Hej.
Sökte men hittade inte något om detta.
Jag har ö-drift i mitt hus via reservkraft om jag vill slå till det. Men har tankar kring om man kunde använda teslans batteri som en externkälla istället för dieseldrift.
Likaså om man istället för att investera i fast monterade batterier, kunde använda bilens batteri.
Har någon gjort det? Är det tekniskt möjligt eller är det några år fram i tiden.
Batterier är ju dyra och eftersom det redan står ett stort batteri på garageuppfarten hade det ju varit gött att kunna använda det. Förstått att tibber kan använda bilbatteriet som nätnytta, så känns som det inte vore helt omöjligt?
Någon som har input i detta och vill dela med sig?
Har solceller med för kännedom. Dock inte för ö-drift.

Sök på Vehicle-2-Grid (V2G) så hittar du standarden som varit under utveckling i ett par år men ännu inte (mig veterligen) kommersialiserats. En relaterad standard som nått marknaden i flera bilmodeller är Vehicle-2-Load. Det innebär i princip att bilen erbjuder 220v uttag för vanliga förbrukare. Ganska nischat behov men är väl åtminstone ett steg på vägen.

V2G är vad vi väntar på just nu iaf.

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Panor82
Inte insatt i det med läste om att Wallbox släpper en dubbelriktad laddare vid namn Quasar 2 om man vill läsa mer om det finns säkert andra tillverkare också.

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
S
Laddboxar som klarar V2G är väl snordyra?
Man kan köra V2L med skarvsladd 230 volt 16 A med E-gmp bilar från Kia, Hyundai och Genesis. Några MG också tror jag 10 A.

Bild av en fordonsdisplay som visar batteriladdning på 63%, 1.4 kW användning, ratten synlig, total körsträcka 35859 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elbil laddas, dörren öppen, barnstol och leksaker i baksätet, gul dammsugare framför bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sinuslinus skrev:
Laddboxar som klarar V2G är väl snordyra?
Man kan köra V2L med skarvsladd 230 volt 16 A med E-gmp bilar från Kia, Hyundai och Genesis. Några MG också tror jag 10 A.

[bild]
[bild]
Tänkte nog mer att kunna driva hela huset via elbilen vid behov.
Eller att ladda bilen via solceller dagtid och nyttja batterier kvälls och nattetid.
🙂

Dessvärre finns det väl egentligen inget moget alls idag.

Som tekniktok vill skulle jag vilja ha en Box som sköter allt, billaddning, solceller och batterilagring.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Hej.
Sökte men hittade inte något om detta.
Jag har ö-drift i mitt hus via reservkraft om jag vill slå till det. Men har tankar kring om man kunde använda teslans batteri som en externkälla istället för dieseldrift.
Likaså om man istället för att investera i fast monterade batterier, kunde använda bilens batteri.
Har någon gjort det? Är det tekniskt möjligt eller är det några år fram i tiden.
Batterier är ju dyra och eftersom det redan står ett stort batteri på garageuppfarten hade det ju varit gött att kunna använda det. Förstått att tibber kan använda bilbatteriet som nätnytta, så känns som det inte vore helt omöjligt?
Någon som har input i detta och vill dela med sig?
Har solceller med för kännedom. Dock inte för ö-drift.
Vad ställde ditt elnätsbolag för krav för att du skulle kunna köra ö-drift? # eller 4 polig brytare? Eget jordtag? Vilket mätvärde isåfall? Andra krav?

F fixaochtrixa skrev:
Vad ställde ditt elnätsbolag för krav för att du skulle kunna köra ö-drift? # eller 4 polig brytare? Eget jordtag? Vilket mätvärde isåfall? Andra krav?
Vet inte, men eget jordtag har jag.
Min elektriker löste drt med EON.
Men Eon var ute och besiktigade när det var klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.