4 051 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Äntligen......
Sida 1 av 3
Nu verkar en lag vara på väg mot mobilanvändande vid fordons körning,bra.
Man måste ju vara bra IQ befriad om man håller på med sms,spel,surf
mm när man sitter bakom ratten.
https://www.expressen.se/motor/trafik/nytt-totalforbud-for-mobilen-ny-lag-fran-1-februari/
Man måste ju vara bra IQ befriad om man håller på med sms,spel,surf
mm när man sitter bakom ratten.
https://www.expressen.se/motor/trafik/nytt-totalforbud-for-mobilen-ny-lag-fran-1-februari/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det är på tiden!
Vi lär vara sist i Europa med att stoppa detta ofog.
Kan vi sedan få cyklister att sluta pilla på sina smartfåns också så...
Vi lär vara sist i Europa med att stoppa detta ofog.
Kan vi sedan få cyklister att sluta pilla på sina smartfåns också så...
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Fast jag har jättegärna en lag som säger att kleti och pleti inte får spela wordfeud medan dem kör över mig i 100 knyck, det har jag inget emot.K Kallebo skrev:
Ja, det är en generationsfråga. De yngre TROR att de kan multitaska utan problem, medan de äldre oftast förstår att det inte fungerar så bra. Forskning har visat att multitasking bidrar till sämre resultat.K Kallebo skrev:
I en undersökning skulle två grupper utföra samma uppgift, som krävde viss tankeverksamhet. Den ena gruppen fick koncentrera sig på uppgiften, medan den andra gruppen hade uppmärksamhet på flera saker samtidigt. Gissa vem som klarade uppgiften bättre?
Kommer inte ihåg var jag läste detta, kanske jag gjorde andra saker samtidigt?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Var nyligen på tjänsteresa i Kanada och de hade en liknande lag, jag tycker det är vettigt även om jag själv pratar i telefon vid körning, men jag surfar inte.
Frågan är ju om inte GPS faller in här också? Även om vissa inte går att styra under färd.
Men själv rattar jag ju Spotify ibland, men Bengt-Göran 76 år letar ju volymratten ibaland också.
Skulle gärna få vara lag på att bebisar ska placeras i baksätet bakom föraren också. Så denne inte kan nå bebisen under färd.
Frågan är ju om inte GPS faller in här också? Även om vissa inte går att styra under färd.
Men själv rattar jag ju Spotify ibland, men Bengt-Göran 76 år letar ju volymratten ibaland också.
Skulle gärna få vara lag på att bebisar ska placeras i baksätet bakom föraren också. Så denne inte kan nå bebisen under färd.
Jag når bebisen i baksätet...richardtenggren skrev:
Hur som helst gör lagar som denna endast att respekt för lag och polisen blir ännu lägre. Är det någon som har hört hur många miljoner staten skjuter till för att anställa poliser att upprätthålla den nya lagen?
Lagen är till för att göra det tydligare. Den nuvarande lagen som säger att man inte får pilla på mobilen _om_ det påverkar körningen är nästan omöjlig att använda i praktiken eftersom det är en så svår bedömning. Enklare då att förbjuda det helt så vet alla vad som gäller.
Syftet är såklart inte att 1000 nya poliser ska stå och spana in genom bilfönstren.
Om du inte förstår sambandet mellan den distraktion mobilen innebär och den ökade risken för olyckor så tycker jag du ska läsa på lite. Men gör det inte när du kör...
Syftet är såklart inte att 1000 nya poliser ska stå och spana in genom bilfönstren.
Om du inte förstår sambandet mellan den distraktion mobilen innebär och den ökade risken för olyckor så tycker jag du ska läsa på lite. Men gör det inte när du kör...
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 513 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 513 inlägg
Mobilen har kostat många oskyldiga liv i trafiken. Hur fan har du ens mage att säga nåt så korkat? Detta är PRECIS en sån sak som ”staten” SKA detaljstyra.K Kallebo skrev:
Har haft mobilen i fast hållare sen jag skaffade min första smartphone. Spotify sköts lätt från rattknapparna och google maps håller för det mesta ordning på sig självt bara målet är inställt.
Nåt som ställer till det i framtiden är den senaste trenden att många funktioner i bilarna ska nås via ett mer eller mindre bra gränssnitt på en pekskärm. Det känns inte som det rimmar så bra med trafiksäkerhetstänket.
Nåt som ställer till det i framtiden är den senaste trenden att många funktioner i bilarna ska nås via ett mer eller mindre bra gränssnitt på en pekskärm. Det känns inte som det rimmar så bra med trafiksäkerhetstänket.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Även om lagen inte kan övervakas alltid så skulle det medföra att dom som riskerar sina och andras liv med mobilpillandet, kan bli av med försäkringsersättning om de smäller. Som rattfyllon.
Från länken i först inlägget:
Så här skriver Näringsdepartementet om totalförbudet:
"Ändringen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att hen håller den i handen. Förbudet mot att hålla utrustningen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt."
Tolkar man detta bokstavligt får man inte hålla i mikrofonen till en kommunikationsradio. Kanske inte så vanliga längre men det finns nog en del branscher som får problem.
Kan inte någon moderator ändra trådrubriken till något vettigare?
Så här skriver Näringsdepartementet om totalförbudet:
"Ändringen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att hen håller den i handen. Förbudet mot att hålla utrustningen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt."
Tolkar man detta bokstavligt får man inte hålla i mikrofonen till en kommunikationsradio. Kanske inte så vanliga längre men det finns nog en del branscher som får problem.
Fast det är lite enklare att bevisa rattfylla än "mobilpill"...T Thomas_Blekinge skrev:
Kan inte någon moderator ändra trådrubriken till något vettigare?
Alla undersökningar dom gjorts visar att det inte blir någon skillnad om man håller i mobilen eller använder handsfree. Sverige är det land som hittills faktiskt tittat på forskningen.
