Vi tänkte kakla köket själva och hörde någonstans att man kunde använda ett kakellim i stället fär fästmassa. Stämmer detta? Jag tycker det låter svårt att man ska stryka ut precis så mycket fästmassa som man hinner kakla på 10 min...men vad säger ni som kaklat? Några tips på vad vi ska använda bakom kaklet för att fästa det? Har plattor på 10 x 40 cm.

Man behöver inte styka ut precis så att det tar 10 minuter att täcka med plattor. Ofta klarar sig fixet en kvart i alla fall, men man kan naturligtvis ta mindre också om man är osäker. Om fixet börjar skinna sig så är man för långsam. I så fall kan man stryka ett tunt lager fix på baksidan av de sista plattorna, då biter de fast även i det skinnade fixet. Det är inte det här som är det svåra med att sätta plattor. Och även om du använder färdigblandat kakellim så måste man få upp plattorna inom en viss tid.

Men visst, kakellim funkar bra. Egentligen skulle du kunna sätta upp plattorna i ett kök med en klick PL400 eller annat tublim på varje platta också, men det är ju inte helt fackmässigt utförande, och tar nog ganska lång tid.

Har just rivit ner ett kök från 40-50 talet. Kaklet var limmat med några smala strängar per platta mot spikad masonit. Satt som berget, på flera plattor släppte masoniten, så gott som samtliga sprack när jag tog ner dem. Lite fuktgenomträngning bakom diskhon syntes, men annars helt utan anmärkning.

Tompa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.