Hej.
Sökte men hittade inte något om detta.
Jag har ö-drift i mitt hus via reservkraft om jag vill slå till det. Men har tankar kring om man kunde använda teslans batteri som en externkälla istället för dieseldrift.
Likaså om man istället för att investera i fast monterade batterier, kunde använda bilens batteri.
Har någon gjort det? Är det tekniskt möjligt eller är det några år fram i tiden.
Batterier är ju dyra och eftersom det redan står ett stort batteri på garageuppfarten hade det ju varit gött att kunna använda det. Förstått att tibber kan använda bilbatteriet som nätnytta, så känns som det inte vore helt omöjligt?
Någon som har input i detta och vill dela med sig?
Har solceller med för kännedom. Dock inte för ö-drift.
Jag har ö-drift i mitt hus via reservkraft om jag vill slå till det. Men har tankar kring om man kunde använda teslans batteri som en externkälla istället för dieseldrift.
Likaså om man istället för att investera i fast monterade batterier, kunde använda bilens batteri.
Har någon gjort det? Är det tekniskt möjligt eller är det några år fram i tiden.
Batterier är ju dyra och eftersom det redan står ett stort batteri på garageuppfarten hade det ju varit gött att kunna använda det. Förstått att tibber kan använda bilbatteriet som nätnytta, så känns som det inte vore helt omöjligt?
Sök på Vehicle-2-Grid (V2G) så hittar du standarden som varit under utveckling i ett par år men ännu inte (mig veterligen) kommersialiserats. En relaterad standard som nått marknaden i flera bilmodeller är Vehicle-2-Load. Det innebär i princip att bilen erbjuder 220v uttag för vanliga förbrukare. Ganska nischat behov men är väl åtminstone ett steg på vägen.
V2G är vad vi väntar på just nu iaf.
V2G är vad vi väntar på just nu iaf.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Laddboxar som klarar V2G är väl snordyra?
Man kan köra V2L med skarvsladd 230 volt 16 A med E-gmp bilar från Kia, Hyundai och Genesis. Några MG också tror jag 10 A.
Man kan köra V2L med skarvsladd 230 volt 16 A med E-gmp bilar från Kia, Hyundai och Genesis. Några MG också tror jag 10 A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte nog mer att kunna driva hela huset via elbilen vid behov.S sinuslinus skrev:
Eller att ladda bilen via solceller dagtid och nyttja batterier kvälls och nattetid.
🙂
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Dessvärre finns det väl egentligen inget moget alls idag.
Som tekniktok vill skulle jag vilja ha en Box som sköter allt, billaddning, solceller och batterilagring.
Som tekniktok vill skulle jag vilja ha en Box som sköter allt, billaddning, solceller och batterilagring.
Vad ställde ditt elnätsbolag för krav för att du skulle kunna köra ö-drift? # eller 4 polig brytare? Eget jordtag? Vilket mätvärde isåfall? Andra krav?T Tjoa skrev:Hej.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vet någon om det går att använda Ryobi batterier till Meec.
Verktyg & Maskiner -
Använda gjutsand 0-8 till gräsmattan?
Gräsmatta -
Kan man använda limfog till skåpstommar och luckor?
Möbelsnickeri -
Kan man använda limträbalk utomhus till pergola?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken olja , bets ska man använda till dessa fönster?
Färg, Måla & Tapetsera