Nilsson2 skrev:
Vi har säkert mellan 1000-1500 på våran tomt. Man sjunker ner i gångarna när man går. Katten är mest intresserad av ödlor. Kan man inte fylla gångarna med gasol och tända på?
Dagens mest kreativa lösning :D

Tror dock att delar av gräsmattan riskerar att flyga i luften :rolleyes:
 
Kör ner ett kvastskaft där du knyter fast ett gäng tomma petflaskor.
Flaskorna rör sig med vinden och slår på skaftet. Ljudet och/eller vibrationerna som uppstår skrämmer bort sorkarna.
 
Y
magnusj skrev:
Kör ner ett kvastskaft där du knyter fast ett gäng tomma petflaskor.
Flaskorna rör sig med vinden och slår på skaftet. Ljudet och/eller vibrationerna som uppstår skrämmer bort sorkarna.
Är detta något du har testat?

Nog för det redan ser skräpigt ut här men... ett gäng pinnar med massa petflaskor skulle nog inte göra intrycket bättre. :)
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Samma säkra källa som tidigare tipsade om gasol i gångarna kan intyga att det inte händer så mycket om man slänger en sticka i hålet. Det börjar på sin höjd brinna i själva öppningen. Bättre är då att fylla gångarna med gasol och trampa till alla öppningar som man känner att det luktar gasol i.
 
Yrrol skrev:
Är detta något du har testat?

Nog för det redan ser skräpigt ut här men... ett gäng pinnar med massa petflaskor skulle nog inte göra intrycket bättre. :)
Jodå, jag har en ful pinne i gräsmattan.
Det statistiska underlaget är väl inte helt övertygande, men både här och i en kompis trädgård har dom försvunnit.
Kostar ju inte så mycket att testa.
 
EN glasflaska tex 33 cl lite på snett i hålet så vinden blåser o spelar i den
 
joflopp skrev:
Samma säkra källa som tidigare tipsade om gasol i gångarna kan intyga att det inte händer så mycket om man slänger en sticka i hålet. Det börjar på sin höjd brinna i själva öppningen. Bättre är då att fylla gångarna med gasol och trampa till alla öppningar som man känner att det luktar gasol i.
Hmmm, misstänkte nästan det. Men om man blandar med syre borde det kanske bli bra med fart. Eller kanske gassvets, dvs syre och acetylen? Gräsmatta har jag ingen att vara rädd om. :D
 
Nilsson2 skrev:
Hmmm, misstänkte nästan det. Men om man blandar med syre borde det kanske bli bra med fart. Eller kanske gassvets, dvs syre och acetylen? Gräsmatta har jag ingen att vara rädd om. :D
kan intyga att acetylen och syrgas är oerhört effektivt, har själv utrotat ett dussin med denna metod. Enkelt förklarat så gjorde jag som så att jag stack ned munstycket från svetsen i ett av hålen, luktade mig sedan till i vilket hål acetylenen letade sig upp, vid detta hål tände jag acetyelenen (brinner dåligt men brinner med liten låga), sedan skyndade jag mig bort till svetsen och vred sakta på syrgasen, jag kan då se hur lågan växer sig större och större i utgångshålet, till slut exploderar gasen (när rätt blandning uppnås). Det blir en jävla smäll och gräsmattan ruskas om ordentligt, men det är ruskigt effektivt..
 
  • Gilla
Danne_W och 1 till
  • Laddar…
En granne rekommenderade kalciumkarbin i gångar som man sedan vattnar på och täcker till. Det utvecklas kolmonoxid och någon annan kalciumförening som luktar lite som svavelväte. Det ska tydligen driva iväg sorken men kräver ju en hel del arbete.

Här är de växter som jag på olika ställen har hittat antisorkstöd för:

Ramslök
Allium
Bondbönor
Klocklilja
Kejsarkrona
Blomstertobak
Bollök
Kirgislök
Gräslök
Vitlök
Vitlökspulver (kan tydligen köpas på hink på granngården, används som näringstillskott i hästfoder)
 
Vi har under de sista 3 åren får mer och mer besök av sorkar. Nu sår vi om gräsmattan så vi bestämde att vi måste prova något. Jag var på granngården och köpte deras sorkstav och nu ca 4 veckor senare så verkar det ha gett resultat. http://www.granngarden.se/product/sorkstav

Det gick på ca 500kr med batterierna till. De två första veckorna så fick vi besök fast avtagande och nu har jag inte sett spår av de på två veckor. Men man dödar dom inte utan skrämmer bort dom bara, de är väl hos grannen nu istället.
 
Berka81 skrev:
kan intyga att acetylen och syrgas är oerhört effektivt, har själv utrotat ett dussin med denna metod. Enkelt förklarat så gjorde jag som så att jag stack ned munstycket från svetsen i ett av hålen, luktade mig sedan till i vilket hål acetylenen letade sig upp, vid detta hål tände jag acetyelenen (brinner dåligt men brinner med liten låga), sedan skyndade jag mig bort till svetsen och vred sakta på syrgasen, jag kan då se hur lågan växer sig större och större i utgångshålet, till slut exploderar gasen (när rätt blandning uppnås). Det blir en jävla smäll och gräsmattan ruskas om ordentligt, men det är ruskigt effektivt..
Snacka om avancerat och lite smått livsfarligt men vad gör man inte om man tröttnat :rolleyes:
Du har ingen granne nära som ser när du gör detta va?
En annan tanke, om en sork grävt en t-korsning och under ditt vedförråd och du tänder på i ett annat hål är det väl en rätt stor risk att det kan bli brasa där också?
 
Nu har sorken varit på besök igen :(
 
Kalciumkarbid+ vatten = avger acetylen. Köp i en färgaffär, lite karbid i hålet, på med vatten och täta till. Luktar illa.. minst sagt. (sedan kan man ta lite karbid+vatten i en petflaska skruva på korken och lägga korkänden i brasan, det blir en kul raket när korken smälter.... har jag hört ;) )

Annars är ett gammalt och fungerande knep som flera föreslår att skapa oväsen i marken. Här körde man förr med en liten hembyggd "vindsnurra" som satt på en stör och skramlade lite när det blåste.
 
Har du något tipps på affär som säljer karbid?
 
Nej inte på rak arm, men hör med din lokala färghandlare de borde kunna få fram tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.