D Daniel 109 skrev:
Alla undersökningar dom gjorts visar att det inte blir någon skillnad om man håller i mobilen eller använder handsfree. Sverige är det land som hittills faktiskt tittat på forskningen.
Det stora problemet nuförtiden är nog inte telefonsamtal utan de övriga 99 procenten telefonen används till.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Det ligger det nog mycket i. Men det är fortfarande lika tillåtet, bara luren sitter i en hållare.
 
På tal om regler i bilen som andra har, men inte sverige:
I rumänien är det ett lagbrott att röka i bilen om det samtidigt sitter barn i bilen. En självklarhet för de flesta, men inte alla.
 
  • Gilla
SueCia och 2 till
  • Laddar…
Bilar är å andra sidan välventilerade och man tillbringar rellativt lite tid där. I bostäder finns inga motsvarande regler, där tillbringar man väldigt mycket tid. Det är en typiskt populistisk lag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det borde ju egentligen inte vara så mycket svårare att applicera detta än exempelvis rattonykterhet. Åtminstone inte i efterhand. Om en olycka skett är det hyfsat enkelt att kontrollera om föraren är onykter. Det borde inte vara svårare att undersöka om förarens telefon blivit använd stunden innan en eventuell olycka. Allt loggas och tidsstämplas ju. Kan man kräva att föraren ska blåsa eller lämna blodprov kan man väl kräva tillgång till samme förares mobiltelefon...
Möjligen blir det svårare om det finns passagerare i bilen att bevisa att det inte var en passagerare som använde nallen.

Vad gäller eventuella lagar så har jag sett tillräckligt många vinglande bilar med blåskimmer i kupén för att inse att det finns folk som inte kan hantera mobilanvändande i bilen, så visst finns det fog för en tydlig lag. Det är som med allt annat, vissa behöver lagen, andra inte. Personligen tycker jag mig kunna hantera en bil i 130 på 110-motorväg och det har även hänt att jag svarat på något sms under liknande förhållanden - extremt kortfattat och med en bokstav i taget med en blick utåt mellan varje bokstav. Samtidigt har jag sett och åkt med de som inte kan hantera en bil på ett vettigt sätt i 50 km/h och som endast med aktiv koncentration lyckas byta växel och använda blinkers samtidigt. En sådan människa skulle förmodligen köra i diket av förvåning om de FICK ett sms samtidigt som de kör....
Så det är väl bara att hantera en eventuell lag på samma sätt som hastighetsgränser. Tycker man att man kan hantera det så kör, men man får acceptera böterna om man blir påkommen, och man får försöka förlåta sig själv om man orsakar olycka för andra....

Förbjud allt utom samtal i mobilen. Sen vet jag inte om det egentligen spelar någon större roll om man har mobilen i handen eller använder handsfree. Jo, man har en hand upptagen, men å andra sidan, om jag märker att det barkar åt helvete så lär jag ju släppa vad jag har i handen ändå, oavsett om det är en telefon, en colaburk, en glass, en dumleklubba, tjejens hand eller växelspaken - där högernäven brukar ligga, trots automat...

Solklart va!? :rofl:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sen kan man förbjuda att föraren äter en kokt med bröd eller tuggar Ahlgrens bilar under färd. Det tar bort koncentrationen från körningen.

Likväl pollenallergiker och vanligt förkylda förare skall också förbjudas då nysningar och snytningar under färd är förknippat med livsfara.

Listan kan göras lång!
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Varför inte helt enkelt förbjuda bilkörning? Kan lätt komma på tio saker som stör min körning betydligt mer än mobilen.. Sen när bilen är förbjuden bör vi kanske fundera på vad vi kan förbjuda under cykling...
 
T ToRy skrev:
Det borde inte vara svårare att undersöka om förarens telefon blivit använd stunden innan en eventuell olycka. Allt loggas och tidsstämplas ju.
Tvivlar starkt på att speciellt många spel loggar när och hur de används.

T ToRy skrev:
Förbjud allt utom samtal i mobilen.
Lite väl drastiskt att exempelvis förbjuda navigationsappar kan jag tycka. Taxibranschen skulle nog stanna om förarna skulle behöva lära sig att hitta igen... :surprised:
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tvivlar starkt på att speciellt många spel loggar när och hur de används.
Man skulle ju kunna kräva att mobiltillverkarna la till nån sorts crash-log precis som på nya bilar. Om telefonen utsätts för mer än en viss G-kraft så lagrar den information om pågående aktivitet (och kanske skickar det till nåt bra ställe).
Ser man föraren i ögonen i bilden mobilen tog vid krocktillfället så är det ju solklart...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Varför inte helt enkelt förbjuda bilkörning? Kan lätt komma på tio saker som stör min körning betydligt mer än mobilen.. Sen när bilen är förbjuden bör vi kanske fundera på vad vi kan förbjuda under cykling...
Det är nog bara en tidsfråga. Säg 15 år tills alla nya bilar säljs med full autonom körning. Ytterligare 15 år tills manuell körning förbjuds helt.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
K
V vectrex skrev:
Det är nog bara en tidsfråga. Säg 15 år tills alla nya bilar säljs med full autonom körning. Ytterligare 15 år tills manuell körning förbjuds helt.
Om 100 år har de väl automatiserat och förbjudit allt utom sväljandet och skitandet... Tur man inte lever då ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tvivlar starkt på att speciellt många spel loggar när och hur de används.

Lite väl drastiskt att exempelvis förbjuda navigationsappar kan jag tycka. Taxibranschen skulle nog stanna om förarna skulle behöva lära sig att hitta igen... :surprised:
Nej spel kanske inte loggar...? Tänkte mer på sms, fotande... surfande? Loggas surfandet? Men om man till och med sitter och spelar medans man kör bil då är det ju något seriöst fel i huvudet på en. Å andra sidan såg jag för många år sedan i USA en äldre dam som satt bakom ratten på sin enorma Lincoln Continental eller liknande och läste i en pocketbok på motorvägen... :surprised:

Navigationsapparna tycker jag definitivt man kan förbjuda, det kan ta en bra stund att få igång en sådan och skriva in en gatuadress. Ingen större skillnad mot att skriva sms. Helt klart något man kan göra innan man rullar iväg.
(Dock håller jag med dig om åsikten om dagens taxichaufförer (inte alla men många), bara i förrgår åkte jag med en som inte kände till hur man tog sig från Centralstationen till Majorna, inte hade någon som helst koll på trafikrytmen, saktade in vid grönt ljus och verkade vara av åsikten att vänster fil var den fil man hade som utgångsläge oavsett hastighet. Att man har svårt att lära sig svenska det kan jag ta, men ska man bli taxichaufför bör man i alla fall lära sig köra bil... Men förlåt, nu avvek jag från ämnet.)
 
T ToRy skrev:
Navigationsapparna tycker jag definitivt man kan förbjuda, det kan ta en bra stund att få igång en sådan och skriva in en gatuadress. Ingen större skillnad mot att skriva sms. Helt klart något man kan göra innan man rullar iväg.
Nej jag håller med men misstolkade dig. När du skrev "Förbjud allt utom samtal i mobilen." tolkade jag det som att man inte ens skulle få titta på en navigationsapp.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag håller med men misstolkade dig. När du skrev "Förbjud allt utom samtal i mobilen." tolkade jag det som att man inte ens skulle få titta på en navigationsapp.
Då är jag med! Nä, det skulle väl vara att ta det lite väl långt, då kan man ju inte ens titta på hastighetsmätaren. :rofl: Vilket iofs vissa förmodligen inte klarar av utan att vingla till lite grann... :crysmile:
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
T ToRy skrev:
då kan man ju inte ens titta på hastighetsmätaren.
Nä då jag tänker på säkerheten försöker jag hålla blicken på vägen och skulle aldrig få för mig att titta på hastighetsmätaren under färd. :cool:

Det lustiga är att den alltid visar noll när jag står parkerad så egentligen begriper jag inte vad den ska vara bra för. :cool::cool:
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.