorde är bara ett sätt att få ut "rinlig" timkostnad, det jag ville visa är att alla pratar om timpris som en direkt koppling till den lön den enskilde har och att det inte stämmer. Tex om man tar samma parametrar men med en lön på 18000:- istället så sjunker timpriset med bara 60:-/h.
Sen vad avser bil så räknar alla olika. i min branch ligger oftast själva grundkostnaden för bilen i timpriset medan löpande kostnasder för körning tillkommer. Sen är det inte ovanligt med vissa ramavtal att alla kostnader skall ingå i timpriset, även resor, traktamenten etc.

Sen håller jag med det som många skriver att det finns så mycket mer att konkurera med än priset. En bättre produkt/tjänst, bemötande etc är ofta värt en del extra i ersättning till entreprenören.

Bygger för tillfället ut och mitt val på entreprenör styrdes endast till viss del av priset. För min del var det till stor del rekomendationer, besök på arbeten som de hade gjort, samt närhet som styrde valet.

Sen att han var en av få entreprenörer som accepterade ersättningsformen löpande räkning med tak bidrog också.
Detta var en bra lösning för egen del aveende grundläggningen, Då kostnade för den blev runt 40kkr lägre än lämnat takpris. Som det ser ut avseende tät byggnad kommer kostnaden för den fasen inte att komma upp i takpris heller.

larsson r skrev:
Om vi gör en generell lönesänkning över hela landet ,o ingen är´med i akassan o facket längre ,alla yrkesgrupper inräknat
Då kan vi börja diskutera
Hur menar du då? Det låter som att du tänkte dig att vi solidariskt skulle sänka lönerna bara för att din bransch inte kan/vill konkurera med utländsk arbetskraft? Eller hur menade du? Både min och din lön är styrd av marknaden, tillgång och efterfrågan, så enkelt är det.

Paul-Staffanstorp
MathiasS skrev:
Kostnadsberäkningen har vi sett tidigare och den tål säkert att upprepas, men det intressanta för just denna tråd är ju det till synes oskyldiga antagandet att 25000kr är månadslönen......varför inte 18000? Om man nu vill konkurrera med pris kanske det är mer rätt.

Ta tex StaffanstorpsPaul. Han (nu gör jag ett antagande, du får bekräfta eller dementera själv) konkurrerar inte med priset utan har flyttat fokus till andra parametrar. Trots det har han fullt upp, behöver inte annonsera i lokaltidningen eller på blocket och kan välja bort jobbiga kunder.

Varför kan Paul men inte övriga byggsverige?

Kan det kanske vara så att han har listat ut att det inte går att konkurrera med importerad arbetskraft på prisbasis och därför levererar något annat (ja faktiskt levererar något annat, inte bara snackar om det). Och vad är det för märkliga saker han levererar?
Huvudet på spiken Mathias... ;)

Det löjliga är att det är såååååå enkelt... :P

1. Passa tider
2. Höra av sig om man lovat det
3. Kommunicera bra
4. Ordning & reda
5. Lägg 10min på städning och undanplockning innan hemgång
6. Respektera kunden & deras hem
7. Ge kunden den tid som behövs för att förstå saker
8. Logistik & planering måste få ta tid om ett projekt ska fungera
9. Duktiga samarbetspartners man kan lita på (el,vvs,måleri etc.)
10. Tydliga men ändå enkla lättförståeliga offerter med klara prisuppgifter

m.m m.m

:) :) :)

• Gilla
te95mne och 9 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:

1. Passa tider
3. Kommunicera bra
4. Ordning & reda

m.m m.m

Inte tusan är det enkelt, jag har då aldrig mött en hantverkare som lever upp till detta:mad:

Om vi fortsätter OnTopic så är min erfarenhet av svenska hantverkare:

3. Kommunicera bra
4. Ordning & reda

Medans min erfarenhet av utländska hantverkare är:

1. Passa tider

4. Ordning & reda

11. Bra pris.

hmm, om dom slog ihop sig så kanske dom skulle komma upp i Paulnivå :p

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Inte tusan är det enkelt, jag har då aldrig mött en hantverkare som lever upp till detta:mad:
Trist, men så har vi ju aldrig träffats IRL heller... ;) :P

Paul-Staffanstorp skrev:

1. Passa tider
3. Kommunicera bra
4. Ordning & reda

m.m m.m

Just det, receptet är fruktansvärt enkelt och i ärlighetens namn är det inte skitsvårt att utföra heller. I tillägg till det är det också rätt enkelt att vara expert på svenska branschstandarder, Säker vatten osv. Och om man nu har kommit till denna insikt så är inte steget så långt till att också inse att detta är en oerhörd konkurrensfördel gentemot säsonghantverkare som "tar jobben". Om byggsverige som kollektiv agerade på detta vis skulle den marknadsandel som utländsk arbetskraft nappade åt sig vara så liten att man inte behöver diskutera deras vara eller icke vara på nätforum.

Det kommer alltid finnas en grupp konsumenter som väljer billigaste alternativet men vem vill konkurrera om dessa? Den intressanta gruppen är de som idag väljer det billigaste "pga att de dyrare alternativen inte heller är bra"......

Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P
Ja, som sagt, men det tål att upprepas
bra-byggare skrev:
Det finns många andra parametrar som inte kostar hantverkaren speciellt mycket men som de kan ta ganska bra betalt för ibland. Exempelvis "ringa tillbaka till kunden när den försökt få tag i en", "ge tydlig prisuppgift", "passa tider", "hålla vad man lovar", "vara trevlig", "försöka sätta sig in i kundens situation", "flagga tydligt och tidigt för problem/förseningar/förändringar", "förmedla kontakter". "anstränga sig lite extra för att lösa kundens problem","ta av sig skorna när det är lämpligt", "hålla ordning och inte skita ner mer än nödvändigt", "respekt för andra".

Ovanstående kräver inte särskilt mycket hantverkarkunskaper, om ens några, men den som systematiskt tänker på dessa (och kanske några till) enkla "regler" har antagligen inga större problem vare sig med att få tag i uppdrag eller att kunna ta betalt. Den har antagligen inte heller några problem att hävda sig mot den utländska konkurrensen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.