Min urgamla ärvda tyska elektriska gräsklippare funkar fortfarande ypperligt men huven i hårdplast har fallit i bitar och jag behöver fästa uppsamlaren. Vad mer än silvertejp skulle kunna funka? Känns urtrist att kassera den då den klipper så fint. Vad göra?

yonna yonna skrev:
Min urgamla ärvda tyska elektriska gräsklippare funkar fortfarande ypperligt men huven i hårdplast har fallit i bitar och jag behöver fästa uppsamlaren. Vad mer än silvertejp skulle kunna funka? Känns urtrist att kassera den då den klipper så fint. Vad göra?
klipp oftare så behöver du ingen uppsamlare, bra för gräset

Äsch - jag kör normalt med luftkuddegräsklipparen över "fingräsmattan" men den gamla 50-åringen används där terrängen är kuperad och gräs/ogräs växer högt. Den har tydligen en mycket stark motor och bladen slipar sig självt.

Jag säger nog detsamma som tergo... slopa uppsamlaren och klipp lite oftare. Nu vet jag inte om din gamla maskin är en mulcerklippare som hackar sönder gräset effektivt och automatiskt gödslar mattan med det avklippta gräset. Men jag har aldrig använt uppsamlare utan låter det avklippta gräset ligga kvar på mattan och det dröjer inte många dagar innan grässtoftet har smält ner i mattan och inte syns och fungerar som gödsel åt mattan.

Låter man grässtoftet ligga kvar så gödslar sig mattan sig själv.

På hösten när alla löv faller ner och ligger på mattan så istället för att kratta eller blåsa ihop löven så låter jag löven ligga kvar och klipper istället löven då löven blir mat åt maskarna i jorden. En matta med mycket maskar i jorden blir en FRISK gräsmatta!

Läs: denna maskin är inte till fingräsmattan. Jag anser också att gräsklipp ska ligga kvar och göda gräsmattan. Men högt fulgräs går antingen till buskars fötter eller blandas i komposten. Min gamla gräsklippare är smal & smidig & bråkar inte i sluttning/småsten/otyg som ligger ivägen. Jag tror inte att en modern/ny elklippare är så robust.

Hur ser din gräsklippare ut? Och hur ser det ut där du tidigare fäste uppsamlaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.