Efter 12 månader av manuellt spräcka berg intill vårt souterränghus är vi nu redo att installera nya dräneringsrör och isodrän mot fasaden.
Jag har två frågor till gemenskapen här, som ni ser så är det lite/tunnt lager asfalt på väggarna, något jag faktiskt behöver agera på?
Jag har svårt att få ner mängderna makadam som behövs till den delen jag gör dräneringen på, men har enorma mängder leca kulor , tror ni jag kan packa kulorna runt dräneringsröret? Observera det är högt tryck med vatten här. Jag har även titta på Pordräns dräneringskloss som alternativ
Jag har två frågor till gemenskapen här, som ni ser så är det lite/tunnt lager asfalt på väggarna, något jag faktiskt behöver agera på?
Jag har svårt att få ner mängderna makadam som behövs till den delen jag gör dräneringen på, men har enorma mängder leca kulor , tror ni jag kan packa kulorna runt dräneringsröret? Observera det är högt tryck med vatten här. Jag har även titta på Pordräns dräneringskloss som alternativ
Enligt Isodräns montageanvisning ska till en viss höjd tätskikt tas bort:M mrbure skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.isodran.se/uploads/92f7871c021f60c74e2eb38640ac39cd.pdf
Ja dräneringsrör och Lecakulor fungerar som dränerande material..M mrbure skrev:
Vissa hantverkare har sagt att asfalten just är så tunn att de bara kan "slipa" lite spår i den så är det "lugnt"Rejäl skrev:
Lite rädd att lecakulor kan vara mindre effektivt , eller...AI säger det 😂😂
Slipa bort dom är lata för det är ett skitjobb!M mrbure skrev:
Ja det jag har fått lära mig är att makadam är det bästa för dränering, så 16/32 är bra men hur mycket sämre Leca är får någon räkna på men Leca används på otillgängliga platser som dränerande material..M mrbure skrev:
Läs på Isodräns anvisningar dom är bra 👍
Dränerar mycket bra.M mrbure skrev:
Ända lilla negativa är att kulorna kan krossas, men oftast är det inget problem.
Lägger du ner dräneringsrör ca 20 cm djupare än undersida platta med duk runt, så kan du använda makadam närmast plattan (som stabilisering/stöd & Leca kulor på resten (som du får plast med)
Leca är ett fantastiskt material både isolerings mässigt, dräneringsmässigt, & för utfyllnad.
Naturell oxå!
Klicka här för att svara