Hej!

Jag har dragit Bolthi-system för alla mina spottar och decklights i trädgården.

https://www.oriva.se/svSE/Oriva_shop/UTEBELYSNING/Connect_12V

De går på en 60W trafo för 12V AC. Nu vill jag komplettera med en eller ett par ljusslingor av typen som ser ut som glödlampor. Dessa har naturligtvis inte Bolthi och de verkar vara stört omöjliga att hitta i AC, bara DC.

Nu har Markslöjd ett 24V-system som går på AC med rätt kontakter (nya EU-standarden).

https://www.bauhaus.se/partyslinga-markslojd-garden-24-10-lampor#go-to-related

Borde jag inte kunna koppla in en sådan i min Bolthi-trafo?

//Robert

Ja det borde gå. Exakt hur det sedan lyser är svårt att uttala sig om. LED är lättdrivna så något ljus lär det bli.

Det finns (eller fanns åtminstonde) likriktare för sådana slingor. Har sådana till våra slingor där hemma. En liten box med kabel som man kopplar emellan. Kör man utan boxen lyser det också men blinkar med 50Hz (riktigt störigt), kör man med boxen blir det jämn och fin belysning. Har för mig att det sitter en liten 2A glas-säkring i boxen också.

bara för att kontakten är lika betyder det inte att det är någon bra idé att koppla ihop diverse produkter

1) din transformator lämnar ut 12 V, partyslingan är avsedd att matas med 24 V och hur den kommer att lysa när den matas med halva spänningen är skrivet i stjärnorna – kanske inte alls, kanske nästan OK

2) din transformator är märkt att klara 60W ansluten effekt och bör inte överbelastas, hur stor effekt har du kopplat in till den idag? den tänkta partyslingan är på 24 Watt (men kommer troligen dra mindre då du tänkte mata den med bara 12V)

1. Nä hur den lyser får man ju såklart inte veta förens man kopplar in den. Jag var mest ute efter om man redan på förhand kunde avgöra om det var ett hårt Nej eller ej.

2. Den sammanlagda watten har jag koll på så det är egentligen inte ett bekymmer i denna tråden.

Jag tycker också det borde funka, sen får man se hur den lyser som sagt. Nu hittar jag tyvärr ingen spec för Markslöjd-transformatorn så jag struntar i att bifoga en på Bolthis om ingen är riktigt sugen på att se den.

Ok, här kom den ändå. Får kanske åka iväg någonstans och jämföra specarna innan jag köper något

• Etikett på en Prasa nätadapter med specifikationer, hållen framför en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att risken är hög här. Att det inte kommer att lysa överhuvudtaget, eller bara glimma svagt.

själva lysdioden i en Led armatur drivs av konstant ström. Och den har en tröskelspänning, ex. 3V. Så länge spänningen är lägre går ingen ström alls. Och den lyser inte. Matas den med tröskelspänningen så drar den oändligt med ström. Man har därför en driver som levererar en konstant ström som får lysdioden att lysa utan att elda upp den. I slingan har man troligen seruekopplat ett antal leds, så att summan av tröskelspänningar blir nära 24V. Och så en driver som ger ex 350mA med ex 21V spänning. I så fall måste den matas med drygt 21V för att fungera. Siffrorna är exempel.

Men sedan finns det mer avancerade (dyrare) drivers som kan ta en godtycklig spänning (ex 3-230V) och transformera upp/ned till 21V om det är det som behövs. Sådana är dock vanligare om det är just 115-230V nätspänning som skall driva.

harka harka skrev:
varför åka någonstans när nätet finns? [länk]

men sen förstår jag inte heller vad du vill jämföra? att de har olika utspänning vet vi redan
Anledningen är för att jag kan ämnet så dåligt och vill jämföra så många attribut som möjligt. Jag tycker att specarna på nätet ger för lite information.

H hempularen skrev:
Jag tror att risken är hög här. Att det inte kommer att lysa överhuvudtaget, eller bara glimma svagt.

själva lysdioden i en Led armatur drivs av konstant ström. Och den har en tröskelspänning, ex. 3V. Så länge spänningen är lägre går ingen ström alls. Och den lyser inte. Matas den med tröskelspänningen så drar den oändligt med ström. Man har därför en driver som levererar en konstant ström som får lysdioden att lysa utan att elda upp den. I slingan har man troligen seruekopplat ett antal leds, så att summan av tröskelspänningar blir nära 24V. Och så en driver som ger ex 350mA med ex 21V spänning. I så fall måste den matas med drygt 21V för att fungera. Siffrorna är exempel.

Men sedan finns det mer avancerade (dyrare) drivers som kan ta en godtycklig spänning (ex 3-230V) och transformera upp/ned till 21V om det är det som behövs. Sådana är dock vanligare om det är just 115-230V nätspänning som skall driva.
Du har antagligen rätt. Vill dra mig till minnes nu att jag har läst något liknande tidigare angående LED och att de behöver en viss spänning för att funka överhuvudtaget.

Om jag ändå väljer att köpa en slinga så skriver jag ett svar här hur det gick.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Köpte slingan. Lyste inte överhuvudtaget. Givetvis då lyste den med rätt trafo så den fick det bli. Tack för alla svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.