Mikael_L
Det är min 1cm/meter som gäller. Och inget annat.

Sen är det valfritt fall. Viktigare är att ordna med så få böjar som möjligt.
90graders böjar är ofta, men inte alltid, aja baja.
Toaspolningen som kommer med god fart mår inte bra att träffa en 90graders böj. Sätt 2st 45'or istället, eller lång 90.
90gradersböjar kan också försvåra att rensa, rensband och sånt har ibland rejält svårt att komma genom en 90gradare.

edit:
Jag är inte rörmokare.
Men detta är vad jag kommit fram till efter så mycket "forskande" i ämnet jag kunnat göra.

kamilenski skrev:
Därför ska man absolut inte ha för stora fall för att frakta toapapper +++. Har du stor fall på 110 röret, åker vattnet först. Resten kan fastna. Och detta är jag säker till 100%!
Det kan väl knappast spela någon roll om detta "stora fall" befinner sig på ovanvåningen i ett hus eller nergrävt i marken mellan hus och stamledning?

kamilenski skrev:
Kan bara säga att för ett tag sen fick jag riva golvet pga att vi hade ett fall på exakt 2.5cm / m!
SKITET ville inte ut! Så själv rekommenderar jag alla ett fall på 0.5cm/m. I alla fall på 110mm rör.
Det vore intressant att veta förutsättningarna; var det BARA fallet som var problemet (dvs att det blev stopp mitt på en lång "raksträcka"), eller var det kanske böjar som var en del (eller rent av största delen) av problemet?

Mikael_L
Jag skulle aldrig våga bygga med 0,5cm/meter fall.
Dels är marginalen väldigt väldigt liten att fel såsom att röret rör sig under gjutningen eller halkar ner lite i någon upphängning gör att det plötsligt är helt vågrätt eller t.o.m bakfall.
Sen tror jag skiten kommer rinna för långsamt med endast 0,5cm/m.

Var det inte förr när man hade gjutjärnsrör som fallet var viktigt för att skiten inte skulle fastna i skarvarna. Med nya plaströr är det väll inte så viktigt längre??

Så här tror jag om viivillas artikel där det står Max 1 cm/m.

Artikeln vänder sig till lekmän. När jag som lekman läser artikeln, kommer
jag att tro att det är felskrivet eftersom mitt "lekmannasundaförnuft" säger
mej att det måste vara så.
Om artikelförfattaren verkligen menade Max, måste han ha insett risken att
alla skulle tro det var ett feltryck, och lämnat en förklaring till varför man inte bör ha mer fall.
När jag byggde vårt avlopp för 20 år sedan gick jag efter regeln Min 1 cm/m
och vi har många meter med mkt större fall. Inget har fastnat hittills.

Staffans2000
Som sagt var!
1%minimifall - det är allt!

tio_pepe!
Dina länkar fungerar inte (för mig). För övrigt är det naturligtvis så att skit, vått papper och vatten påverkas ungefär lika mycket av gravitationen och kommer därför att färdas med samma hastighet genom röret.

Hejsan Kamelenski!
Jag skulle bli glad om du kunde specifisera dig lite mer.
I 90gr. fall blir inte skiten hängande i luften - rätt?
Men om röret är fastsatt i en gammal lutande källarmur av sten, kommer det då att orsaka stopp. Dvs. Vart går gränsen, är det vid 85gr. , 75gr. ... ? Det vet du naturligtvis eftersom du är 100% säker på vad du säger! Upplys mig!

Som tidigare nämnts låter det väldigt oklokt att rekommendera en halv procents fall,bland annat just av ovan nämnda anledning, att det i praktiken är i det närmaste omöjligt att lägga avlopp med så exakt fall.
Har du överhuvud taget lagt en enda meter avlopp, eller sitter du hemma och garvar när du driver med oss?

Trådskaparen, hallå!
Läs igenom tråden nedan samt övriga i ämnet. Därefter, gör din egen bedömning.

P.S.Det är mycket viktigt att fasa av avsågade ändar så att inga vassa kanter blir kvar som kan skada packningen eller haka fast papper o.dy.

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/88259-lutning-pa-avloppsroer.html

Som garant för riktigheten i ViiVillas artiklar har jag ett urklipp från 90-talet där det står "angående artikeln i förra numret om att koppla el själv så ska skyddsjorden ska vara gul-grön och inget annat"

- Jag vill inte ens tänka på vad orginal artikeln hade skrivit

Staffan2000 skrev:
Som sagt var!

Har du överhuvud taget lagt en enda meter avlopp, eller sitter du hemma och garvar när du driver med oss?

[/URL]
Jag är ledsen om du upplever mig som skojare. Det får du göra. Alla har vi rätt att ha egen åsikt. Har jag sårat dig? Då ber jag om ursäkt.

Jag har inte själv lagt några avloppsrör. Det har rörmockaren bättre kunskaper i. Och jag nämner inget om 90 graders böjar. Installationen jag pratar gäller en villa från 1976 med PVC rör. Mitt problem var att avloppet från toa stolen hade ca 3m till nasta förbindelse. Med det tidigare fall på 1,5-2cm /m kunde inta allt toapapper som mina "kvinnor" använde, spolas till huvud stammen. Det satte sig i första böjen ( ej 90 graders!). Visst-hade man använd större mängd vatten hade det kanske gått. Men det var enklare att be en riktig rörm. om hjälp eftersom badrummet var inte färdigställd. (Är inte det ännu). Nu med ca 0.5cm/m flyter allt på. Som det ska. Dessutom är toastolen inställt på max oberoende vilken knapp man trycker på.

Men som verifiering på det att jag känner mig säker kan jag bara hänvisa till det som hände mig och till tidigare hänvisat artikeln.

p.s. hade jag haft toa stolen närmare handfaten, hade jag kanske inte märkt nåt. Och dessa 0,5cm gäller (som jag förstår) fram till nästa spolnings ställe.
Samma hastighet gäller i fritt fall! Inte i glidningen. Vattnet är snabbare än skiten :D

kamilenski skrev:
Nu med ca 0.5cm/m flyter allt på. Som det ska. Dessutom är toastolen inställt på max oberoende vilken knapp man trycker på.
Du genomförde alltså två åtgärder. Hur vet du vilken effekt åtgärderna hade var för sig? Antagligen var det att du ställde spolningen på max. Att du försämrade fallet betyder nog inte så mycket i sammanhanget.

Jag har 34 m från en enda toalett med absolut minimifall och det behövs en generalspolning någon gång per månad.

Protte

tio_Pepe skrev:
Du genomförde alltså två åtgärder. Hur vet du vilken effekt åtgärderna hade var för sig? Antagligen var det att du ställde spolningen på max. Att du försämrade fallet betyder nog inte så mycket i sammanhanget.
Enl min rörm. ska man ha 0.5-1cm/m fr.n wc stolen till nästa "intag". Och snåla wc stolar orsakar tydligen många problem. Jag tänker inte testa. Men ska jag bygga nåt själv "i egen regi" ska jag hålla mig till det jag skriver i det ämnet här.

P.s. ävenmin andra wc stol är inställd på max numera.

Wow, vilken ambition och energi det finns hos alla er som engagerar er i min enkla fråga, tack för att ni bemödar er att svara! Det finns sannolikt fler än en lösning som fungerar, men det verkar vara vedertaget att man ska hålla sig till ca 1cm/m i fall när man bygger "horisintellt". Sen så måste jag ju ha en lodrät del mellan våningsplanen (det som nu är avluftsröret). Annars får jag göra en 300 meter lång spiral ner mellan våningsplanen och det verkar jobbigt... (även om avloppsrör inte är speciellt dyrt per meter ;-)

Nästa steg blir att sprätta upp väggen vid det horisontella avluftsröret och inspektera hur luftningen ansluter till avloppsstammen och försäkra mig om att det är tätt.

Fallet och rördragningen på plan två blir nästa steg, men då måste jag ha våning två på plats först och det är några veckor kvar till taklyftet.

Tack igen för era bidrag och svar!

Mikael_L
JA det kan vara klokt att granska hela luftningsröret om det går. Så det inte är några idiotiska knyckar eller nån galen förminskning av dimensionen på nåt ställe. (Låter otroligt, men konstigare saker har nog hänt)

Sen började jag fundera lite på en sak.
Kan det möjligen finnas någon sämre rörkvalitet eller så, som brukar användas av rörmokare vid mindre viktiga rördragningar, t.ex. avluftningen?
Jaja, absolut ingen misstanke eller så, bara en vild fundering.

Mikael_L skrev:
idiotiska knyckar eller nån galen förminskning av dimensionen på nåt ställe. (Låter otroligt, men konstigare saker har nog hänt)
Jag hade 90mm rör som huvud rör! Huset från 76. Så detta är inte otroligt! Och min avluftning var kopplat med nån tape. Tur att vi öppnade hela toan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.