Ett tips är att det går att röststyra det mesta numera. Har en kompis som är rörelsehindrad och har dåligt lokalsinne. Hon måste köra med båda händerna, en hand på ratten, den andra på "pedalerna". Jag tipsade henne om att be sin synskadade kompis om hjälp att aktivera röststyrning, så nu kan hon styra Google Maps, svara i telefon, ringa och allt sådant utan att använda händerna.

Kan hon så kan vi...
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Jag ser dagligen "multitaskande" bilförare på min färd till o från jobbet. Dom vinglar över linjer håller ojämn hastighet och verkar ha noll koll på omgivningarna. Dom tycker säkert att dom kör jättebra. Men faktum är att dom kör som rattfyllon. Dom borde lägga telefonen i bagaget innan dom sätter sig i bilen, av omsorg för sina medtrafikanter.
 
  • Gilla
Lolight och 6 till
  • Laddar…
W
L Lutte skrev:
Sen kan man förbjuda att föraren äter en kokt med bröd eller tuggar Ahlgrens bilar under färd. Det tar bort koncentrationen från körningen.

Likväl pollenallergiker och vanligt förkylda förare skall också förbjudas då nysningar och snytningar under färd är förknippat med livsfara.

Listan kan göras lång!
Håller med, korven måste man ju titta på när man kör och svara den att "nu har jag ätit upp halva dig" därefter nåste man ju vänta på ett svar som korven många gånger kanske svarar med, "ok".
Ibland vill korven skriva lite mer så man måste läsa lite mer för att förstå vad den menar, eller så kommer det en rolig smiley.
Ahlgrens bilar ska vi inte prata om..

Nysningar och förkylningar är farliga dem med. Så även hjärtattacker, tillfällig sinnesförvirring, stroke, skräp i ögonen (typ stark senap från korven).. :cool:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
galento
K Keld skrev:
Jag ser dagligen "multitaskande" bilförare på min färd till o från jobbet. Dom vinglar över linjer håller ojämn hastighet och verkar ha noll koll på omgivningarna. Dom tycker säkert att dom kör jättebra. Men faktum är att dom kör som rattfyllon. Dom borde lägga telefonen i bagaget innan dom sätter sig i bilen, av omsorg för sina medtrafikanter.
Samma här,en del av detta kanske beror på att man är så beroende av sociala medier.

Det räcker att se på sin arbetsplats hur mobiler används,en del tittar t.o.m när de kör truck :worried: men företaget har fått upp ögonen för detta nu.

Sen att köra ett fordon på allmän väg och sitta och sms,a och surfa på telefonen ihop med andra trafikanter,då anser jag nog att den personen är dum i huvudet som inte fattar bättre.
 
Jag vet att modern stadstrafik och motorvägstrafik i sig själv överskrider min förmåga att tänka på flera saker samtidigt med bibehållen trafiksäkerhet. Jag vet att en modern bil har fler reglage och knappar och menyer än jag klarar av med bibehållen trafiksäkerhet.
Bara tanken att det finns ansvarslösa idioter som surfar på facebook samtidigt som de kör en sådan bil under de förhållandena är skrämmande.

Då jag studerade till byggnadsingenjör fick vi alltid höra predikningar om att ju mer belastning som läggs på och ju mer stress och ju fler saker man gör samtidigt destu effektivare blir man.
På klassträffen 5 år efteråt visade det sig att halva klassen hade varit sjukskrivna för utbrändhet i något skede. Inte speciellt effektivt enligt min matematik.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är ju skitbra med telefonen i bilen. De gamla papperstidningarna tar ju upp ännu mer av sikten vid körning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Var nyligen på tjänsteresa i Kanada och de hade en liknande lag, jag tycker det är vettigt även om jag själv pratar i telefon vid körning, men jag surfar inte.
Frågan är ju om inte GPS faller in här också? Även om vissa inte går att styra under färd.

Men själv rattar jag ju Spotify ibland, men Bengt-Göran 76 år letar ju volymratten ibaland också.

Skulle gärna få vara lag på att bebisar ska placeras i baksätet bakom föraren också. Så denne inte kan nå bebisen under färd.
Problemet med bebisar i baksätet är att vissa förare, inte förstår att man inte kan köra bil samtidigt som man sitter bakåtvänd och tar hand om sin gråtande bebis.
 
L Lilak skrev:
Problemet med bebisar i baksätet är att vissa förare, inte förstår att man inte kan köra bil samtidigt som man sitter bakåtvänd och tar hand om sin gråtande bebis.
Problemet med bebisar i bil - oavsett placering - beror på att föräldrar av idag verkar tro att deras lille telning är på väg att dö så fort ungen ger lite mer ljud än glädjefullt joller ifrån sig. Låt ungen vara förbannad en stund, kör av vid nästa mot och plocka upp nappen och kör in den i käften på ungen i lugn och ro istället för att vingla omkring på vägen som en drucken, letandes efter en nappjävel som letat sig in under sätet. Kan man inte ignorera ungen en stund ska man inte köra bil.
 
  • Gilla
ghoti och 5 till
  • Laddar…
D
Jag tror att en ny lag inte kommer göra så stor skillnad, det är som det ser ut redan nu väldigt sällsynt att folk bryr sig om exempelvis hastighetsreglerna. Problemen är istället folks inställning till lagen och brist på kraft som upprätthåller lagen.

Man kanske skulle öka bötesbeloppen istället och faktiskt sätta dit trafikbrottslingar istället för att jobba "förebyggande".

Låt säga 100 000:- för illvillig fortkörning och 25 000:- för att prata i mobil, och sen ordentliga kontroller, då skulle nog trafiksäkerheten öka drastiskt.

För om det är en sak svenskar är, så är det egoistiska. Kan man köra för fort och vinna något på det själv, så gör man det. Det där med att man bryr sig om andra, det gör man knappt i sverige idag. Iaf inte i storstäderna. Den egna plånboken däremot, den är viktig!!!

När jag tog körkort och vi var på riskutbildning och fick se filmer där folk dött/kört på någon som dött och sedan berättar, var det flera som sa att dom inte skulle bry sig om att köra lagligt efter dom fått körkort.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett tips är att det går att röststyra det mesta numera. Har en kompis som är rörelsehindrad och har dåligt lokalsinne. Hon måste köra med båda händerna, en hand på ratten, den andra på "pedalerna". Jag tipsade henne om att be sin synskadade kompis om hjälp att aktivera röststyrning, så nu kan hon styra Google Maps, svara i telefon, ringa och allt sådant utan att använda händerna.

Kan hon så kan vi...
Jag försöker att röststyra min hustru men det går sådär.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag gissar att hon lyckas bättre med att röststyra dig?
 
  • Gilla
EMEL och 3 till
  • Laddar…
D danpih skrev:
Jag tror att en ny lag inte kommer göra så stor skillnad, det är som det ser ut redan nu väldigt sällsynt att folk bryr sig om exempelvis hastighetsreglerna. Problemen är istället folks inställning till lagen och brist på kraft som upprätthåller lagen.
---
För om det är en sak svenskar är, så är det egoistiska. Kan man köra för fort och vinna något på det själv, så gör man det. Det där med att man bryr sig om andra, det gör man knappt i sverige idag. Iaf inte i storstäderna. Den egna plånboken däremot, den är viktig!!!
---
Jag håller helt och fullt med dig om det du skriver (citerade det jag såg som "grädden på moset.")
Svenskens benägenhet att följa trafikregler har nog åtminstone vad gäller just hastighet varit ganska liten i många år. Däremot tror jag att de senaste 15-20 (?) årens eu-anpassningar (eller var de nu kommer ifrån) har ställt till det en hel del.

Ta som exempel trafikljusen. För ett gäng år sedan ändrade man hur de olika lamporna tändes och släcktes, vilka kombinationer som användes, och jag tror att man även ändrade betydelsen av det gula ljuset, eller ja, man ändrade nog bara formuleringen kanske... Hur som helst så betyder gult så vitt jag vet att du skall stanna om du kan göra det på ett vettigt sätt, dvs stanna inte om du behöver tvärnita, typ. Rött betyder inte stanna, det betyder att du inte får passera.
Nu är det ju så att gult för de flesta verkar betyda att man ska dra på så man hinner förbi innan det blir rött. Det "roliga" är att det spelar ingen roll vilken sorts fordon, eller vilken eventuell yrkestrafikkategori man tillhör, det är likadant oavsett. Bara häromdagen hade jag en polisbil bakom mig när jag själv tyckte att jag körde mot lite väl gult, men visst fan rullade polisbilen efter utan att stanna, det måste varit väldigt mörkgult för den. (Till råga på allt hade samma polisbil vid trafikljuset innan medvetet bytt fil till en med färre bilar för att direkt efter trafikljuset knö sig in i rätt fil igen, därigenom tillfälligtvis blockerande den "gräddfil" de använt för att knö sig före andra bilar i. (Men det är en annan historia...)
Jag ska inte påstå att rödljuskörningar inte förekom förr men nog fan har de blivit betydligt fler och grövre på senare år.

Ett annat exempel som fått väldigt långtgående konsekvenser är när man för många år sedan ändrade reglerna för hur man uppför sig på flerfilig väg där man så småningom behöver välja den vänstra. Förr gällde vad jag minns att man höll till höger tills det var dags att byta fil, detta oavsett hastighetsgräns. Sen ändrade man på något sätt och tyckte det var en bra idé att på 70-vägar och lägre få göra sitt filval långt tidigare för det skulle "minska antalet filbyten" eller något liknande. Joo tjena! Resultatet har blivit att var och varannan limburk ligger och mösar sig fram i vänsterfil i 65 på flerfilig 70-väg för att de gu´bevars ska hålla vänster 5 kilometer längre fram! Det hjälper ju dessutom inte att de miffon som ritar vägar och trafikplatser numer verkar tycka det är en jättebra idé att lägga avfarter från motortrafikleder åt just vänster, vilket ju är inget annat än idioti. Jag tror dessutom att denna regeländring fått vissa puckon att envisas med att genast efter påfarten lägga sig i mittfilen på trefilig motorväg/motortrafikled, trots att högerfilen är sopren flera kilometer framöver! Man ser även polisbilar som lallar omkring i mittfilen utan anledning.

Det är fan inte konstigt att folk inte bryr sig om trafikregler längre. Hälften är för dumma/ointresserade/egoistiska för att lära sig, den andra hälften är för luttrade för att orka bry sig. Själv tillhör jag allt som oftast den senare hälften. Men ligger i mittfilen, det gör jag fan inte i onödan, gör du?

Kanske gled ifrån ämnet lite grann... sorry. Dock skönt att få ur sig lite galla... :sick:;)
 
T ToRy skrev:
Man ser även polisbilar som lallar omkring i mittfilen utan anledning.
Polisbilar har ofta en dold agenda som hindrar dom att följa allmänt trafikvett. I vissa fall kallas det för "tyst utryckning" och används gärna när polisbilen hamnar i magnetfältet av en hamburgerbar.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.