Hej!
Har en undran.
På vårt tak finns en fast installerad antenn samt en parabol.
Funderar på att fimpa parabolen och istället köra med boxer.
Till frågan: Är det samma sorts kabel?
Skulle vilja ha två uttag och då kablarna redan fungerar och är dragna
vore det smidigt att bara koppla ihop dem med en splitter/förstärkare på vinden.
Tacksam för svar
Har en undran.
vore det smidigt att bara koppla ihop dem med en splitter/förstärkare på vinden.
Tacksam för svar
Hej.
Ja, det är samma typ av kabel, den kallas för coaxial och är en tjockare koppartråd i mitten skyddad av ett plasthölje. Runt det finns det korsat/vävt med massor smala trådar. Du tänker helt rätt, det går alldeles utmärkt att splitta en coax-kabel med en T-koppling. En förstärkare behövs bara om du får dålig signal idag.
Lycka till!!
Mvh / Azkel
Ja, det är samma typ av kabel, den kallas för coaxial och är en tjockare koppartråd i mitten skyddad av ett plasthölje. Runt det finns det korsat/vävt med massor smala trådar. Du tänker helt rätt, det går alldeles utmärkt att splitta en coax-kabel med en T-koppling. En förstärkare behövs bara om du får dålig signal idag.
Lycka till!!
Mvh / Azkel
Varför inte parabol? Bäst utbud HD, oftast bäst signalkvalite och du har flera (CanalDigital o Viasat) att välja på. Tänkte göra tvärtom här men har en inspelningsbar box till Boxer så det får bli kvar tills jag fixat dito till satelliten.
Telia bredbandstv är också ett bra alternativ om man har tillgång till fiber.
Kjell G
Kjell G
?? Men hade du inte redan en kabel från den vanliga antennen på taket till uttaget ?? Då är det ju bara att koppla in boxen istf. TVn ?? Eller skall jag tolka det så att du har en kabel från parabolen till ett uttag och en från antennen till ett annat uttag ??
Om det är så kan du koppla en splitter till kabeln från antennen och dela signalen till dels nuvarande TV uttag, och en till det uttag som tidigare hade bara sat-mottagaren. Signalen dämpas dock isåfall 3dB, (till halva effekten) till de 2 uttagen, det kan gå bra (prova tex genom att sätta en dämpare på 3dB före Boxen inann du kostar på en förstärkare!) , om inte signalen räcker, sätt en antennförstärkare före splittern,
Om det är så kan du koppla en splitter till kabeln från antennen och dela signalen till dels nuvarande TV uttag, och en till det uttag som tidigare hade bara sat-mottagaren. Signalen dämpas dock isåfall 3dB, (till halva effekten) till de 2 uttagen, det kan gå bra (prova tex genom att sätta en dämpare på 3dB före Boxen inann du kostar på en förstärkare!) , om inte signalen räcker, sätt en antennförstärkare före splittern,
Inte dubbelt så dyrt.
Boxer 159:- + kortavgift ca 50:- ger 209:-/mån
CD 229:- + 59:- ger 288:-/mån
Viasat 179:- + ca 55:- ger 234:-/mån
Intresset och kanalkrav får styra. CD har det utbud som passar mig bäst och även överlägset flest HD-kanaler. Dit har Boxer väääldigt långt.
Kjell G
som ändå har Boxer o Telia! häpp
Boxer 159:- + kortavgift ca 50:- ger 209:-/mån
CD 229:- + 59:- ger 288:-/mån
Viasat 179:- + ca 55:- ger 234:-/mån
Intresset och kanalkrav får styra. CD har det utbud som passar mig bäst och även överlägset flest HD-kanaler. Dit har Boxer väääldigt långt.
Kjell G
som ändå har Boxer o Telia! häpp
Tackar! då använder jag den befintliga kabeln.
Stod på stegen samt kröp på vinden o följde kabeln.
Det sitter lite "splittar" o kopplingar på vägen, undrar om det drar ner signalen.
Skruvade bort baksidan på en av dosorna o där satt en sorts krets.(bild 1)
På själva staget satt en splitter där 2 in blev en ut.(bild 2) den kabeln följde jag sedan genom isolering till stället där den lämnar vinden och går ner i väggen. där satt en dosa som fördelade kabeln till 3 olika kontakter /antennutag (bild 3). vore tacksam för lite åsikter. är det bara att tuta o köra eller ska jag ha en helt ny kabel från parabolhuvudet hela vägen till den nya boxen?
Stod på stegen samt kröp på vinden o följde kabeln.
Det sitter lite "splittar" o kopplingar på vägen, undrar om det drar ner signalen.
Skruvade bort baksidan på en av dosorna o där satt en sorts krets.(bild 1)
På själva staget satt en splitter där 2 in blev en ut.(bild 2) den kabeln följde jag sedan genom isolering till stället där den lämnar vinden och går ner i väggen. där satt en dosa som fördelade kabeln till 3 olika kontakter /antennutag (bild 3). vore tacksam för lite åsikter. är det bara att tuta o köra eller ska jag ha en helt ny kabel från parabolhuvudet hela vägen till den nya boxen?
Jag har en parabol, har tecknat "tvilling-abonnemang" och skall nu få ett nytt "huvud" till parabolen.Goatsy skrev:Hej!
Har en undran.
Tacksam för svar
Från den skall det vara 2 koax kablar. en till varje Viasat box.
-Jag valde Viasat! tack för din hjälp!Kjell_G skrev:Varför inte parabol? Bäst utbud HD, oftast bäst signalkvalite och du har flera (CanalDigital o Viasat) att välja på. Tänkte göra tvärtom här men har en inspelningsbar box till Boxer så det får bli kvar tills jag fixat dito till satelliten.
Kjell G
Klicka här för att svara