2 233 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Antennkabel
Jag vet inte om jag är i rätt forum nu men kan någon tipsa om en riktigt bra antenn kabel och antennförstärkare. Har testat typ klasohlssons antennkabel med biltemas antennförstärkare men det funkar sämre än med bara antenn kabeln som fanns där tidigare. Det får kosta vad som hälst 
Har du sett över din antenn också? för om det blir sämre med förstärkare är nog helt enkelt signalen från antennen av alldeles för dålig kvalité. För rent spontant känns det som att det är den som är problemet. Men risken finns ju även att förstärkaren var ett måndagsex. Om kvalitén på kabeln ska avgöra handlar det oftast om längre sträckor än i ett småhus.
Classes kabel brukar funka till tvantenn och parabol, oftast även till kabeltvnät. Antennförstärkaren kan vara för stark förstärkning på. Om du kör utan förstärkare vad säger då digitalmottagaren vad du har för signalkvallite och signalstyrka?
Om både kvalité och styrka bottnar i 100% och du ändå har dålig bild så är det för stor styrka (>100%).
Gällande antenn och förstärkare så gör Televe's bra grejer. Skaffa en förstärkare där du kan dämpa ingångssignalen, en antennförstärkare ska bara förstärka upp signalen så mycket att efterföljande antennkabelns dämpning övervinns. En antennförstärkare ska alltid sitta så nära källan som möjligt eftersom förstärkaren även förstärker dom dåliga signalerna (bruset).
Om både kvalité och styrka bottnar i 100% och du ändå har dålig bild så är det för stor styrka (>100%).
Gällande antenn och förstärkare så gör Televe's bra grejer. Skaffa en förstärkare där du kan dämpa ingångssignalen, en antennförstärkare ska bara förstärka upp signalen så mycket att efterföljande antennkabelns dämpning övervinns. En antennförstärkare ska alltid sitta så nära källan som möjligt eftersom förstärkaren även förstärker dom dåliga signalerna (bruset).
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Flyttad från el
Okej, men grejjen är det att jag har perfekt bild och aldrig en enda störning när jag kör med kabeln som kommer ut ur väggen (1m) kan även koppla på en 3m förlängare och det funkar perfekt. men sen när jag byter ut 3m förlängaren till en 5 m från clasohlsson så dör det (har byggt ut stugan därför jag måste ha längre kabel). svt1 och 2 får jag in men det hackar. inga andra kanaler. Vill minnas att 4, 6 kräver mer styrka men jag kanske har fel?. Iaf så är det därför jag har inbillat mig att jag kanske haft en kass sladd eller antennförstärkare (den jag köpte från biltema tidigare funkade just när jag kopplade in den, sen efter 5 sekunder så slutade det att funka och hur mkt jag än minsta/ökade styrkaden så var det bara svart). Jag var iaf och köpte en antennförstärkare från clasohlsson nyss som jag ska testa imorgon (det är i stugan, annars hade jag givetvis testat på dirren)
Jag har tidigare använt den här och lösa kontakter med gott resultat och sluppit alla förstärkare, men givetvis kan det vara andra faktorer än kabeln som spelar roll.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...kablar/pa-losmeter/antennkabel-klass-a-p39424
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...kablar/pa-losmeter/antennkabel-klass-a-p39424
Du provade alltså med en förlängningskabel med gjutna kontakter.
Byt ut hela kabeln mot en utan kontakter och sätt på egen kontakt/uttag inne. Vissa förlängningskablar folie-å-flätaskärm utan har bara några trådar som "skärm", men jag vet inte om dom sälja idag, det är 10-12 år sedan jag såg sådana kablar.
Eftersom du har bra bild utan mosaik innan förlägningskabeln så ska du inte behöva antennförstärkare.
Byt ut hela kabeln mot en utan kontakter och sätt på egen kontakt/uttag inne. Vissa förlängningskablar folie-å-flätaskärm utan har bara några trådar som "skärm", men jag vet inte om dom sälja idag, det är 10-12 år sedan jag såg sådana kablar.
Eftersom du har bra bild utan mosaik innan förlägningskabeln så ska du inte behöva antennförstärkare.
Klicka här för att svara
