Hej Har nu en fråga.

Jag och min fru var till en hustillverkare och skrev ett initialt köpekontrakt. idetta kontrakt står det att ingenproduktion sker innan avrop. detta avrop har vi inte varit på och vi har hunnit stoppa bygglovet från att bli utskickat. detta sagt att vi nu vill annulera detta kontrakt och hus tillverkaren är informerad om detta men halar ut på tiden med att tla om hur mycj vi blir skyldiga i skadeståd för utfört arbete så här långt.

Frågan lyder hur mycket kan de kräva ?

• Gilla
epw
  • Laddar…
10% kanske. Gissar utan att veta.

Vad står det i kontraktet om avbeställning?

Det står inget om avbeställning alls
Det står att detta köpeavtal träder ikraft när säljaren och godkänd behörig skrivit under.
nästa rad lyder

I och med detta avtalas upprättande och och undertecknande har samtliga såvälmuntliga som skriftliga överenskommelser mellan parterna nedtecknats och reglerats avseende kostnader och utförande parterna är eniga om att ändringaroch tillägg till detta avtal bör avtalas skriftligt.

Det är det enda som står

Tae Architects Tae Architects skrev:
Det står inget om avbeställning alls
Det står att detta köpeavtal träder ikraft när säljaren och godkänd behörig skrivit under.
nästa rad lyder

I och med detta avtalas upprättande och och undertecknande har samtliga såvälmuntliga som skriftliga överenskommelser mellan parterna nedtecknats och reglerats avseende kostnader och utförande parterna är eniga om att ändringaroch tillägg till detta avtal bör avtalas skriftligt.

Det är det enda som står
AA 12 Gäller enligt köpekontrakts förstasida

Nu har jag för mig att det finns en del specialregler om småhusentreprenader, och avbeställning. Men jag har ingen koll på hur de kommer in, om det framgår av AA12 som du nämner, eller om det finns i någon lag, eller om det måste formuleras i avtalet.

Men om vi antar att vanlig avtalsrätt gäller, så kan det bli väldigt dyrt att häva ett avtal. Principen är att ingångna avtal skall följas. och om man vill ångra sig, så har den andre parten rätt att gå skadeslös. Det innebär att andre parten har rätt att ha samma situation efter hävningen som om avtalet inte hade hävts. Dvs. de kan ha rätt till hela den vinst de räknar med att göra på affären. Husföretaget avlönar ofta sina säljare genom provisionsavtal, provisionen kan utgå även om affären backas osv.

Men som sagt, fullt så dyrt brukar det inte vara att backa ur ett husbygge.

Detta står i AA 12

Avbeställning 31. Avbeställer konsumenten varan innan konsumenten har fått säljarens skriftliga accept har säljaren inte rätt till ersättning. Avbeställer konsumenten varan därefter har säljaren rätt till ersättning för 1. särskilda kostnader som säljaren har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del säljaren inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt, 2. särskilda kostnader till följd av avbeställningen, 10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §. 7 3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt. Från ersättningen avräknas erlagd betalning. Om konsumentens avbeställning sker innan tillverknings- och leveransorder lämnats har konsumenten i vissa fall rätt att frånträda avtalet utan annan kostnad än säljarens administrativa kostnader. Detta gäller vid långvarig och allvarlig sjukdom, dödsfall inom konsumentens familj eller upplösning av äktenskap eller liknande förhållande, som väsentligen förändrat förutsättningarna för avtalets ingående, eller vid avslag på i punkten 8 angiven ansökan. Konsumentens ersättningsskyldighet får i dessa fall inte överstiga vad konsumenten vid tillfället betalt eller, i enlighet med förfallen faktura, borde ha betalt till säljaren.

harry73
Fanns det inte en klausul om vad som händer när man inte får bygglov?

harry73
Står det i kontraktet när avropet ska ske?
Hur ser betalningsplanen ut. Behöver ni betala en delsumma innan avropet?

Egentligen försöker jag fråga vad som händer om ni inte avropar huset.

Troligtvis kan entreprenören inte hävda stillestånd pga anulleringen, eftersom han inte kan planera in bygget innan avropet.
Ersättning till säljaren kan vara kostnad företaget har, och eventuellt levererade företaget ritningar för bygglovsansökan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.