jonmo jonmo skrev:
Oklart i vilken del av forumet detta inlägg bör läggas, men jag tänker att alla verktygsheads här är typiska sådana som tänker som jag.

Vi ska flytta i maj, och flyttar ut ur lgh en knapp vecka innan vi flyttar in i huset. Jag har en teori om att skaffa/låna en (10-fots?) container i samband med flytten för att på så sätt slippa (betala för) två av fyra bärmoment. Jag har plats att ställa containern under den vecka vi är utan boende.

Är det någon som har gjort något liknande? Erfarenheter?

Tanken är att behålla containern en kortare tid efter att vi flyttat som byggförråd, men det är oklart om det behövs.
Ett stort minus är kondens som bildas i containern. Har två st hemma för förvaring och vid väderomslag den kalla årstiden regnar det Inne. Beroende på var du bor skulle jag INTE använda container oisolerat för förvaring av dyrgripar.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om du kan lösa det med någon som lämnar och hämtar containern i stan och det finns plats att ställa den på flyttdagen så låter det som en strålande idé.

Sen om ni kan ställa den på nya tomten direkt så slipper ni fler flyttar och kan lasta ur i eget tempo innan den tas bort. Ska ni ha den stående ett tag som förråd under renovering/byggtid så kolla med kommunen och prata med grannarna. Det brukar vara OK utan tillstånd ett tag, typ några månader, men ska den stå länge så behövs nog ett tillstånd...

Att hyra en container är ju inte jättedyrt, det är flytten som brukar kosta. Vi hade en 20-fotscontainer som byggförråd och det kostade några tusen att få den på plats och samma för hämtning, sen var det 5-600 per månad att ha den.
Se till att palla under containern så den står i våg och inte sjunker ner i marken, jag skruvade ihop några block av 45x195 som jag la i varje hörn och vägde in. Sen fick jag lyfta lite och lägga under ett hörn efter "ett tag" :)
Går att ha upp till 20’ under friggebodsreglerna.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Varför inte bara hyra ett stort släp en vecka? Ger väl ungefär samma plats och kan enklare hanteras på gatan och själv flyttas.

Är det så vanligt att privatpersoner kan hyra ett ladtbilssläp?

Flyttade en gång med flyttfirma där den modellen användes. De kom, lastade, ställde av hela containern eller släpet eller vad dom hade, och sen när vi hade fått datum för tillträde ringde jag och bokade in inflyttning av alltihop. Då (för typ tolv år sen) kostade magasineringstiden i det närmaste ingenting för mig. Grejorna var inte skadade alls av att ha stått, så misstänker att de har koll på vad de gör (firma som sysslar med utlandsflyttar och liknande brukar ha koll).

En kompis köpte en begagnad 20 fots container i förbindelse med en infekterad skillsmässa. Han skulle behålla huset medans hon skulle ha det mesta av möblerna. Hon flyttade tillfälligt till en friggebod på sina föräldrars tomt och skulle hämta alla möbler efter "någon månad eller två" när hon hade skaffat något större. Ett år senare var det status quo i frågan så han köpte två lådor öl samt grillmat och samlade ihop ett gäng kompisar och på klockan "K" rusade vi in och bar ut alla möbler märkta med en gul post-it lapp i containeren. Dörrarna slogs igen och så beställde han omedelbar hämtning med leverans till sina f.d. svärföräldrars tomt. Där blev den stående i flera år så hur skicket var på möblerna anar jag inte men själva processen med att lasta i stort sett ett helt hems lösöre i en container var väldigt smidigt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Oklart i vilken del av forumet detta inlägg bör läggas, men jag tänker att alla verktygsheads här är typiska sådana som tänker som jag.

Vi ska flytta i maj, och flyttar ut ur lgh en knapp vecka innan vi flyttar in i huset. Jag har en teori om att skaffa/låna en (10-fots?) container i samband med flytten för att på så sätt slippa (betala för) två av fyra bärmoment. Jag har plats att ställa containern under den vecka vi är utan boende.

Är det någon som har gjort något liknande? Erfarenheter?

Tanken är att behålla containern en kortare tid efter att vi flyttat som byggförråd, men det är oklart om det behövs.
Kan vara en tanke men.....🤔
Flyttbil bemannad med "bärare" spar mycket eget arbete, dessutom får du allt utburet/inburet/transporterat i ett moment.
En 10-fots container verkar vara snålt tilltaget för ett flyttlass av normalgrad.
container behöver transporteras/ställas upp/ställas av/hämtas av containerbil. Kostnad för transporter av container kanske blir likvärdig med flyttbil.
Container som byggförråd är dock en utmärkt ide', titta gärna på container med sidoöppning. Hyra 20 fot med sidoöppning ca 1500-2000 kr/månad + transporter. Stämm av med kommunen om behov av bygglov för uppställning.
Lycka till.

Jag använde företaget Smartboxes för liknande behov för några år sedan men ett par månaders glapp: De kommer med vanligt släp med träbox i, du fyller upp, de lagrar det någonstans och sen beställer du leverans av det till din nya adress. Väldigt smidigt sett att slippa Shurgard och bära in och ut sakerna där.

Tror man får automatisk offert på deras hemsida om du vill jämföra pris.

• Gilla
Froggen48 och 1 till
  • Laddar…
J
Flyttfirmor är otroligt lågt prissatta, vi tog hjälp flera gånger i samband med att mina föräldrar sålde villa. Vi tog en ganska dyr och bra firma. Jag misstänker att de kommer ge ett överkomligt pris och göra ert liv mycket lättare.

Sen har jag när jag varit yngre hjälpt kompisar med att köra lastbil och bära grejor då jag kunnat låna gratis flyttbil. En gång lånade jag en dragbil och en kompis hyrde en semitrailer för nästan ingenting för en sådan lite krångligare och längre flytt.

Flyttade från GB till Sverige o köpte en 40fots container. Blev billigare med inköp o frakt dörr till dörr än att ha flyttfirma. Containern sitter på en kompis mark men skall snart hamna på mitt nybyggda och förbli förråd och verkstad.
Har kört en luft tork i den hela tiden, konstigt hur det samlar vatten även om den är tät ( tejpat igen ventilationen). Alla grejer i perfekt skick efter 3 år.

Polare i GB byggde nytt och hade sina grejer lagrade på samma sätt i 2 år utan torkare, hade inga problem men kanske det mildare vädret där hjälpte till.

Mats-S
jonmo jonmo skrev:
- Jag ser till att ställa en container på gatan (Stockholms innerstad) på morgonen för ilastning. Jag tänker att man borde kunna slippa krångla med tillstånd eftersom den bara ska stå där i en timme eller två. Alltså man får såklart inte göra så, men jag bryter gärna mot reglerna om man kommer undan med det.
hmm ... där kan du nog få problem när det är i innerstaden ...

- En granne blir irriterad och ringer stadens parkeringsavdelning så är cirkusen igång.
- Någon speditör tycker att den står i vägen.
- Busschauffören kontaktar staden för bortforsling av illegal uppställning.
- Polisen kör förbi och kanske kollar lite extra i dessa tider av sprängningar.

Att felparkera en bil är väl en mindre sak, men kolla upp innan vad som gäller om man ställer en container på gatan utan lov, tror att P-Lisa ser lite allvarligare på det

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Hyr hela flyttbilen en vecka istället...

J JohanLun skrev:
Hyr hela flyttbilen en vecka i stället
Att köpa hela flyttjänsten inkluderar även professionell bärhjälp och "stuva" lasset rätt för att minimera skaderisken.
Enligt mig överlägset bästa alternativet om man är rädd om ryggen och flyttgodset. Dessutom möjlighet till RUT avdrag på arbetsdelen av kostnaden.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
TRJBerg
jonmo jonmo skrev:
Intressant, jag är såklart även intresserad av sådana lösningar. Vilken firma var det?
Vad jag förstått har många (de flesta?) av de större flyttfirmorna sådan möjlighet. Du får ringa och fråga. Har sett att de anlitar externt företag för magasineringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.