Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Var har ni fått det från att skatten skulle vara lägre i POLEN? Jag trodde att det var ungefär samma upp till brytpunkten.

Menar du på fullt allvar att ingångslönen för en vvstekniker är 29900 / månad???
I ett yrke som inte ens kräver högskoleutbildning??? Då förstår jag att sjuksköterskorna är sura som inte ens får 24000 efter tre års högskolestudier.

Vill man jämföra skattekostnader på lite olika sätt mellan länder så kan man pilla lite på denna site.
Det man ska vara medveten om är att det ser ut som om sjukvårdskostnaderna behandlas lite olika i olika länder.
För oss Svenskar så är det en del i skatten medans i många länder är det en separat försäkring som klassas som om att den ligger utanför skattebördan.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Jamfor-skatter-mellan-lander/

Jugend skrev:
Men som sagt hur ser svenska byggnadslöner ut indexerat mot övriga samhället. Det tycker jag är intressant om man skull utvärdera varför svenska byggnadsjobbare nu får konkurrens från öst.

I UK är ingångslönerna för en snickare mellan 13000-16000 pund per år. För rörkrökare 16,5-21000 per år. En elektriker 17-20 000 tex.

Källa: [länk]

Tror det är där du hittar varför den svenska marknaden är intressant Morten. Vi blir så att säga ganska blåsta som konsumenter av facket jämfört med vissa andra i-länder. Hade unga arbetat på lägre löner så hade få valt en rumän istället för en ung utbildad svensk. Det tror jag iaf.
Och i Sverige har vi en ingångslön på 13063 :- i månaden för en gymnasieutbildad (3 år) snickare. En outbildad (traditionell lärling) går in på 10213:- i månaden.

Man kan väl inte anklaga dom unga för att det är våldsamt hög ingångslön. Men det är klart att ska ungdomarna konkurrera med rumäner som har en lön på 35 pix så förstår jag att huvudena hänger på dom som vill hålla på med hantverk.

I UK har dom till skillnad mot oss lagstadgad eller möjlighet för staten att allmängiltigförklara kollektivavtal så det kan garanteras en minimilön.

Mikael_L
Morten Alper skrev:
Och i Sverige har vi en ingångslön på 13063 :- i månaden för en gymnasieutbildad (3 år) snickare. En outbildad (traditionell lärling) går in på 10213:- i månaden.
Oh shit, det blir ju 53:- resp 41.50 i timmen.

Och här har du gått omkring och orerat om lönedumpning från rumänerna ... :|

Men vad dumt att bli snickare då, bättre att bli rörmokare och ha 3-4 ggr så hög lön.

Mikael_L skrev:

Men vad dumt att bli snickare då, bättre att bli rörmokare och ha 3-4 ggr så hög lön.
Öh? Man jobbar väl inte 30, 7 dar i månaden.

10213 blir va 58 spänn i timmen (22 arbetsdar 8 timmar per dag)

Mikael_L
Jag drog 33% inkomstskatt. Torde vara en ganska genomsnittlig kommunalskatt.

Mikael_L skrev:

Ja, det här är verkligheten och fortfarande har dom "advokatlöner" jämfört med rumänerna.

75:- respektive 58:50:- i timmen handlar det om. Typ.

Redigerat:
Men konsumentpriserna ligger ju inte alls anpassade för dessa löner. Vad beror det på?

Mikael_L skrev:

Det ett är inte ingångslönen, utan när du fullgjort din utbildning och avlagt ett gesällbrev, du börjar ju som lärling o då är det inte så fett. När jag började så menade facket att jag skulle ha strax över 36kr i timmen som lärling.

Du ska ju inte tro att snickarna har den lönen när dom avlagt sin lärlingsutbildning och gjort yrkesprovet. Många snickare i stan där jag bor som tjänar mer än jag som vvs'are

Mikael_L skrev:
Är väl ännu bättre att starta IKEA och bli miljardär.......

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jugend skrev:
Men konsumentpriserna ligger ju inte alls anpassade för dessa löner. Vad beror det på?
På vilket sätt ligger inte den anställda arbetarens lön anpassad till konsumentens pris?

Morten Alper skrev:
På vilket sätt ligger inte den anställda arbetarens lön anpassad till konsumentens pris?
Jag kan gissa att Jugend menar att konsumenterna betalar ett betydligt högre pris när de köper in hantverkare än som motiveras av den låga lönekostnaden. Så antingen är det någon mellanhand som tjänar duktigt med pengar eller så är den enkla förklaringen att i praktiken inga konsumenter anlitar hantverkare med den timersättning som tas upp som skräckexempel i den här tråden.

Redigerat:
mr_bygg skrev:
Jag kan gissa att Jugend menar att konsumenterna betalar ett betydligt högre pris när de köper in hantverkare än som motiveras av den låga lönekostnaden. Så antingen är det någon mellanhand som tjänar duktigt med pengar eller så är den enkla förklaringen att i praktiken inga konsumenter anlitar hantverkare med den timersättning som tas upp som skräckexempel i den här tråden.
Ja, att du gissar är ju uppenbart.

Den stora mellanhanden är ju staten/ skatten som gör att det finns medel till vårt samhälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.