Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pappskallen skrev:
Tja nu är du ju inte ensam, vissa går nog över lik bara för att få fasaden ommålad. Å dom har det ju ändå bättre än hemma.... Ska vi kanske locka arbetstagare från ungdomskåren, A-lagrna på torget, Fattiga invandrare.... -VEM TAR 75 KR I TIMMAN??....
Ensam om vad? Var får du ihop att jag skrivit eller tycker något av det du skriver?:eek:

pappskallen skrev:
Vänd på det, vad tycker DU är ok som timpeng för att det ska kallas schysst konkurrens och ett system som skulle fungera.
I min värld är det Byggnads minimum på 130nånting..... Vad är din?
Jag kan inte säga en specifik timlön utan snarare är det så att om vi har en öppen arbetsmarknad så får vi nog acceptera att det kommer utländsk arbetskraft som är beredd att jobba för betydligt mindre än vad vi tycker är Ok. Men som jag sagt tidigare så är det oacceptabelt när människor utnyttjas.

Jag jobbar dagligen (och konkurrerar om du vill se det så) med kollegor från Indien som på distans kostar en bråkdel av vad jag gör och även när de är på plats och jobbar i Sverige så är de mycket billigare än en svensk kollega.

Jag kan inte säga att jag har något problem med det. Självklart gynnar det inte oss svenskar att vi får konkurrens av billigare utländsk arbetskraft, men jag kan inte se att det går att förhindra. Istället så får man se till att anpassa sig och försöka konkurrera med annat än bara priset.

mr_bygg skrev:
Ensam om vad? Var får du ihop att jag skrivit eller tycker något av det du skriver?:eek:.
Nä, fel av mig.

mr_bygg skrev:
Jag kan inte säga en specifik timlön utan snarare är det så att om vi har en öppen arbetsmarknad så får vi nog acceptera att det kommer utländsk arbetskraft som är beredd att jobba för betydligt mindre än vad vi tycker är Ok. Men som jag sagt tidigare så är det oacceptabelt när människor utnyttjas..
Ok, då tolkar jag det så som att så länge inte någon är utnyttjad så är det ok...
Men.... är vi inte alla det på något sätt..... alla sliter vi väl vid bruket, för att vi måste....eller??
Lönen är ju bara en pusselbit.

Jag ser det såhär: Klart vi kan göra något åt lönedumpning. Vi kan införa minimilöner tex. Dock tycker jag det är synd då den "Svenska modellen" hyllas världen över, och är (enl mig i alla fall) en BRA modell.
Och jag tycker det vore synd om vi fick 35:- arbetare (utnyttjade eller inte) på Ica, i vården, i skolan, osv.osv.

Men min naturliga följdfråga blir ju: När är en arbetstagare "utnyttjad" ??
Samt är det ok med 35 spänn om nu personen inte blir "utnyttjad" (skulle ju rent teoretiskt kunna vara en ungdom/vitryss/alkis/långtidsarbetslös som har det ännu sämre i utgångsläget)

mr_bygg skrev:
Jag jobbar dagligen (och konkurrerar om du vill se det så) med kollegor från Indien som på distans kostar en bråkdel av vad jag gör och även när de är på plats och jobbar i Sverige så är de mycket billigare än en svensk kollega.

Jag kan inte säga att jag har något problem med det. Självklart gynnar det inte oss svenskar att vi får konkurrens av billigare utländsk arbetskraft, men jag kan inte se att det går att förhindra. Istället så får man se till att anpassa sig och försöka konkurrera med annat än bara priset.
Jag har inte (inom mitt segment inom bygg) något problem med detta då jag inte konkurrerar på den typ av jobb, jag har redan från början svenska kollegor som är billigare. Dock tror jag på en rättvis arbetsmarknad där man kan konkurrera med schyssta medel såsom kunnande/kompetens, effektivisering osv.
Men med 35:- kan ingen konkurrera givetvis.....

Redigerat:
pappskallen skrev:
Jag skulle fortfarande vilja ha svar från alla dom som tycker det är OK att lönedumpa om det är ok/schysst att betala 35-/h i lön??
Samt av mariatherese varför förtroendet är nollkommanix för byggnads. För jag utgår från att du inte arbetat inom byggnads alt varit verksam inom förbundet (men rätta mig gärna om jag har fel!)

Men visst det var ju annars rätt läge att ifrågasätta källkritik och annat när kanske inte åsikterna passade riktigt...
Du är rolig, pappskallen! Vad tjänar en tekoindustriarbetare i kina? En byggjobbare i Indien? En varvsarbetsre i bangladesch? -Ledtråd: en bråkdel av 35 kr/h.

Jag konkurrerar mot kina, Indien Bangladesh osv. GLOBAL konkurrens, men Svenska sk "hantverkare" är så jävla trötta att dom börjar gnälla redan när välbetalda polacker börjar utnyttja den monumentala slapphet som vuxit fram här i Svedala senaste 20 åren...just say'n...

Efter lite sökande pä internet och lite räknande i EXCEL har jag fatt fram att lönekostnaden i Polen är ca. 28 % av lönekostnaden i Sverige för en byggnadsarbetare (info fran 2010 och inkluderar sociala avgifter och avtalspension). Om vi förenklar till 25 % och antar att kostnaderna för en polsk byggnadsfirma domineras av lönekostnader, da kan denna byggnadsfirma offerera sina tjänster till 1/4 av det normala svenska priset.

Och detta är definitivt inget utnyttjande av arbetskraften utan han far da en genomsnittlig polsk lön för en byggnadsarbetare.

Obs. detta är nagot förenklat eftersom kostnader har utelämnats, men tendensen är riktig.
(stavfelen kommer tyvärr frän min keyboard-inställning)

hevi skrev:
Du är rolig, pappskallen! Vad tjänar en tekoindustriarbetare i kina? En byggjobbare i Indien? En varvsarbetsre i bangladesch? -Ledtråd: en bråkdel av 35 kr/h.

Jag konkurrerar mot kina, Indien Bangladesh osv. GLOBAL konkurrens, men Svenska sk "hantverkare" är så jävla trötta att dom börjar gnälla redan när välbetalda polacker börjar utnyttja den monumentala slapphet som vuxit fram här i Svedala senaste 20 åren...just say'n...
Allvarligt talat så skiter jag i vad en kines/vitryss/polack tjänar på sin hemmamarknad.....
Vi snackar I SVERIGE, på våra sjukhus, i våra icabutiker på våra byggarbetsplatser.....

femitolv skrev:
Efter lite sökande pä internet och lite räknande i EXCEL har jag fatt fram att lönekostnaden i Polen är ca. 28 % av lönekostnaden i Sverige för en byggnadsarbetare (info fran 2010 och inkluderar sociala avgifter och avtalspension). Om vi förenklar till 25 % och antar att kostnaderna för en polsk byggnadsfirma domineras av lönekostnader, da kan denna byggnadsfirma offerera sina tjänster till 1/4 av det normala svenska priset.

Och detta är definitivt inget utnyttjande av arbetskraften utan han far da en genomsnittlig polsk lön för en byggnadsarbetare.

Obs. detta är något förenklat eftersom kostnader har utelämnats, men tendensen är riktig.
(stavfelen kommer tyvärr frän min keyboard-inställning)
Ok. så varför inte ta in en kines eller tiggare från Bulgarien......
Nä det där argumentet att dom har bättre/lika bra lön som hemma går tyvärr bort i min värld.
Förklara gärna för mig varför dom ska ha sämre betalt än oss andra när dom jobbar här.

men som avslutning: ska jag tolka era (Hevi och Femitolv) inlägg som att det är schysst och OK att konkurrera med 35:-/h??
Ett ja eller nej hade varit önskvärt. och visa gärna lite ryggrad......(genom att svara på min fråga)

• Gilla
D09
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Allvarligt talat så skiter jag i vad en kines/vitryss/polack tjänar på sin hemmamarknad.....
Vi snackar I SVERIGE, på våra sjukhus, i våra icabutiker på våra byggarbetsplatser.....
Det resonemanget tycker jag blir knepigt särskilt med en internationell arbetsmarknad. Om man nu skiter i om arbetare blir utnyttjade eller tjänar mycket mindre i ett annat land men fortfarande inte har något problem att köpa produkterna här hemma i Sverige som de producerar så då kan man koka ner det till att omtänksamheten om utländska arbetare bara gäller när dom utför sitt arbete i Sverige. Eller kanske till och med i vissa fall att det är så att man egentligen bara är intresserad av att slippa konkurrens på hemmaplan men är helt ointresserad av om arbetare blir utnyttjade oavsett om de arbetar i Sverige eller i något annat land?

Sjysst eller ej, jag har accepterat att vi i fler och fler brancher konkurrerar på en global nivå och att vi måste försöka komma ut som vinnare ur en sådan situation. Då gäller det att (som flera här har påpekat) öka vår säljkraft genom att t.ex.:
1) bättre kundservice / personlig service
2) felfritt, högkvalitatvt arbete
3) hålla / underskrida givna tider
4) söka effektiva lösningar och ständigt ändra / optimera metoder och processer
5) köpa material från utlandet
6) själv utnyttja de låga priserna i utlandet
7) öka den egna standardiseringen
8) förhandla om avtal med leverantörer
9) köp Lada / Dacia som tjänstebil
10 förbättra marketing
11) försök skapa en trogen kundkrets som ständigt återkommer
12) skapa "aktiva fullreferenser" dvs.kunden som är så nöjda att de i bekantskapskretsen berömmer jobber aktivt
13) skapa ett förtroendeingivande system om fel trots allt uppstår (en bra hanterad reklamation = positiv referens)
mm, mm.

Vi har inget val, så sätt igång..........

Redigerat:
pappskallen skrev:
Dock tror jag på en rättvis arbetsmarknad där man kan konkurrera med schyssta medel såsom kunnande/kompetens, effektivisering osv.
Men med 35:- kan ingen konkurrera givetvis.....
Vad är en rättvis arbetsmarknad? Att man inte får konkurrera med pris om man är en utländsk hantverkare? Exemplet med 35 kr/timmen kan vi väl skippa för det är knappast snittet för de som jobbar i Sverige.

Men om vi tar ett exempel att en utländsk hantverkare är effektivare än sina svenska kollegor, har lägre omkostnader och faktiskt samma kompetens så är det då Ok med ett lägre pris? Och tycker du att det ska det finnas en gräns för vad en utländsk hantverkare måste ta ut för att få jobba i Sverige?

• Gilla
isolde
  • Laddar…
Pappskallen. Jag måste säga att det är fruktansvärt svårt att förstå din o Morten Alpers logik.
Normalt sätt så blir ju folk glada om dom kan öka sin lön eller när dom tjänar mer än kompisen/kollegan.

Om vi nu tar Polacken som i extremfallet får 35kr/h o fri bostad så är det mer än vad han får på polska landsbygden om han ens kan få ett jobb. Han blir glad för 35 och överlycklig för en hundring.

Ni som ur hans perspektiv sitter med löjligt höga löner börjar klaga och det är ju helt obegripligt. Visst kunde Polacken säga att han åxå vill tjäna oförskämt mycket men jag tror han skäms för att begära detta.

Så att kalla en polack för att han lönedumpas när han eg får en kraftig lönehöjning är för mig iaf totalt obegripligt.

mr_bygg skrev:
Det resonemanget tycker jag blir knepigt särskilt med en internationell arbetsmarknad. Om man nu skiter i om arbetare blir utnyttjade eller tjänar mycket mindre i ett annat land men fortfarande inte har något problem att köpa produkterna här hemma i Sverige som de producerar så då kan man koka ner det till att omtänksamheten om utländska arbetare bara gäller när dom utför sitt arbete i Sverige. Eller kanske till och med i vissa fall att det är så att man egentligen bara är intresserad av att slippa konkurrens på hemmaplan men är helt ointresserad av om arbetare blir utnyttjade oavsett om de arbetar i Sverige eller i något annat land?
Ja jag anade att jag skulle bli missförstådd här....
Vad jag menade var att utifrån den debatt vi för så är lönenivån för respektive land ointressant inte att jag skiter i löner och villkor för arbetare i betydligt fattigare länder och jag tillhör den skaran (dom allra flesta?) som gladeligen betalat en tia extra för tröjan på HM om det gått till dom anställdas löner.

femitolv skrev:
Sjysst eller ej, jag har accepterat att vi i fler och fler brancher konkurrerar på en global nivå och att vi måste försöka komma ut som vinnare ur en sådan situation.

..
Men frågan kvarstår tycker DU det är schysst och OK att konkurrera med 35:- i lön??
För det måste du ju förstå att det finns ju inte en chans för ett svenskt företag om så arbetarna cyklar till bygget.... Hur mång punkter du än stolpar upp

Och att komma ut som vinnare är väl just att ha ex minimilön.....

Redigerat:
mr_bygg skrev:
Vad är en rättvis arbetsmarknad? Att man inte får konkurrera med pris om man är en utländsk hantverkare? Exemplet med 35 kr/timmen kan vi väl skippa för det är knappast snittet för de som jobbar i Sverige.
Förstår om dom 35:- är besvärande i debatten, men trots allt verklig. Kan ju fråga dom företag som gick bet på jobbet om vi borde skippa det.

mr_bygg skrev:
Men om vi tar ett exempel att en utländsk hantverkare är effektivare än sina svenska kollegor, har lägre omkostnader och faktiskt samma kompetens så är det då Ok med ett lägre pris? Och tycker du att det ska det finnas en gräns för vad en utländsk hantverkare måste ta ut för att få jobba i Sverige?
Det har jag redan svarat på.

Nimajneb skrev:
Pappskallen. Jag måste säga att det är fruktansvärt svårt att förstå din o Morten Alpers logik.
Normalt sätt så blir ju folk glada om dom kan öka sin lön eller när dom tjänar mer än kompisen/kollegan.

Om vi nu tar Polacken som i extremfallet får 35kr/h o fri bostad så är det mer än vad han får på polska landsbygden om han ens kan få ett jobb. Han blir glad för 35 och överlycklig för en hundring.

Ni som ur hans perspektiv sitter med löjligt höga löner börjar klaga och det är ju helt obegripligt. Visst kunde Polacken säga att han åxå vill tjäna oförskämt mycket men jag tror han skäms för att begära detta.

Så att kalla en polack för att han lönedumpas när han eg får en kraftig lönehöjning är för mig iaf totalt obegripligt.
Suck, ja som vanligt så vill du inte förstå när åsikterna inte passar dig.....

Så du menar att tidigare lön/ersättning/situation ska vara grund för lönen, skrämmande åsikt om du frågar mig.
Mao, så kan man betala i stort sett noll och ingenting om bara personen är tillräckligt utslagen? Rumänska tiggare, arbetslösa Polacker etc. Tänk vad billigt du skulle få din fasad målad. -Tragiskt

Och, det är ju givetvis inte gentemot Polacken som vi pratar lönedumpning utan mot ARBETSMARKNADEN.....

Om vi leker med tanken att även arbetsskydd hade legat utanför lagstiftningen, hade det också gått att köpslå med? för dom kanske inte får det sämre här när dom målar gavelspetsen i krokig arm från stege, -stegen har ju stegfot!! det är annat än i Polen det.....Ställning pfft, det får dyra svenska målare lyxa sig med....
Hur långt är vi beredda att montera ner vår arbetsmarknad för ett billigt pris??

Redigerat:
  • Gilla
pettervikman och 1 till
  • Laddar…
Ok, för att sammanfatta den sista delen av denna långa tråd så tycker jag så här:

Vi har en unik och väldigt bra reglerad arbetsmarknad som jag tycker vi ska slå vakt om.

I den ligger bra arbetsskydd, reglerade tider, schyssta löner, semesterregler, traktamenten osv.
Att det kommer hantverkare utifrån som jobbar för löner så låga att ett Svenskt företag inte har en chans tycker jag är fel, oavsett hur mycket bättre personen får det.
Hur man ska reglera detta kan man ju tvista om men minimilöner kan kanske vara en modell.

Till er som tycker det är OK att betala i mina ögon orimligt låga löner (ja ni förstår vad jag menar) tycker ni det ska införas i Sverige också ?? Så vi kan auktionera ut jobben till lägstabud? Detta för att kunna konkurrera med dumpade löner på våra arbetsplatser (och då pratar jag inte bara om bygg utan kanske även dagligvaruhandel, industri, sjukhus, restaurang, hotell, taxi, etc. etc.)
Utveckla gärna era resonemang.....

D09
Jobbar inom industrin om det är daglig konkurrens inom lönsamhet och man letar alltid efter bättre lösningar då man konkurrerar med t ex Asien på deras hemmamarknad och deras löner / vilkor

Tyvärr är det mycket motstånd i egna leden kring förändringar då många vill tjäna mer och jobba mindre

Jag strävar alltid att ta bort dubbelmoment som inte tillför något.

Tycker dock att vi är dåliga på Logistiken här då det är bl a extremt mycket luft i transporterna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.